Doorslapen

<p>Hi,</p><p>Ons meisje is nu ruim 2 maanden. Ze is 4,5 kg en heeft 5 voedingen waarvan we nu de nachtvoeding afbouwen. Overdag slaapt ze op haar buik op haar eigen kamer, dat gaat met inslapen en doorslapen goed. Om 20:00 gaat ze naar bed na haar voeding van 19:00, in de cosleeper op haar rug en kan niet goed inslapen m, onder andere door haar gemaai. We willen haar van 2330 (na de laatste voeding) tot 0600 laten doorslapen. Ze wordt nu wakker rond 0330 ivm gewenning aan oude ritme, maar kan wel rekken met onze hulp (speen, handje vasthouden, is dan elke 10-20 minuten wakker en onrustig) tot 0530, en lijkt intussen niet voedingsbehoeftig maar dus wel onrustig. Inbakeren werkte averechts.</p><p>iemand tips om te laten wennen aan nieuw ritme voor de ochtendvoeding Of toch in slaapzak of in eigen bedje leggen? Of even brullen rond 0330 om te zien of ze daarna weer kan inslapen uit zichzelf? Als we haar om 0330 op onze borst laten slapen trekt ze het moeiteloos tot 0600, maar dit willen we niet doen ivm gewenning. <br /><br /></p><p>benieuwd of iemand hetzelfde probleem heeft (gehad).</p>

Ahhh 2 maanden. Dan kun je ze nog niks fouts aanleren hoor. En willen laten doorslapen, tja dat willen we allemaal wel. Maar dat heb je echt niet zelf in de hand. Het is met 2 maandjes oud echt zo normaal dat ze snachts nog 2 a 3 voedingen krijgen. Geef daar gewoon lekker aan toe, je zal zien dat je kindje daarna veel beter nog even verder slaapt. Beter voor haar rust en voor jullie rust. Zolang ze wakker worden voor voeding hebben ze het echt nog nodig hoor. 
Mijn meisje is nu 6,5 maand. Sinds 2 weken slaapt ze van 22.30 tot 6.30. Daarvoor altijd een voeding tussen 3 en 5 snachts. Doorslapen zo jong al is echt de uitzondering. 
Overigens krijgt die van mij nu pas 5 flessen, omdat de nachtvoeding weg valt. Ze drinkt nooit grote hoeveelheden, dus die 5 flessen heeft ze ondanks de bijvoeding echt nodig. Kijk naar je kindje en waar die behoefte aan heeft, voor je gaat rommelen aan een schema. Kan een hoop gedoe en kopzorgen schelen. Meebewegen is nu het allerliefste dat je voor je kindje kunt doen.
Sterkte met de slapeloze nachten, we weten allemaal hoe ze voelen!

Dank! Het feit dat ze s nachts niet echt doorslaapt qua uren is niet zozeer het probleem, ze sliep voorheen van 2130-0330, alleen bij verschuiving van de avondvoeding (waar ze zelf voor komt) lukt het nu niet zo goed om haar kwam  de nacht nu weer 6 uur te laten slapen, doordat ze uit gewenning om 0330 wakker wordt. Ze wordt dan niet wakker voor een fles nu, maar kan niet goed weer in slaap komen tot ze daadwerkelijk dorst heeft. Dus jengelt van 0330-0530 en is alleen met een speen en handje vasthouden te kalmeren, met het bekende speemgevecht in-uit-huilen-in-uit-huilen... 
Ze zou op haar buik dit wel kunnen denken we, overdag gaat dit zonder moeite of speengevecht etc, mede omdat ze niet kan maaien en minder (verborgen) reflux heeft. Alleen s nachts willen we haar natuurlijk niet op haar buikje hebben liggen...

Ook dat is heel normaal. Veel kindjes slapen soms een periode wat langer achter elkaar, om vervolgens toch weer elke 3 a 4 uur te willen eten. Ritmes uit het verleden zijn geen garantie voor de toekomst.
Hoe weet je dat ze geen dorst heeft? Jouw verhaal komt op mij niet over alsof ze tevreden is met de speen en aandacht. Geef eens een fles en kijk hoe ze daarna slaapt. Probeer het een tijdje en dan kun je zeggen of voeding wel of niet nodig is. Zoals gezegd, gewenning en dingen aanleren, dat is nog niet ter sprake zo jong hoor. Ze gaan echt helemaal vanzelf ineens doorslapen. Todat ze ziek worden, een sprongetje hebben, jou gemist hebben, etc etc. 

Helemaal gelijk, gaan we weer proberen.

mocht iemand nog tips hebben hoe een onrustige baby rustig kan inslapen zonder inbakeren of inbakerslaapzakje, die het beste op haar buik slaapt, dan hoor ik het graag. Los van tijdstippen. 

Ik ben het helemaal eens met de al gegeven tip: gewenning is nog niet aan de orde, gewoon lekker meebewegen en doen wat voor iedereen het meeste rust en minste frustratie oplevert! Onze eerste is nu 21 maanden en als er 1 ding is wat ik bij de tweede anders ga doen is het dat. Voel jij dat je kindje ergens behoefte aan heeft? Geef het dan gewoon ? werkte voor ons veeel beter. Zelfs nu hij ouder is heb ik helemaal niet het gevoel dat hij daar ‘misbruik’ van maakt of dat gewenning zo snel optreedt. Hij slaapt nog steeds af en toe een nachtje bij ons in bed maar slaapt meestal klokje rond in z’n eigen bedje. Als hij dan 1 keer in de 2 weken bij ons in bed wil slapen, vind ik dat echt niet erg! 

Maken jullie haar wakker voor de voeding van 23.30u? Hier laten wij haar na de fles van 20u, als ze gaat slapen, de nacht zelf bepalen. Vaak maakt ze dan in ieder geval 1 lange ruk, rot ongeveer 3 uur. Daarna 4 a 5 uur later weer. Maar er zijn ook nachten dat ze wel 2 flesjes wil, ook prima. Dat doorslapen komt als ze er zelf aan toe is, komt goed!
Hier ook een meisje van 2 mnd die het beste op haar buik slaapt. Ook s nachts, maar ze slaapt wel bij ons op de kamer. Overdag hebben we de babyfoon hard staan, en kunnen we haar daardoorheen horen ademhalen. 

's Nachts hetzelfde doen als overdag. Lekker op haar buik in haar eigen bedje leggen. Overdag gaat dat goed zeg je, dus waarom zou je dat 's nachts niet doen? Als ze honger heeft, dan geef je haar voeding en anders niet.

Terug
Bovenaan