dopen

En in het Oude Testament werden de jongetjes al besneden. En in het Nieuwe Testament werd het hele huis gedoopt.
Dus nog meer bijbelse argumenten.

Onze man was ook 2 1/2 week.

De argumenten zijn trouwens mooi verwoord door jullie vind ik.

hihi nou wil er niet echt n religieuze discussie van maken ofzo, maar ik heb de hele bijbel van voor tot achter gelezen en er staat geen enkel geval in van een kind dat gedoopt werd. De grootste dopers, Johannes de Doper, en Jezus zelf, dopen ook altijd alleen volwassen mensen. Het Griekse woord voor doop word t ook vertaald met opdracht, oftwel jezelf opdragen aan God, en dat kan alleen als je ook na kan denken over die opdracht, en dat kan een kind niet.
God wil dat mensen Hem bewust dienen, en de kinderdoop is alleen een door de kerken ingestelde regeling om 'zieltjes te winnen', want in naam zijn er dan meer leden van de kerk, ook al gaan veel ouders amper naar de kerk en kan je een baby geen volwaardig kerklid noemen...

Ik vind de doop iets heel moois, en zoals hierboven beschreven is de doop ook inderdaad, een wijden van je leven aan God en Hem vragen in jouw leven te zijn... heel mooi... voor volwassenen! :)

ik kan het niet laten om te reageren:

ik denk dat dit onderwerp ook een punt is van vele discussies tussen de kerken!!! Dus daar ga ik niet op in. Wat ik wel nog wil toevoegen is dat er bij ons geen kinderen gedoopt worden van ouders die amper meelevend zijn! En het mooiste is natuurlijk als ouders ook belijdenis van hun geloof hebben gedaan, maar daar vragen ze niet naar in onze kerk.

hoi meiden,

toen ik deze topic opende wat het niet mijn bedoeling een hele discussie te gaan voeren rondom de verschillende geloven.
ik was gewoon heel benieuwd of jullie je kindje laten dopen en hoe jullie de viering in elkaar hebben gezet/in elkaar zetten en hoe eenieder dat beleeft.
Laat ik even duidelijk stellen dat ik ieders mening respecteer en dat iedereen vanuit zijn of haar overtuiging of geloof ook gewoon het beste wil voor zijn/haar kindje!
Ik wil dus ook niet oordelen over andere geloven, want ik denk dat in elk geloof wel een kern van waarheid zit en ook tussen de verschillende geloven zijn zeker te weten ook overeenkomsten.

Wij zijn trouwens RK. en ons meisje wordt in een Abdij gedoopt.
Met een klein groepje familie en heel goede vrienden.

Wij hebben er voor gekozen om Isis te laten dopen omdat we haar graag iets mee willen geven van het katholieke geloof. Wat ze er later zelf mee doet, dat moet ze zelf weten.
maar dit stukje en straks ook de 1e communie willen we haar meegeven. Vanuit onze grondslag en onze overtuiging. Daarna is ze zelf groot genoeg om te beslissen of ze er verder iets mee wil gaan doen.

Gr. mama Peet

Hallo Mama Peet,

HEt is eigenlijk wel een boeiende discussie. En je moet je vooral niet excuseren hiervoor.

Ik ben Nederlands Hervormd opgevoed en Frank is RK opgevoed. Wij zijn beide niet uitvoerend gelovig maar geloven wel in dat er meer is tussen hemel en aarde. Wij willen Pepijn van onze beide geloven dingen meegeven en ook willen we Pepijn vertellen over andere geloven zodat als hij dat later groot is een goede keus kan maken, als hij dat wil ! Ons ritueel wordt uitgevoerd door een theoloog, het belangrijkste van onze dienst is de mensen om ons en Pepijn heen. En dat deze mensen ons en Pepijn altijd zullen steunen en zullen helpen.

Mama Peet ik wens je in ieder geval een hele mooie en bijzondere doopviering toe.

Groetjes,

Caya

Terug
Bovenaan