Hoi,
wij hebben Tijn het afgelopen jaar ook laten dopen, denk dat het een beetje vergelijkbaar is, ik ben katholiek opgevoed, mijn man niet en we hebben weinig met de kerk.
De peters (wij hebben allebei onze broer gevraagd) zien wij als mensen die ons en Tijn bijstaan en er voor ons zijn bij de opvoeding van Tijn.
Wij hebben ervoor gekozen ze als peter op het geboortekaartje te vermelden en ze daarom ook al voor de geboorte gevraagd. Bij ons kwam het uit het met Sinterklaas te doen, vandaar dat we voor beide een badeendje gekocht hadden en daarbij het volgende gedicht: (zegt ook wel iets over hoe wij peetoom zien denk ik)
lieve ...,
een symbolisch cadeau
niet alleen maar voor de show
dit eendje, lief en klein
vindt het heel erg fijn
als er naast papa, mama, opa en oma in zijn of haar leven
meer personen zijn die hem of haar wat extra aandacht geven
waar hij of zij een speciaal plekje heeft
die hem of haar nét wat extra aandacht geeft
die altijd klaar wil staan
in tijden van schaterlach en traan
die eens een stukje meezwemt met hem of haar
gezellig, toch lettend op gevaar
daarom nu vandaag
vast de vraag
lieve ..., vanuit ons hummeltje, nog zo klein:
“wil jij mijn peetoom zijn?”
Wij hebben ervoor gekozen Tijn 2 doopnamen mee te geven die niet aan zijn peetooms gekoppeld zijn maar aan mijn mans ouders en mijn grootouders, die alle 4 (de andere 2 gebruiken we voor het 2e kindje) een bijzondere plek in ons leven hadden maar er helaas niet meer zijn. Zo heeft hij toch een extra stukje van hen bij zich voelt het voor ons. Maar je hoort ook vaak dat mensen gewoon namen kiezen die zij mooi vinden (modernere namen) of een bijzondere betekenis hebben.
Succes ermee!
groetjes Natasja
ps, informeer ook even bij de kerk van jullie wens hoe zij erover denken, de kerk van onze keus vond 2 peetooms geen probleem bijvoorbeeld maar dat is niet overal zo. Ik kan me voorstellen dat er overal andere regels gelden...