Dopen

Vraagje. Wij willen onze mup graag laten dopen. We hebben zo niks met het geloof, maar zijn beide zelf katholiek opgevoed en dat willen we toch graag meegeven aan ons meissie. Nou, de vragen zijn dan:
wanneer vraag je aankomende peettante en peetoom: voor of na de geboorte?
hoe kies je doopnamen? (kunnen het willekeurige namen zijn of moeten ze wat met de peetoom en peettante te maken hebben etc).
vermeld je de doopnamen op het geboortekaartje?

Lastig hoor...

Hoi,

wij hebben Tijn het afgelopen jaar ook laten dopen, denk dat het een beetje vergelijkbaar is, ik ben katholiek opgevoed, mijn man niet en we hebben weinig met de kerk.
De peters (wij hebben allebei onze broer gevraagd) zien wij als mensen die ons en Tijn bijstaan en er voor ons zijn bij de opvoeding van Tijn.
Wij hebben ervoor gekozen ze als peter op het geboortekaartje te vermelden en ze daarom ook al voor de geboorte gevraagd. Bij ons kwam het uit het met Sinterklaas te doen, vandaar dat we voor beide een badeendje gekocht hadden en daarbij het volgende gedicht: (zegt ook wel iets over hoe wij peetoom zien denk ik)

lieve ...,

een symbolisch cadeau
niet alleen maar voor de show
dit eendje, lief en klein
vindt het heel erg fijn
als er naast papa, mama, opa en oma in zijn of haar leven
meer personen zijn die hem of haar wat extra aandacht geven
waar hij of zij een speciaal plekje heeft
die hem of haar nét wat extra aandacht geeft
die altijd klaar wil staan
in tijden van schaterlach en traan
die eens een stukje meezwemt met hem of haar
gezellig, toch lettend op gevaar
daarom nu vandaag
vast de vraag
lieve ..., vanuit ons hummeltje, nog zo klein:
“wil jij mijn peetoom zijn?”

Wij hebben ervoor gekozen Tijn 2 doopnamen mee te geven die niet aan zijn peetooms gekoppeld zijn maar aan mijn mans ouders en mijn grootouders, die alle 4 (de andere 2 gebruiken we voor het 2e kindje) een bijzondere plek in ons leven hadden maar er helaas niet meer zijn. Zo heeft hij toch een extra stukje van hen bij zich voelt het voor ons. Maar je hoort ook vaak dat mensen gewoon namen kiezen die zij mooi vinden (modernere namen) of een bijzondere betekenis hebben.

Succes ermee!

groetjes Natasja

ps, informeer ook even bij de kerk van jullie wens hoe zij erover denken, de kerk van onze keus vond 2 peetooms geen probleem bijvoorbeeld maar dat is niet overal zo. Ik kan me voorstellen dat er overal andere regels gelden...

Wij gaan ook voor dopen, en alle namen komen op het kaartje.... De kleine gaat vernoemd worden naar mijn vader met de doopnamen omdat de conceptiedatum de verjaardag van mijn paps zou zijn en hij is bijna 17 jaar geleden verongelukt... leek me wel symbolisch. Lief dacht er gelukkig net zo over! De peetoom gaat mijn broertje worden en peettante de zus van m'n lief... maar dat gaan we ze pas na de geboorte vragen :) Al cadeautje.

Hier geen doop. Wij zijn beiden wel gelovig opgevoed, mijn man katholiek en ik protestants. Wij doen er weinig mee, en ik heb af en toe zelfs twijfels in het geloof. Dan is dat, ons inziens geen goede basis om onze kinderen te laten dopen. Wij vinden dat als je je kinderen laat dopen, je daar volledig achter moet staan, en dat dat ook als een rode draad door je opvoeding moet laten lopen.

Op je vraag voor of na de geboorte: meestal is het wel gebruikelijk om peter en meter op het geboortekaartje te zetten, dus dan is het misschien handiger om het nog voor de geboorte te vragen.

Hier weer wel een doop, maar zijn zijn nog steeds vrij actief in het kerkelijk leven. Wat ik me een beetje afvraag is waarom laat je je kleine dopen terwijl je er zelf niets mee doet?
Met een doop beloof je namelijk een aantal dingen aan God die je (zoals ik dat ervaar) niet waarmaken als je zelf niet actief met je geloof bezig bent.
Ik vind het trouwens prima als jullie het gewoon een fijn gevoel vinden om je kindje te laten dopen, het is helemaal jullie keus, want ik wil helemaal niet zeggen dat wij het goed doen... Maar vind je het gevoel ook nog zo goed als je dingen beloofd en die kom je niet na? Kan je dan niet beter jullie kindje later de keuze zelf laten maken?
Het vernoemen hebben wij een beetje de traditionele wijze gebruikt. 1e jongen naar papa's vader, 2e jongen naar mama's vader en nu bij een meisje naar mama's moeder en bij een jongens vinden we het een vrije keus nu...
Maar we zijn voorlopig nog niet bezig met de naam, dus wij moeten nog gaan kiezen!

Succes met jullie beslissing!

een peter en meter zijn meestal de mensen die je vraagt stel er gebeurt iets met jullie (ongeluk/overlijden klinkt heel drastisch) maar dat die dan voor je kleine gaat zorgen. die nemen dan die taak op zich want die heb je daardoor er voor opgesteld. en doopnamen mag gewoon iets zijn wat je zelf witl

@Mariette, dat is ook per familie verschillend. Wij zijn peter en meter van 1 van de kinderen van mijn schoonzus. Maar als er wat met ze gebeurt, dan gaan alle kindjes naar goede vrienden van ze. Dit is ook per testament geregeld. Vroeger was het inderdaad zo dat peter en meter dan de zorg overnamen, maar wettelijk gezien stelt peter en meter zijn niet zoveel voor.

Joh ik ben pas gedoopt toen ik 7 was (vlak voor de eerste heilige comunie). Mijn dochters zijn gedoopt toen ze 6 maanden bijna 2 jaar waren. Het is echt niet zo gebruikelijk meer de baby direct na de geboorte te laten dopen. Peters en meters hebben we wel al redelijk rap na de geboorte gevraagd, maar de doop hebben we uitgseteld. Neem ook contact op met de parochie waar jullie willen laten dopen wellicht dat er nog een flink traject aan vooraf gaat. We hebben 4 maanden voorbereiding gehad, omdat inderdaad velen niet zoveel meer met het geloof hebben en je toch moet weten waarom je een kind eigenlijk laat dopen. Wij zullen onze zoon straks hier in Zweden of in de Lutherse kerk of een uur rijden verdrop in de katholieke kerk laten dopen. (Dit kan vawege wederzijdese dooperkenning). Ik heb trouwens protestante peters en meters voor onze dochters en ze zijn geen familie.

Terug
Bovenaan