Dopen

Wij laten ons kindje ook dopen. Ik vraag me altijd af, waarom je je kindje laat dopen terwijl niet zoveel met geloof hebt/ er niet actief iets mee doet. Ik zie de doop toch als een teken dat je je kindje wil meegeven dat hij/zij bij God mag horen, en je beloofd bij ons in de kerk dan ook dat je in je opvoeding dat meegeeft.Waarom heb je de zegen van God nodig voor je kindje, terwijl je de rest van je leven zegt: ik doe het allemaal zelf wel? Overigens vind ik dat ook bij trouwen in de kerk, als je niets aan geloof doet.
Misschien speelt het ook mee dat ik protestants ben, en dat bij katholieken het dopen er veel meer bij hoort, ook al doe je niet actief mee in je kerk.
Doopnamen staan altijd op een geboortekaartje. Ook als een kind maar één naam heeft, is dat een doopnaam. Hoe het met peters en meters zit, weet ik niet.

Hoi,

voor mij persoonlijk is er een verschil tussen geloven en de kerk. Ik heb niet zo veel met de kerk, hoewel dat ook een beetje per kerk en pastoor verschilt. Dat wil niet zeggen dat ik niet geloof en dat stukje wil ik dus wel aan mijn kind(eren) meegeven en daarom wil ik ze ook graag laten dopen.
Maar goed, denk dat het heel persoonlijk is en iedereen er op zijn of haar eigen manier instaat.

groetjes Natasja

Ik ben het met je eens Natasja. Ik was vroeger een heilig boontje. (kinderkoor dat in kerk zong, misdienaar...) maar opeens viel ik letterlijk van mijn geloof: de bijbel is een aardig sprookjesboek. Er zitten dingen in met een bepaalde boodschap, maar kom mij niet aan met adam en eva etc. Maar goed, het heeft mij vroeger goed gedaan dit mee te krijgen. Ik geloof wel in een hiernamaals, maar dan anders. Ik kan me dan meer vinden op het spirituele gebied (tot een bepaalde hoogte...). Het zal inderdaad niet onverstandig zijn om dit eens te bespreken met een pastoor.

Ik denk ook niet dat je perse iets met de kerk moet hebben, maar wel met het geloof op zich. Als je het meeste lariekoek vind, tja, waarom zou je dan gods zegen willen hebben.

Terug
Bovenaan