Dosis vitamine D verdubbelen?

Ik was vandaag op het cb voor de 2 jaar check up van mijn dochterje. Er was een nieuwe arts en daar was ik niet echt gelukkig mee. Ze spreekt met een accent wat haar moeilijk verstaanbaar maakt en ik had het idee dat ze alles een beetje snel probeerde te doen. Ik stond weer buiten voordat ik er erg in had! Maar goed, ik herinner me nog wel dat ze vroeg of ik Maud vitamine D druppels geef. Ik gaf de laatste maanden Davitamon AD (5 druppels per dag) en ze zei dat ik die dosis moest verhogen naar 10 druppels per dag, nieuwe richtlijnen zei ze. Maar nu vraag ik me af of jullie daar meer van weten? Inmiddels heb ik nieuwe druppels van etos eigen merk (D) gekocht en daar staat op dat ze maar 2 druppels per dag mag. Moet ik er nu 4 gaan geven of hoe zit dat? I'm confused!

haha, ik snap dat als de dosis 2 druppels is ik er nu 4 moet geven. Maar dat is met de vitamine D die ik nu heb.
Hiervoor had ik vitamine AD van davitamon en die dosis was 5 druppels dus dat zouden er dus 10 worden, zo bedoelde ik het.
Maar goed, het worden er dus 4.
Maar weet je ook waarom deze dosis verdubbeld moet worden? Daar kwam ik vanmiddag niet helemaal uit op het CB....

Hoi Miek,

De vorige keer dat ik bij het CB was vertelde ze mij dit ook inderdaad. Ze vroeg waarom ik vitamine AD gebruikte. Ik uitleggen, weerstand, blablabla.
Ze zei tegen mij: Je kunt beter over gaan op de vitamine D want de dosis daarvan is verdubbeld. De dosis van de vitamine A is echter NIET verdubbeld. Nou weet ik natuurlijk niet of dat kwaad kan, maar goed...ik dacht ik zeg het effe...

Groetjes Karin

Nou, het is dus niet echt voor iedereen een duidelijk verhaal! Ik heb even gezocht op de website van het voedingscentrum en daar staat inderdaad een artikel op dat ze aanraden (vanaf 2008 nieuwe richtlijn) om per dag 10 mcg te geven ipv 5 mcg. En bij davitamon zijn dat dus 10 druppels per dag en bij etos eigen merk vitamine D 4 druppels per dag.

Hoe het met vitamine A zit weet ik eigenlijk niet. Deze gaf ik de afgelopen wintermaanden inderdaad voor de weerstand, maar nu niet meer. Nou ja, dat zie ik wel weer als de bekende 'R' weer in de maand komt.

Bedankt allemaal, ik ben er helemaal uit en jullie hopelijk ook!

De dosis van vitamine A is niet verdubbeld, dus als je AD geeft moet je overstappen op alleen D. Vitamine A is al snel schadelijk in grotere hoeveelheden. Natuurlijk geld dat voor alle vitaminen.

Terug
Bovenaan