Down syndroom

Bij onze eersge zwangerschap hebben wij niet laten testen omdat elk kindje welkom zou zijn. Bij de volgende zwangerschappen steeds wel en zou onze keus ook zijn geweest om het weg te laten halen omdat het nu niet meer alleen om ons ging maar ook onze kindjes die we al hebben.
 
[quote quote=10302914]Bij onze eersge zwangerschap hebben wij niet laten testen omdat elk kindje welkom zou zijn. Bij de volgende zwangerschappen steeds wel en zou onze keus ook zijn geweest om het weg te laten halen omdat het nu niet meer alleen om ons ging maar ook onze kindjes die we al hebben.[/quote]
Daar heb je wel een punt als ik nu een kindje met down verwacht ben ik bang dat mijn 2 kinderen die ik al heb liefde en aandacht te kort komen omdat al mijn tijd en energie naar het kindje met down gaat. Goed punt!!
 
Ik zou het niet houden voor onszelf niet en zeker niet voor de kinderen die we al hebben. Ook een eerste met down zouden we niet gehouden hebben.
 
Moeilijke vraag. Maar wanneer dit bij ons t geval zou zijn zou ik de zwangerschap laten afbreken. Je hebt 'goede' down kinderen maar ook de minder goede die veel intensieve zorg nodig hebben, waarbij ze o.a. ook meer risico hebben op aangeboren hartafwijkingen, maar ook verhoogd risico op kanker (ALL). Dit zou ik mijn kind bij voorbaat niet willen aandoen. En voor onszelf en het gezin ook niet. Ik ben van mening dat als je de keus hebt om je kind een lijdensweg te besparen dat je dat als ouder moet doen. Maar ik snap  mensen ook wel die er wel voor kiezen om het kindje te houden. Zwanger zijn is een wonder en niet voor iedereen weg gelegd, dus beslissen over een leven is dan wel erg moeilijk. 
Mocht dit een vraag zijn vanuit jezelf, probeer goed de positieve en negatieve dingen op te schrijven en kijk voor jezelf wat belangrijker is. Geloof me het heeft veel impact op je hele leven . Succes!
 
Wij zouden het, hoe verdrietig ook beëindigen. Ik had er echt niet aan moeten denken, maar in onze beleving zou het de beste keuze zijn. 
Daarbij moet ik wel zeggen dat als het bij geboorte wel down blijkt te hebben, het hartstikke welkom en geliefd is! 
 
Dat is een persoonlijke beslissing. Welke beslissing je ook neemt is daarom de juiste!
De liefde van een gehandicapt kind is en blijft enorm puur. Hoe oud het ook wordt. Als zorgende bonusmoeder van een verstandelijk gehandicapt kind kan ik persoonlijk getuigen hoeveel vreugde wij, maar ook totale vreemden krijgen van ons kind. 
De zorg voor een gehandicapt kind is een opgave. Zowel de fysieke zorg, als de geestelijke zorg. Die zorg blijft tot je dood. Je hoeft er niet aan onderdoor te gaan hoor!
Er zijn heel veel handicaps die pas na de geboorte blijken en dan zul je er mee moeten dealen. Je kunt gewoon niet alles van te voren weten en voorkomen!
 
Ja! Zonder twijfel. Dat is ook de reden dat we geen NIPT en dergelijke hebben gedaan. De uitslag zou voor ons geen consequenties hebben. We zijn al 2 kinderen verloren. Ik moet er niet aan denken om nog een kind te verliezen
 
Terug
Bovenaan