"Downtest"

Wij hebben van de verloskundige zo'n boekje gekregen met informatie over een downtest. Waarmee je jouw kans op een downkindje zou kunnen meten.

Wie van jullie laat deze test doen??
Of waarom wel een waarom niet??
Wat waren de kosten?

Heleboel vragen in één keer..
Wij denken er wel aan om het te laten doen, zodat we ons eventueel kunnen voorbereiden. We zouden natuurlijk wel gewoon het kindje houden, want ook een downkindje kan een heel gelukkig leven hebben.

Vertel!
 
Wij doen de combinatietest, omdat we graag wat meer zekerheid willen hebben. Respect voor jullie dat jullie het kindje willen houden bij evt. downsyndroom!
Wij doen de test vooral om de andere chromosoomafwijkingen waar kindjes heel ziek van zijn en snel aan dood gaan, dat zou ik echt niet aankunnen.
De kosten zijn volgens de vk €140, welke we zelf moeten betalen omdat ik niet oud genoeg ben om het vergoed te krijgen.
 
Wij laten dit keer de combinatietest niet doen. Het is trouwens niet alleen een test op syndroom van down (trisomie 21) maar sinds enkele maanden ook een test op afwijkingen in het 13e en 18e chromosoom. We hebben dit besloten omdat gezien mijn leeftijd (28 jaar) ik toch alleen maar vervolgonderzoek krijg bij een kans van minder dan 1 op 200. Bij mijn zoon hadden we een uitslag van 1 op 19275 dus dat is extreem laag. Die uitslag zal nu hoger liggen en ik ben bang dat ik me daardoor toch zorgen ga maken. Daarbij, het is een kansberekening dus garanties geven ze je nooit!!!

Mijn vk vertelde dat als je onder de 1 op 200 grens zit je een vruchtwaterpunctie of vlokkentest zou mogen doen. Weet je dat de kans dat je zwangerschap dan fout afloopt door het onderzoek 1 op 200 is? Dus ja, wat zou je dan doen?
Ik ga er lekker niet over nadenken en wel zien of de 20 weken echo ons iets moois gaan brengen!!

Groetjes Joy
 
Wij hebben ook besloten om het niet te doen. Het is een kansberekening en wannneer je geen verhoogde kans hebt is dat nog geen garantie op een gezond kind. Andersom kun je een verhoogde kans hebben en uiteindelijk een heel gezond kindje krijgen. Ook wij moeten de test dan zelf betalen, 140 euro. In onze familie komen geen afwijkingen voor en wat betreft mijn leeftijd heb ik ook geen verhoogd risico. De 20 weken echo laten we wel doen.
 
Hallo

Wij hebben besloten om geen test te laten doen. Ik ben 35. De reden hiervoor is dat het een kansberekening is op het evt krijgen van een kindje met een syndroom met down. Een verhoogde % is op mijn leeftijd is bijvoorbeeld 1 op 200. Daarbij is de kans dat men het mis heeft 20%. Deze cijfers zijn mij niet specifiek genoeg. Het geeft geen uitsluitsel. En 1 op 200 betekent dat van de 200 kindjes die je baart er 199 wel gezond zijn. Tevens geeft het niet aan welke mate van het syndroom van down het kindje heeft. ( licht/erg zwaar) Ik denk dat na het testen wij met meer vragen blijven zitten dan dat we zekerheid krijgen. Tevens denk ik niet dat ik het weg zou kunnen laten halen.
Bij de 20 weken krijg je ook een echo en daar kan men ook al veel zien. Maar zekerheid krijg je nooit. Ik ken een aantal mensen in mijn directe omgeving die wel testen etc gedaan hebben..kindjes waren volgens de testen gezond en werden helaas wel met afwijkingen/handicaps geboren.
Dus al met al hebben wij gekozen om niet deze test te doen. maar dat houdt niet in dat ik niet begrijp dat andere mensen het wel doen hoor! Begrijp ik heel goed. Iedereen moet zijn gevoel/ verstand hierin volgen.
 
Wij doen het ook niet en hebben het bij de 1e ook niet gedaan> We zitten niet in de risicogroep qua leeftijd/erfelijkheid oid en we hebben allebei zoiets van ' Tja en dan weet je het....en dan?? Wat kun je ermee doen, wat doe je ermee?' Weghalen zou voor ons ook nooit een optie zijn, dus wat is dan de meerwaarde? Dat je je er op voor kunt bereiden? En zekerheid krijg je zeker nooit! Wij hebben erg dichtbij en recent een geval meegemaakt van mensen die te horen kregen dat hun kindje vrijwel zeker een chromosomenafwijking zou hebben...twijfels alom bij deze mensen, wel houden/niet houden, afspraak gemaakt om het weg te laten halen, toch maar weer niet en wat loopt er op deze wereld? Een KERNGEZOND kind!!
Nog een reden voor ons om het niet te doen dus...

Succes met het maken van jullie keuze! En het belangrijkste is dat JULLIE erachter staan!!
 
Ook wij hebben besloten om het niet te doen. Wij zitten ook in de risicogroep van 1 op de 200 en zelfs als je de testen zou doen dan pikken ze er 7 van de 10 eruit. Dus wat voor garantie heb je en zou je het dan nog weg laten halen. Wat als je door de vruchtwaterpunctie een miskraam krijgt en het blijkt een gezond kindje te zijn. Zou je je dan niet tegen je hoofd aan willen slaan. Wij hebben zoiets van....is het zo dan is het niet anders. Ik vind risico's die het onderzoek met zich mee brengt te groot. Maar het is ieder voor zich.
 
Hoi, hoi,
Wij gaan deze keer wel een combinatietest laten doen. Het is ons 4de kindje en bij de andere 3 hebben we het bewust nooit gedaan omdat we vonden dat een Down-kindje ook welkom was en we dat ook aan zouden kunnen. Ik vind het een moeilijke beslissing maar bij nummer 4 denken we er toch iets anders over. We hebben nu 3 kinderen van 6, 3 en net 1. De jongste is pas 1,5 als ons vierde kindje komt, we hebben geen familie in de buurt wonen en mijn man heeft een comleet niet-flexibele baan en zal dus overdag nooit kunnen inspringen, tussendoor vrij nemen of iets dergelijks. Mijn beeld van het krijgen van een kindje met Down is toch dat er veel zorg naar dit kindje zal gaan en er ook 'vaak' naar artsen, fysio, of andere hulpverleners gegaan zal moeten worden. Ik zie nu niet hoe ik dat zonder hulp van buiten zou moeten bolwerken zonder dat mijn andere kinderen daar sterk onder gaan leiden. Dat is voor ons de reden om nu wel te kiezen voor een combinatietest. Oh ja, ik ben 35 jaar.
Het neemt niet weg dat het me een onnoemelijk zware keuze lijkt om de zwangerschap uiteindelijk wel/niet af te breken. Als je me eerder gevraagd had of ik dat zou doen, dan had ik gezegd dat ik het nooit zou afbreken.......nu denken mijn man en ik daar toch wat anders over.....

Succes met je beslissing.
 
Terug
Bovenaan