Dr brown - wanneer over naar speen 2?

Wij zijn bij 7 weken al overgegaan naar speen 2. Bij speen 1 deed ze 40 minuten over een fles. Nu ongeveer 20. Ze knoeit wel een stuk meer, maar de darmkrampjes zijn er een stuk minder door geworden dus dit was voor ons de reden om toch speen 2 te gebruiken. Drinken gaat nu met 12 weken een stuk beter maar alles wat ze niet snel genoeg weg krijgt laat ze via haar mondhoeken naar buiten lopen.

@VOF, was mij ook onbekend dat reflux zich nog later kon ontwikkelen. Wekenlang hebben wij ons zorgen gemaakt omdat onze dochter zoveel spuugde (op den duur met bloed erbij) en zulke kleine hoeveelheden dronk. De huisarts riep eerst: Nee, reflux is het niet... Zelf dacht ik ook dat dat het niet was, want ze spuugde idd niet vanaf geboorte! 
Twee weken terug wisten we niet meer wat we moesten, op een zondag naar de HAP gereden en de arts daar zei: Duidelijk reflux! Dus het is ook maar net welke arts je treft...
De symptomen waren: Spugen, meestal een halve of hele fles eruit, maar niet na elke voeding. Soms maar 1-2x per dag. Verder dronk ze dus kleine hoeveelheden, maar ze wilde wel elke 1.5 uur drinken. Ze had echt honger maar er ging gewoon niet meer dan 60cc in. Vooral in de nacht spuugde ze vaak (dan lag ze natuurlijk plat) en ze huilde vaak tijdens het drinken en was heeeel onrustig met drinken. Soms spuugde ze bloed mee (slokdarm beschadigd door het maagzuur en het vele spugen)
Toen we dat allemaal zeiden, zei de dokter al snel dat het reflux was. Dus vertel gewoon wat je ziet en vermoed, en hopelijk word je verder geholpen!

Het moet helemaal niet 15 a 20 minuten erover doen . Zoals hierboven  vernoemd word De een doet er nu langer over als de ander. Het ene kindje is het andere niet 
Je kan speen 2 proberen en zolang ze zich niet verslikt of krampen krijgt  of gaat spugen omdat het sneller gaat  dan lijkt mij speen 2 prima ?

@VOF Het handigst lijkt me dat je professioneel advies inwint, je inleest en daarna je eigen afwegingen maakt.
Wij zaten met twee weken bij de huisarts omdat we het niet vertrouwden. Die deed het af met 'alle baby's hebben reflux, het gaat wel weer over als het maag-darmsysteem zich verder ontwikkelt'. Wij hebben toen wel het bedje opgehoogd, de box aan een kant op pootjes en dergelijke. We hebben op zijn advies toen een paar weken jbpm gebruikt om de voeding te verdikken, daarmee werd het iets beter maar verbeterde vooral haar drinktechniek. Die was slecht omdat ze een te korte tongriem had en die is later gekliefd, maar toen moest ze nog netjes leren drinken, ze knoeide ontzettend. 
Na een paar weken zijn we gestopt met de jbpm omdat ze enorme diarree kreeg en minder klachten liet zien van de verborgen reflux. Hier keek ze vaak heel vies en stak ze haar tong uit alsof ze wilde kokhalzen. We zouden niet weten waardoor de diarree anders kwam, en inmiddels heeft ze ook minder klachten van de verborgen reflux. We zijn ook twee keer bij de osteopaat geweest, die heeft haar behandeld en daar lijkt ze wel baat bij te hebben.
Wij waren geen fan van de jbpm op voorhand, ook omdat in die kant en klare weer toevoegingen zitten die niks toevoegen qua voedingsstoffen, zoals maltodextrine, en de pure jbpm was nergens verkrijgbaar in deze omgeving. Daarbij gingen we van 3 naar 4 schepjes voeding in de fles, waardoor bij 1 schepje jbpm de voeding te dun was voor speen 2 maar te dik voor speen 1, en we wilden voor onze dochter dat duidelijk was als ze de fles kreeg wat er gebeurde, dus hoe dik is het en hoe hard moet ik werken om de fles leeg te drinken, en niet ene keer speen 1 en dan weer speen 2 of tijdens de voeding wisselen.   

we hebben nu een aantal keer 150cc aangeboden, en we merken nu eigenlijk hetzelfde als toen we van 90 naar 120 gingen: het komt er bij wijze van spreken bij de neus weer uit en ze begint te spugen. Ik las laatst ergens iets over volume-reflux, dus dat het maagje de hoeveelheid voeding nog niet goed aankan en er daardoor refluxklachten ontstaan. Het lijkt er op dat ons meisje hier laast an heeft. We houden het voorlopig nog even bij 120 per flesje en dan maar een voeding extra per dag. Dat wordt plannen want ze vraagt er maar 5 en dat is eigenlijk te weinig.

Over een paar weken nog maar eens proberen, en dan kijken we dan ook wel of ze al aan speen 2 toe is. 

Terug
Bovenaan