draagdoek versus wandelwagen

Meiden, ik loop al een tijdje met een idee en wil dit graag even aan jullie voorleggen...

Is het, denken jullie, realistisch, om géén wandelwagen te kopen maar de baby in de draagdoek te vervoeren?

Even wat uitleg bij mijn vraag... Ik ben nu 14 weken zwanger van de eerste en dus ervaringloos (vandaar ook de vraag), maar heb wel heel sterk het gevoel dat een baby lichaamscontact nodig heeft. Wij hebben ook al besloten geen babykamer in te richten, de baby komt gewoon bij ons op de kamer in een eigen bedje.
We zijn nu al wat aan het uitkijken naar het andere materiaal en uiteraard lees ik veel over baby's en zo kwam ik op "Natural Parenting" uit wat ervan uitgaat dat je zelf heel veel tijd doorbrengt met je kind en hem/haar bijvoorbeeld ook veel draagt. Nu lijkt dit me eigenlijk een reuzefijn idee, het voelt heel natuurlijk en het is gewoon ook makkelijk want je hoeft dat grote ding niet mee te slepen en je houdt je handen vrij... Maar dus: een heel aantal onder jullie heeft al kinderen: denken jullie dat dit haalbaar is of is het echt nogal idealistisch?
(uiteraard laat ik even het karakter van de baby zelf buiten beschouwing, dat moet zichzelf natuurlijk nog uitwijzen)

groetjes!
Indra

Hallo,
Ik heb mijn kinderwagen ook niet zoveel gebruikt, maar een draagdoek/zak wordt op den duur wel zwáár hoor! We hebben dus bij onze tweede de maxi-taxi gekocht, een lekker smal onderstel, waar de maxi-cosi op past en waar je later een heerlijke buggi van kunt maken.
Ook wij hadden de baby naast ons staan in een wiegje, en onze oudste dochter tot 1 jaar in haar ledikantje.
Maar, je wordt wel van elk kikje wakker, en ik denk dat het daardoor  kwam dat ze tot ongeveer 14 maanden s'nachts (soms meerdere keren) wilde drinken bij me.
Op den duur gaat dat wel opbreken, en het kindje moet toch ook op den duur op een eigen kamertje slapen.
Dus deden we het met de andere kinderen zo; tot 4 maanden bij ons in het wiegje, en daarna in het ledikantje op de babykamer.

Het lijkt me erg belastend voor je rug als de kleine wat ouder is
Ik heb zelden de draagdoek gebruikt, omdat ik het te belastend vond, maar ik had dan ook bekkeninstabiliteit
Ik zou als je dat echt wilt een wagen voor erna kopen waar je met adaptors de maxicosi in kan klikken
Ik heb pas ook zitten lezen over het natuurlijk opvoeden en vond het ook wel wat, alleen niet alles

Ik wil tijdens de kraamtijd de kleine vooral bij mezelf houden en niet bij iedereen op schoot
Ik heb zelf een wiegje wat ongeveer 1 maand gebruikt kan worden en dat zet ik naast mijn bed
En als het kindje niet te onrustig is wil ik daarna de wieg waarin ik zelf gelegen heb naast me zetten, maar mijn eigen nachtrust gaat voor, want lange slapeloosheid lijd hier tot lichte depressie, dus daar moet ik op letten
Ook wil ik als het in bad is geweest de voeding huid tegen huid doen, lekker samen op het grote bed
Maar ik ga het net steeds bij me houden, want dat moet je ook weer afwennen en ik heb er ook nog twee rondlopen

Wat je beschrijft past helemaal in het plaatje van natuurlijk ouderschap. Als dat bij je past, dan lijkt het mij heel realistisch om geen wandelwagen aan te schaffen. Doorsnee is het echter niet, dus waarschijnlijk zullen veel mensen je aanraden toch een wandelwagen te kopen.

Ik ken diverse mensen die om dezelfde reden als jij noemt geen wandelwagen hebben. En die missen 'm helemaal niet. Er zijn ook mensen die weliswaar vaak een draagdoek gebruiken, maar die het toch wel prettig vinden om daarbij ook een wandelwagen te hebben. Wat je zou kunnen doen is: aanvankelijk geen wagen kopen.  Zodra je merkt dat je er toch behoefte aan hebt, kun je er altijd nog een aanschaffen. Desnoods tweedehands via marktplaats ofzo (dan heb je niet te maken met levertijden).

Oudere en zwaardere kindjes zijn  overigens prima nog in een draagdoek te dragen hoor. Mits je een goede draagdoek gebruikt. Met een kleintje is een rekbare draagdoek van tricot erg prettig. Als je kindje zwaarder wordt, zal een niet-rekbare draagdoek prettiger dragen. Over draagdoeken is op internet ook veel te vinden! (En over natuurlijk ouderschap ook.)

Veel succes met het nemen van een beslissing!

HOi

Ik denk dat je prima zonder kinderwagen zou kunnen, maar zoek dan wel een goede draagdoek/babybjorn (BB)  oid want als je kleine wat zwaarder wordt, moet je hem/haar wel steeds sjouwen. Ik had mijn dochtertje ook veel in een BB in huis omdat ze vaak huilde, lichaamscontact is inderdaad reuze belangrijk.

Met een maand of 7 kun je mischien al met een buggy werken voor langere afstanden. Nadeel is natuurijk dat je kleine er wel aan went dat je hem altijd draagt, als je ooit een tweede krijgt kan dat lastig zijn (ook als je zwanger bent en ze willen steeds dat je ze tilt!)

Ben zelf niet zo'n voorstander van maxicosi, die zijn voor in de auto en het is gewoon niet gezond om een kleitje daar te lang in te laten zitten, max 2 uur per dag, minder is beter lijkt me! Snap ook niet al die ouders die dure wagens kopen voor hun kleine en dan gaan shoppen met de baby in de maxicosi op dat dure onderstel! daar koop je die wagenbak toch niet voor?!

Nouja, als het niet bevalt heb je zomaar een kinderwagen gekocht toch!

groetjes
Klarie

Wij hebben onze 1e tot/ met zijn eerste jaar  in de draagdoek gehad. Ging prima, nooit geen problemen gehad met m'n rug ofzo. Je bent lekker mobiel (ook fijn in trein en bus)  Vooral in die 1e maanden is het heerlijk, omdat het ook nog zoeken is naar een ritme. Zo kan je kindje heerlijk slapen,  je hebt het lekker bij je  en heb je ook nog wat bewegingsvrijheid.
Ik vond het wel fijn om er ook een kinderwagen bij te hebben. Als je boodschappen moet doen, ben je niet blij als je in het midden je baby te dragen hebt en aan twee armen ook nog boodschappentassen mee te slepen hebt. Misschien is een boodschappenwagentje ook wel een uitkomst.
Daarbij weet je ook niet hoe fit je na de bevalling bent. Bijvoorbeeld na een keizersnede duurt het ook een tijd voordat je echt kan dragen en tillen.

Wij hadden overigens zo'n hele lange draagdoek (weet even de naam niet)  die je op een bepaalde manier moet knopen. Lijkt erg ingewikkeld, maar draagt super in evenwicht!
Succes ermee.

Hoi!

Als ik jou was, zou ik eens een kijkje nemen op het forum van www.dragen-en-voeden.nl  , ook als je geen borstvoeding wilt gaan geven. Werkelijk een schat aan informatie omtrent attachment parenting en dragen met draagdoen (EN DAN GEEN BABYBJORN!!! Deze zijn ergonomisch totaal niet goed voor baby's, kijk maar eens rond op die site.) Ik heb er iig veel aan gehad. Ik had voor de eerste wel een wandelwagen gekocht en die heb ik ook nog steeds. Ben alleen nu bij de tweede niet van plan om 'm veel te gaan gebruiken.

Succes! April.

hoi,
Als jij je er goed bij voelt zou ik het zeker proberen, een tweedehandswagen is snel genoeg gekocht. Maar persoonlijk past Natural Parenting helemaal niet bij mij.
Bij mijn levensstijl past het niet. Ik wil graag moeder zijn maar ook blijven werken. (ik heb al een kindje van 2 en werk 12-16 uur per week)
Realiseer je wat je doet in de eerste weken. Je kindje raakt volledig gewend aan het altijd lichamelijk contact hebben met de moeder of in elk geval het heel dicht bij zijn. Gelijk van het begin dus dat kan drama's opleveren bij het ouder worden als dat niet meer kan.
Want ga je bijvoorbeeld weer aan het werk na 10-12 weken?
Hoe moet je baby begrijpen dat hij/zij nu niet meer dat innige contact heeft met de moeder?
Of wat als je zelf een keer niet in staat bent voor je baby te zorgen?
Ik heb al veel verhalen gehoord van baby's die heel de dag bij de moeder gedragen willen worden en gaan gillen als ze in een bedje moeten liggen of zelfs maar in de box. Of zoals een ander op het forum al schrijf een baby die alleen in slaap valt aan de borst van de moeder.
En echt in het begin lijkt het leuk om een baby heel de tijd bij je te dragen maar op den duur breekt het op.
En dan heb ik het natuurlijk niet over het wandelingetje naar de winkel, want dat is natuurlijk alleen maar leuk!
Elke (31 weken zwanger)

Terug
Bovenaan