draagdoek versus wandelwagen

Hey iedereen!

Allemaal heel hartelijk bedankt voor jullie tips! Ben al eens op het forum gaan rondneuzen...
Ben sowieso van plan er nog wat verder over te lezen (heb tenslotte ook nog 6 maanden tot de geboorte!) maar ik denk dat ik toch een boel principes van natural parenting zal overnemen, gewoon omdat ze passen bij wie ik ben. Maar zoals iemand hieronder ook zei: geen enkele methode is allesverheerlijkend natuurlijk, dus het zal vast een combinatie worden.
Dankzij jullie reacties komt er voorlopig wel geen wandelwagen. We starten met de draagdoek en als dat toch niet lukt is zo'n ding idd snel gekocht he!

Bedankt!
Indra

Hallo dames,

Zelf ga ik voor de combinatie. Zowel een draagdoek als een wandelwagen. De draagdoek lijkt me heel prettig en praktisch voor bijvoorbeeld korte wandelingetjes of het wegbrengen en ophalen van de kinderopvang.

Maar ik zie me bijvoorbeeld niet van de supermarkt naar huis wandelen met een kind in de draagdoek en een flinke boodschappentas. Terwijl die boodschappentas wel perfect aan de wandelwagen gehangen kan worden.

Ook heb ik nu nog veel problemen met mijn rug dus het is nog maar de vraag of ik de draagdoek wel zal kunnen gebruiken. Ik ben in elk geval wel op zoek naar eentje die ook ergonomisch is voor de ouder, en dus niet aan de schouder hangt, maar op de heupen wordet gedragen.

Iemand tips?

mama t: ik heb de baby bjorn sport uitvoering met een versteviging in de onderrug/heupen. Ik vond het echt perfect. Ik heb snel last van mijn rug/nek. Ik heb mijn dochtertje er zelfs met 9-10 (1 jaar ongeveer) nog wel eens heel even in gehad. Dat is wel erg zwaar maar niet specifiek voor je rug, maar voor heel je lijf.
We hebben hem ook heel veel gebruikt voor boswandelingen.
Maar dit is dus niet helemaal het zelfde als een draagdoek.

groeten Elke

Hallo,
Ik zou ook gaan voor de combinatie van een draagdoek en een wandelwagen. Een pasgeboren baby is klein en licht, maar een kind van een paar maanden wordt al wat zwaarder. En even heen en weer naar de winkel is niet zo lang, maar als je eens echt een stukje wil gaan wandelen wordt een baby toch ook zwaar. En inderdaad: met een flinke tas boodschappen is een wagen ontzettend handig. Ik heb mijn zoontje in een draagzak gedragen als ik daar zin in had, en net zo lief ging ik er met de wagen op uit. Hij vond het best. Sliep (en slaapt) in zijn eigen bedje, maar weet zich veilig en geborgen omdat er altijd iemand (niet eens altijd ik) in de buurt is waar hij op kan vertrouwen. Het is een makkelijk en blij kereltje, en ik ben maar wat blij dat ik hem niets heb hoeven ontwennen. Ik snap dat je je verdiept in het voortdurend bij je dragen van je kindje, maar wat anderen al zeggen: je haalt je er ook wat mee op je hals. De kinderen van mijn schoonzus slapen nog steeds niet in hun eigen bed (en die zijn 7 en 4).....
Maar goed: als je kindje er straks is, moet je zeker doen wat jij en je baby het allerfijnst vinden, ik denk dat dat het belangrijkste is voor een fijne basis en een gelukkig leven als gezin.

Succes,

Liefs Jolien

Hoi meiden,

Leuk onderwerp

Ik denk niet dat ik zonder kinderwagen zou kunnen. Ik heb 2 oudere kids en bij hun had ik ook een draagdoek en wandelwagen. Ik vond het juist heeeeeerlijk ze weg te kunnen leggen en mijn lichaam weer even voor mezelf te hebben. En dan ze lekker zachtjes in slaap te rijden door de huiskamer haha. Ook zijn ze heel veel gedragen natuurlijk. Baby's zijn gewoon heel blij als ze gedragen worden. Ze zijn tenslotte 9 maanden gedragen. Maar het afstand nemen begint ook al vanaf het moment dat ze geboren worden denk ik eigenlijk. Raar idee misschien maar het is wel zo. Ik ga bv geven en dan is het lichamelijk contact al veelvuldig.
J
e bent (althans ik was) bij beide kids echt wel blij met de momenten dat ze heerlijk in hun wagen of ledikant ofzo lagen hoor. Je kunt niet 24 uur per dag je kind bij je dragen (maar dat is mijn visie hoor) . Je bent zelf ook nog een persoon en je lichaam is na een bevalling echt wel moe en een kind wordt zwaarder. Ik had een fijne draagdoek maar toch kon ik er niet   zo goed mee overweg. Ik had steeds het gevoel dat mijn kind er uit viel, gek he. En het is me heel vaak voorgedaan en ik heb heel veel geoefend ook oa bij de bv avonden waar ze die draagdoeken demonstreerden.

Ik was erg blij met mijn wandelwagen, vooral ook buiten. Lange afstanden lopen met een kind op je lijf was niets voor mij. Maar ja ieder zijn ding hoor. Ik denk dat het een kwestie van uitproberen is. Maar waar ik wel ook moeders hier gelijk in moet geven, leg je kind maar eens weg als ze al maanden lang gedragen worden en dan moet het ineens een keer en dan willen ze dat natuurlijk echt niet en heb je een probleem. Misschien dat een middenweg het beste werkt? Ik hoop echt dat het je allemaal gaat lukken zoals je zou willen hoor.

Succes iig! groetjes Peet

Ik ben niet een persoon voor natural parenting, dus voor mij zou het geen optie zijn. Heb kinderwagen en ook vol plezier gebruikt. Hadden ook draagdoek, maar mijn rug (die in zwangerschap heel wat pijn heeft gegeven door overbelasting) kon het niet al te lang aan met mijn beertje erin (9 pond bij geboorte en nu nog steeds een grote, zware vent).

Bovendien gaan wij regelmatig op bezoek, of winkelen met lunch e.d. En dan is het wel erg fijn als je je kind even weg kunt leggen! En ook zo veilig bij drinken van thee, met eten etc.
We hebben de reiswieg (van kinderwagen) ook veel gebruikt als bedje, een plekje om rustig te slapen, als we niet thuis waren.

Veel succes met je keuze! Doe vooral waar je je goed bij voelt.
En als je geen splinternieuwe kinderwagen wilt (want daar zit een levertijd op), kun je ook na de bevalling altijd nog van gedachten veranderen, als het in de praktijk niet lijkt te werken voor jou en baby.

Terug
Bovenaan