Draaipoging, stuitbevalling of keizersnee. Ervaringen ?

A

Anoniem

Guest
Mijn kleintje is nog altijd niet gedraaid en ik moet volgende week voor een draaipoging naar het ziekenhuis. Ik zou het fijn vinden om wat ervaringen   te horen over draaipogingen, stuitbevallingen en keizersnedes. Is er iemand van jullie die met één (of meer) van deze dingen ervaring heeft ????

Groetjes
Bibi

Heeeej bibi lang niet gesproken hahaha,

Mijn zoon is vanaf de buitenkant gedraaid door de vk destijds. Die lag ook in stuit. Dat is met succes gedaan. Het deed geen zeer. Halverwege was het eventjes benauwd maar dat was heel snel over! Mijn zoon is ook niet meer teruggedraaid en heel netjes met zn koppie naar beneden blijven liggen.

Succes er mee. (wat hebben wij veel dingen hetzelfde met die bevallingen zeg)

Groetjes Peet

Ja, zeker een poos geleden, haha. Ik begreep dat er bepaalde risico's aan dat draaien van de buitenkant aanzitten, weet jij dat ?
De vk zei dat ik zo ontspannen mogelijk moet toegeven aan die poging tot draaien, omdat dan de kans op slagen het grootst is. Bij hoeveel weken hebben ze het bij jou gedraaid ?
Wij hebben inderdaad veel dezelfde dingen met die bevallingen, haha. Op zich wel prettig, dan kun je er met iemand over praten die hetzelfde heeft meegemaakt.

Haai,

Ja de risico's zou ik zo niet durven noemen.  Het enige wat mij toen is verteld (6 jaar geleden) is dat de baby misschien denkt van daaaaag en weer op zijn gemakje terug draait naderhand haha. En wat de vk toen ook zei was dat ze eerst via een echo heel goed gaan kijken hoe de placenta ligt en hoe de navelstreng loopt. Als die in de weg zitten voor een draaing dan beginnen ze er niet aan. Bij mij zat het allemaal gunstig en kon mijn ventje best makkelijk gedraait worden. Ik weet niet meer in welke week dat was meid, dat zou ik nog eens moeten opzoeken maar  ik  weet even niet waar haha welke doos zou ik dat nu gestopt hebben pfff. Het was wel tegen het einde vd zwangerschap iig  hoor.

Heeej Bibi,
Onze jongste zoon is ook van buitenaf gedraaid door de gyneacoloog, met ongeveer ruim 37 weken. Helaas vond ik het verschrikkelijk zeer doen, zou het echt noooooooiiiiit meer doen. Want daarna moet je aan het ctg en die was veel te stabiel, moest elke dag terug komen en na een paar dagen kreeg hij hartslag dipjes, en voelde ik totaal geen leven meer. En is met 38 weken de bevalling opgewekt, die eindigde in een fiasco want onze zoon bleef helemaal in het bekken hangen, werd met veel geruk en getrek op de wereld gelanceerd, resultaat kiss-syndroom enz. enz. Toen zeiden ze in het zkh dat een baby ook niet altijd voor niks in een stuit blijft liggen. Mede hierdoor wordt ik volgende week ingeleid, spannend hé??
Sorry, mijn ervaring was dus VET-negatief.
Groetjes Jeany

Hoi Bibi,

Balen voor je dat de beeb nog niet is gedraaid! Ik heb hetzelfde meegemaakt met m'n vorige zwangerschap. Had met 36 weken ook de keus: draaien of niet. De afspraak was al gemaakt maar heb ik op het laatste moment afgezegd. Had er geen goed gevoel over. De baby lag al mijn hele zwangerschap in stuitligging en de risico's (spoedkeizersnee, navelstreng om nekje baby, dalende hartslag baby) waren ook niet gering. Hoewel de gyn het wel zag zitten heb ik er toch vanaf gezien en uiteindelijk gekozen voor een natuurlijke bevalling. Had echt zoiets van moeder natuur heeft haar in stuit laten liggen; daar zal wel een reden voor zijn en we zien het wel. Wilde het in ieder geval op eigen kracht proberen, een keizersnede kon altijd nog. De gyn had ook gezegd dat het geen heel groot kindje zou zijn dus dat het best mogelijk was. Nou moet ik zeggen dat het ziekenhuis waar ik zou bevallen erg positief staat tegenover natuurlijke stuitbevallingen. Uiteindelijk is alles helemaal goed gegaan. Op de uitgerekende datum bevallen in ongeveer 7 uurtjes. Je krijgt wel standaard een infuus omdat als het kontje eruit is het hoofdje snel moet volgen zodat de baby niet al gaat ademen terwijl ze er nog in zit. Via dat infuus kunnen ze voor een snelle, krachtige wee zorgen. Gyn  had ook gezegd dat je standaard een knip krijgt bij een stuitbevalling maar ik heb  dus  én geen knip gehad  én het infuus uiteindelijk niet nodig gehad. Ik zou het zo nog een keer doen. Zag zelf ook heel erg op tegen een keizersnee. Je  bent dan toch een tijd uit de running en ik word altijd erg zenuwachtig van ziekenhuizen dus wilde er ook zsm weer uit zijn...:).

Gelukkig is  de baby nu wel gedraaid (tenminste;  2 weken geleden...) dus hoop nu op een natuurlijke bevalling maar Bibi: als je baby niet te  groot is (en dat kunnen ze tegenwoordig best goed meten) zou ik, zeker als je erg tegen een keizersnede op ziet, echt een stuitbevalling proberen!  Die keizersnede kan altijd nog!

Sterkte!  

Het blijft een moeilijke keuze, maar ik wil eerst met de gyn goed bespreken wat de risico's van draaien bij mij zijn.  De kleine is bij mij namelijk niet zo klein, ze schatten in dat het een flinke 8-ponder wordt, dus ja, dat bemoeilijkt de zaak.  

Hoi,

Ik hoor hier niet thuis maar wil je het volgende meegeven;

aan een draaipoging en stuitbevalling zitten risico's voor de baby.
Bij een keizersnee is er nagnoeg geen risico's.
En zoals iemand al eerder zei: een baby ligt niet voor niks in stuit!!

Dus denk goed na, ik zou een keizersnee adviseren, want je hoeft die draaipoging niet te doen!!

groetjes Mariska

Terug
Bovenaan