Drama avond eten

Hoi allemaal
Ik weet dat het een fase is en dat bijna iedereen ermee te maken krijgt maar onze dochter van bijna 2.5 maakt een drama van het avond eten. Eerder nooit maar sinds een tijdje eet ze alleen nog maar spinazie met aardappelen en pasta ? niks wil ze, alles al geprobeerd. Eerst dacht ik ach tis een fase maar nu begin ik bang te worden dat ze niet genoeg binnen krijgt. Overdag eet ze wel gewoon normaal fruit en brood etc. Nouja ik wou gewoon even mn verhaal kwijt denk ik ?
 
Ik volg de insta van Solid Starts, ik vind hun tips (en de gratis app) heel handig! De oprichter Jenny heeft zelf een zoontje (van 4?) die een picky eater is en ze deelt veel van hem in haar stories. Misschien kan je een kijkje nemen.

Verder (nog) geen eigen ervaringen met mijn mannetje van 5 maanden :)
 
Hier een meisje van 2.5 die al ruim 8 maanden amper eet. Niet alleen avondeten, maar ook brood is vaak gedoe. Alleen fruit gaat eigenlijk altijd goed.

Ik merk dat het in fases komt. Twee volle maanden eet ze geen hap groenten, dan ineens wel weer een week komkommer en brocolli. En dan weer een volle maand niks. Vorige week maandag at ze een heel bord brochure op (puur brocolli, aardappelen zijn echt 'jakkie' momenteel) Vandaag at ze geen hap brocolli. Volgende week waarschijnlijk weer juist alleen een droge aardappel.
Geen peil op te trekken, dit zijn echt peuter nukken...

Fruit gaat dus als enige altijd goed (en de lekkere dingen als krentenbol, ontbijtkoek, crackers etc maar dat krijgt ze niet dagelijks)
Maar vandaag wilde mevrouw ineens helemaal geen fruit, alleen in de auto brgom ze wel een appel met schil op te eten.

Tja, het gaat het echt al een eeuwigheid ze en ik maak me er niet zo druk om. Ze groeit prima op de een of andere manier. En ze kan gerust dus 2 maanden zonder groente, daarna volgt er zo'n brocolli-week en eet ze zich weer even vol. Zolang niet alle overgeslagen maaltijden vervangen worden door lekkere dingen vind ik het wel prima. Ze eet dus wel of niet, maar krijgt geen plak ontbijtkoek als vervanging!
 
Hier een jongetje van bijna 2 die ook al een jaar bijna geen groente eet. Ik bied het iedere keer aan en wil hij niet dan is het jammer. Hoe moeilijker ik doe, hoe minder hij probeert. En soms eet hij wel weer goed en dan is het weer een tijd niets.
 
Hier ook geen geweldige eter.

We hebben met haar 2 afspraken gemaakt en verder besteden we er geen aandacht aan:
1. Als wij gaan afruimen, gaat haar bordje mee.
2. Als ze 3 happen groente heeft gehad, krijgt ze een toetje.

Sinds die afspraken voor haar duidelijk zijn en we verder niet meer van alles proberen om haar te laten eten, eet ze weer. Al is ze nog steeds wel kieskeurig en geen grote eter.
 
Ik hoorde van een kinderpsycholoog. Ze zei: alles wat je aandacht geeft, voed je. Of het nou positief of negatief is. Het beste is om geen aandacht te geven aan het slechte eetgedrag van je kind want dit werkt averechts. Dit is ook mijn ervaring. Toen ik geen aandacht meer gaf aan het slechte eetgedrag van mijn kind, is het eten beter gegaan.
 
Zo herkenbaar dit! Ons prutje doet dit ook. Nou suc6 we zijn opgehouden, geen frustratie meer voor ons. Onder deze voorwaarden.

1. Je krijgt altijd eten voor je neus.
2. Als je zin hebt eet je en anders maar niet.
3, als je klaar bent prima, maar je laat je bord netjes staan en schuift deze niet bijna van tafel aan de kant.
4. Op je billen blijven zitten totdat iedereen klaar is.
5. Als je van tafel wil vraag je dit netjes aan papa en mama.
6. Toetjes worden altijd aangeboden. Eten is geen straf maar lekker en gezellig.

Soms eet ze wel meestal niet. Maar kost ons nu geen frustratie meer.
 
Ik sluit me aan bij wat de rest zegt, het kan echt lang zo doorgaan, maar dat kunnen ze best hebben! En als je de weerstand enzo wil ondersteunen, kun je altijd een multivitamine aanbieden? Daarmee krijgen ze sowieso een degelijke hoeveelheid van de juiste vitamines binnen, hoef je je daar geen zorgen meer om te maken =)
 
Terug
Bovenaan