Drama bij dutjes overdag

<p>Hoi allemaal, </p><p>Mijn baby van inmiddels 5,5 maand slaapt gelukkig (!) 's nachts heel goed, maar de dutjes overdag zijn echt een drama. Ik zou zo graag hebben dat hij lekker lui, doezelig en rustig gaat slapen in zijn bedje, maar het is élke keer weer krijsen, brullen en tieren.</p><p>Naast het probleem van het inslapen, is ook de regelmaat ver te zoeken: de ene dag doet hij 4 korte dutjes van 30 min en de volgende dag doet hij maar 1 lange middagdut van 3u.</p><p>Ik ben ervan overtuigd dat beide problemen hand in hand gaan. Als er meer regelmaat zou zijn en zijn lichaampje is het gewend om op vaste tijdstippen te gaan slapen, dan zal het inslapen makkelijker gaan. Andersom, als hij makkelijker inslaapt en betere dutjes doet, is het eenvoudiger om regelmaat in de dag te krijgen. </p><p>Maar hoe pak ik deze problemen aan? Ik heb hier al zó veel over gelezen en zó veel uitgeprobeerd, maar niets helpt! Is dit iets wat vanzelf beter gaat naarmate hij ouder wordt? Ik ben heel benieuwd naar ervaringen van andere ouders!</p><p>Liefs, x</p>
 
Ik dacht lees even mee, tips zijn altijd handig, maar nog niet veel wijzer zo ☺️

Wij hebben een redelijk ritme, onze baby van 19 weken slaapt na een wakkertijd van 90 minuten 45 minuten. En als middagdutje slaapt hij bijna altijd 1,5 uur. Maar omdat hij niet elke ochtend exact op dezelfde tijd wakker wordt zijn deze tijden nog iets varierend, dus weet niet of je iets hebt aan mijn tips. 


Wat wij zijn gaan doen om een ritme te krijgen was eerst met een week of 8 de flesjes op vaste tijden. En toen (dit moesten we leren en doorkrijgen) gauw genoeg een slaapje na 90 min wakkertijd. Eerst alleen het middagdutje in bed maar gaandeweg alle slaapjes in bed. En allemaal volgens een vast ritueeltje. Na 45 min/ 1 slaapcyclus wordt hij wakker en mag hij uit bedje. Bij het middagslaapje willen we dat hij langer slaapt en als hij dan wakker wordt doen we meteen de speen terug, hoofdje aaien tot hij weer slaapt. Heel soms begint hij echt te huilen dan neem ik hem uit bed, even troosten, boven rondlopen, opnieuw de laatste paar stappen van ons ritueeltje en terug het bedje in. Dan slaapt hij weer verder. 


Hopelijk heb je er iets aan. Volgens "baby in een droomritme" zijn deze korte slaapjes met deze leeftijd nog normaal. 
 
Kan het zo zijn dat hij eens in de zoveel tijd een middagdut van 3 uur doet om slaap in te halen? Dat kun je voorkomen door al die korte slaapjes strak erin te houden. Andersom verwachten dat hij meer lange dutjes van 3 uur doet is denk ik nog wat vroeg.
 
Een vast ritueeltje en dus voorspelbaarheid kunnen wel helpen dat je baby beter begrijpt wat er gaat gebeuren en minder overstuur raakt. Net als die 90 min wakkertijd, gaan we er overheen (15 min kan soms wel) dan komt ons kindje ook heel moeilijk in slaap. Maar eigenlijk 50/50 is het wel even huilen of jammeren voordat hij in slaap valt of helemaal niet. Dan heeft hij het denk ik even nodig om te ontladen, dat is niet direct erg naar mijn idee. Voor mij ook makkijker te accepteren door het zo te zien. 
 
Bedankt voor jullie reacties en tips! Een vast slaapritueel doe ik inderdaad al en rekening houden met de wakkertijd ook. Een middagdutje verlengen probeer ik, maar is nog nooit gelukt. Maar goed, lange dutjes zijn niet mijn prioriteit. Ik zou al lang blij zijn met korte dutjes waarbij hij rustig inslaapt. Nu vezet hij zich hevig tegen het inslapen, terwijl hij toch duidelijk moe is.
Soms slaapt hij een hele voormiddag niet en geeft hij zich pas over aan de slaap in de namiddag. Hij slaapt dan inderdaad wat langer (2 à 3u) om slaap in te halen. Hoe kan ik dat precies voorkomen door de korte slaapjes er "strak" in te houden? Dat begrijp ik niet zo goed. Moet ik hem dan wakker maken na 45 min? Ookal heeft hij dan die dag nog niet geslapen? 
Ik heb trouwens niet het idee dat hij huilt als "inslaaphuiltje" om te ontladen. Het huilen wordt immers alleen maar erger, wat ik ook probeer. Troosten op bedje door tegen hem te praten, tutje te geven, hem te aaien,... lukt niet. Oppakken kalmeert hem wel, maar zodra hij wordt neergelegd, huilt hij dubbel zo luid. Uit de kamer gaan en eventjes laten huilen lukt al helemáál niet. Dan wordt hij echt hysterisch. Ik ben echt een beetje ten einde raad...
 
Ik bedoel meer om echt de 90 min wakkertijd aan te houden vanaf hij s morgens wakker wordt. Even op de klok kijken hoe laat wakker en binnen 1,5 uur weer in bed leggen. Wij doen: slaapzak aan (ja elk slaapje ?) naar de slaapkamer, op schoot boekje lezen, dan begint hij vaak te jengelen (slaapsignalen) dan bedje in, regengeluid aan (dit helpt bij ons enorm!) dekens instoppen, lampje aan, rolluik dicht. Dan nog effe hoofdje aaien indien noduf en vaak slaapt hij dan snel. Soms even huilen maar je hoort en ziet zelf idd wel of dit een hysterisch huiltje is of van vermoeidheid.
In geval van het eerste pak ik hem ook op. Vaak zit dan een boertje dwars, buikje te vol (snel na het eten op bed leggen werkt hier niet) of komt er eten omhoog. 
Dus eigenlijk zou ik proberen hem voordat hij super moe us in de middag, vaker op bed te leggen. Wij hebben een heel slechte slaper (overdag) en eerst sliep hij ook bijna niet. Soms pas om 19.00 uur na de hele dag doodmoe en brullen. Het heeft ons geholpen hem vanaf de ochtend, consequent elke 90 min in bed te leggen. 


En soms is hij eerder moe, vanochtend werd hij wakker na 30 ipv 45 min (slaapcyclus) en meteen huilen. Dus hem opgepakt, flinke boer en tja slaapment is voorbij. Volgende slaapje begon hij eigenlijk na 70 min al te jengelen (beetje zeurderig huilen) ogen te wrijven dus eerder gestart met het ritueeltje. Hoop dat hij snel langer slaapt en dus minder want dit is best gedoe maar we hebben wel een veel vrolijker kindje dan eerst ?
 
Verdere slaapsignalen zijn: rode wangetjes, rode wenkbrauwen, wrijven oogjes, jengelen, gapen, wegkijken ipv oogcontact maken. 


Hoop dat je er iets aan hebt want heel lastig, een oververmoeid kindje.
 
Bedankt voor je uitgebreide toelichting!
En wat kan ik best doen als hij blijft huilen? Want als hij op bedje wordt gelegd en hij is meteen rustig en stil, dan lukt het. Maar als hij begint te huilen, dan gaat hij snel in overdrive, wat ik ook probeer. Meestal geef ik het dan op, haal hem uit bedje en bied hem een rustig speelmomentje aan, om het een half uur later opnieuw te proberen. Zouden jullie dat ook zo doen? Of is uit bed halen verwarrend voor hem en een slecht idee? Het probleem is dat na een half uur proberen mijn geduld echt op is om verder te doen, maar anderzijds hem in slaap laten huilen wil ik ook niet (terwijl dit wel het advies was van het consultatiebureau...) Dus dan lijkt enige optie die nog overblijft, is hem uit bed te halen...
 
Ik haal hem liever niet uit bed n teijfel soms opk wamt dan ligt hij heel wild met zijn armen te zwaaien en teijfel ik of hem iets dwars zit (boertje/reflux) waarvoor hij hulp nodig heeft of dat het verzet tegen het slapen is. Meestal probeer ik het dan nog een minuut of 10 en als het door blijft gaan (ook bij hysterisch huilen) haal ik hem uit bedje, loop boven wat rond met hem, lees weer een boekje en dan weer terug in bed. 


Wat bij ons echt heel erg heeft geholpen is de white noise/ regengeluiden opzetten. Als hij huilt zet ik ze wat harder en blijf hem het speentje geven, houd het tegen en aai zijn hoofdje. Dan gaat hij vaak naar de regengeluiden luisteren (en zet ik ze zachter). Dit is vanaf hij een week of 6 is echt een kalmerend geluid voor hem. Als je Spotify hebt zou ik gewoon nature sounds afspelen en kijken waar hij op reageert ?
 
En ik probeer te zorgen dat hij niet vaat huilen, als hij de slaap niet kon vatten maar wel in bed moest liggen ging hij vaak huilen. Dan zette ik zijn knuffeltje op zijn buik en bewoog af en toe het hoofdje (niet praten ofzo) gewoon zodat hij afleiding had, wel moe werd en niet ging huile . Na een tijdje leg ik het knuffeltje weer onder zn arm en speen er weer in, proberen we het nog eens. Dit is niet onderbouwd uit een bowk ofzo maar voor ons werkt het.
Als hij meteen huilt als je hem neer legt (dit hebben wij vaak in de box) kan het helpen om even leuk te doen met een knuffeltje. Bij ons helpt dat in de box iig goed, eerst haalde ik hem er meteen uit als hij zo begon te huilen en dacht "dit wordt niks) maar nu heb ik gezien als ik een speeltje pak het vaak snel ombuigt en hij soms wel een uur kan spelen. 
 
Terug
Bovenaan