Dreumes 13 maanden avond eten?.¿?

Hoi ouders, onze dreumes van 13 maanden is een prima eter. Alles wat aan groente vers gemaakt wordt en klein beetje appelmoes bevat soms gaat prima erin. Alleen raak ik een beetje inspiratie loos wat ik elke keer moet maken. Macaroni spuugt hii uit en huilen. Hebben jullie tips voor misschien spaghetti rijst? Vandaag wel rijst nasi geïntroduceerd voor de 2e keer en paar hapjes na spugen bleven erin. Ben als ik iets anders geef ook bang hij te weinig binnen krijgt.
 
Is het een idee om gewoon met jullie mee te eten, dus whatever de pot schaft zeg maar? Uiteraard moet je wel rekening houden met hoeveelheid zout en pepers, maar verder mag en kan je kindje nu alles eten (tenzij er sprake is van allergieën natuurlijk..) en met nieuwe dingen.. als je het niet aanbiedt, weet je ten eerste niet of hij het wel of niet lekker vindt en ten tweede leert hij het ook niet eten. Als hij iets niet wil eten: prima, lekker laten en niet te veel aandacht aan schenken. Over een tijdje gewoon weer aanbieden, nieuwe smaken leren kennen en waarderen heeft gewoon tijd nodig. Als je kindje de rest van de dag gewoon eet hoef je echt niet bang te zijn dat hij te weinig binnen krijgt, en als hij écht honger heeft zal hij uiteindelijk wel gaan eten. Daarnaast geven wij altijd een toetje, dus ongeacht of er wel of niet goed is gegeten. Lekker wat yoghurt of kwark vult dan ook weer een beetje. succes!
 
[quote quote=10534827]Is het een idee om gewoon met jullie mee te eten, dus whatever de pot schaft zeg maar? Uiteraard moet je wel rekening houden met hoeveelheid zout en pepers, maar verder mag en kan je kindje nu alles eten (tenzij er sprake is van allergieën natuurlijk..) en met nieuwe dingen.. als je het niet aanbiedt, weet je ten eerste niet of hij het wel of niet lekker vindt en ten tweede leert hij het ook niet eten. Als hij iets niet wil eten: prima, lekker laten en niet te veel aandacht aan schenken. Over een tijdje gewoon weer aanbieden, nieuwe smaken leren kennen en waarderen heeft gewoon tijd nodig. Als je kindje de rest van de dag gewoon eet hoef je echt niet bang te zijn dat hij te weinig binnen krijgt, en als hij écht honger heeft zal hij uiteindelijk wel gaan eten. Daarnaast geven wij altijd een toetje, dus ongeacht of er wel of niet goed is gegeten. Lekker wat yoghurt of kwark vult dan ook weer een beetje. succes![/quote]
Dit ja.   
Niet cateren naar je kind want dan is het einde snel zoek. Dat wordt nog veel erger. Kinderen moeten smaken leren kennen. En het is helemaal niet erg als dat betekent dat ze alleen maar spelen en op de grond gooien, de eerste 20 keer. 
Mijn dochter eet sinds 10 maanden een stuk kieskeuriger. Maar we hebben het altijd op deze manier gedaan. Als ik ook maar even toegeef aan haar gezeur om "appelmoesje" of "jokkert" of wat ze dan ook wil. Dan wil ze het morgen weer, en dan ook met de lunch en ook bij het ontbijt en eten we straks alleen maar dat. 
Smaak verandert ook. Dingen die ik er rond een jaar wel in kreeg en die ze juist lekker vond, hoef ik nu niet meer te koken. Daarintegen lustte ze bijvoorbeeld nooit paprika. Na een jaar aanbieden is ze sinds vorige week ineens gek op "pakepriek!!". Vooral de rode, gewoon rauw in reepjes. Zo plotseling die omslag. En dat duurde dus heel lang. Zo gaat dat met veel dingen. Wat ze lekker vindt komt en gaat. Soms eet ze als een bouwvakker en andere avonden gaat ze met twee happen op naar bed. Ze groeit goed en is happy, haalt het later wel weer in. Ze is nu 22 mnd. 
 
Bedankt voor de reactie. We zijn vrij consequent met dingen en geef niet snel toe beetje appelmoes door ze eten vind ik geen probleem. Maar wad vooral benieuwd hoe iedereen het doet met pasta enzo. We gaan het vanavond gewoon weer proberen.. mag zoizo van geluk spreken dat hij zo makkelijk en opzich alles eet, en uiteindelijk lust ik ook niet alles.. bedankt
 
Als wij pasta eten dan eet zij dat ook, of niet dus ?
Die van mij heeft wat met korrelige structuren. Dus brood met pitjes, rijst, couscous... Het is nog nooit naar binnen gegaan. Maar als we het eten eet zij dat ook. Ze speelt er dan mee. En er zit altijd wel wat bij dat ze dan wel lust. Voor bepaalde situaties heb ik van die bonduelle miniblikjes met mais en worteltjes staan bijvoorbeeld. Mais van de kolf vindt ze ook leuk. Of ze eet wat rauwkost, een yoghurt toetje, een handje besjes, een stuk bietenburger oid.
Een andere avond gaat wel weer beter. Maar we eten gewoon gezamenlijk wat er op tafel komt. Dus dan eet ik ook wat mais of besjes erbij dus. En ik bepaal wat voor "bijgerechtjes" erbij geserveerd worden. Dus ik doe dat omdat ik iets verwacht, vooraf, en ik wacht niet tot ze niks wil eten en zelf gaat zeuren om dingen. 
 
met pasta deed ik het rond die leeftijd als volgt: ik maakte de saus gewoon zoals ik dat altijd doe voor ons. Kan vanalles zijn: met zalm en groente, bolongese saus met groente, gehakt, kip, etc etc lekker variereren zou ik zeggen! En dan zorgde ik wel voor een pastasoort die makkelijk zelf te eten is voor die kleintjes, dus bijvoorbeeld penne of fussili. Dan maakte ik altijd een bordje met pasta en saus dat ik een beetje klein sneed zodat ik met de lepel kon helpen, en dan wat losse penne op haar bord zodat ze dat zelf kon eten.
Rijst een beetje hetzelfde.. ik maakte dan wat bolletjes erbij van (plak)rijst zodat ze dat zelf kon eten, en dan 'bijvoeren' met de lepel.
Inmiddels is mijn dochter 17 maanden en wil ze vooral zelf eten. Dus ik geef haar een bord zoals wij het ook hebben en laat haar lekker zelf eten met haar handen, inmiddels is ze ook aan het oefenen met een vork en een lepel. En ja, dat wordt standaard een zooitje haha! Enjoy the ride!
 
Eens met wat hierboven gezegd wordt. Ik liet ze ook gewoon met de pot mee eten en als ze het niet lustte dan kregen ze nog een toetje. Dan was hun buik in ieder geval niet helemaal leeg voor de nacht.
Mijn dochters vonden pasta juist heerlijk. Droge groente en aardappels heb ik er nooit ingekregen. Nog steeds niet eigenlijk, ze zijn nu 2 en 4. Maar af en toe eten we het toch en dan hebben ze pech ?
 
Onze dochter van net een jaar eet gewoon met de pot mee. Alleen als we iets pittig eten of iets wat niet makkelijk te eten is voor haar, krijgt ze een potje of worteltjes ofzo. Verder eet ze alles gewoon mee en als toetje een bakje vla. Als ze wat minder avondeten heeft gegeten, dan krijgt ze soms nog een broodje of iets meer vla. Rijst wordt hier ook slecht gegeten, in welke vorm dan ook.
 
Terug
Bovenaan