Dreumes 13 maanden avond/nacht

<p style="text-align: left;">Hoi!</p><p>Onze dochter is nu 13,5 maand. De laatste tijd zijn de avonden niet leuk meer. Ze gaat rond 19.45 naar bed en wordt dan vaak standaard na 45/60 min overstuur wakker. Troosten in bed gaat niet dus halen haar eruit. Lopen even wat. Afleiding. En vaak gaat ze na 10 min/15 min slapen. Als we pech hebben zijn we langer bezig. Soms is het 1 keer dat ze overstuur wakker wordt en soms vaker. Laatste paar keer ook ineens in de nacht. Haar ritme:</p><p>7.30 ongeveer wakker. 9.30 weer na bed voor 1,5-2 uur. Rond 14.00/14.30 weer na bed tot uiterlijk 16.00 uur. 19.30 beginnen met avondritueel en na bed. Ze gaat eigenlijk altijd wel goed inslapen. Toevallig vandaag en gister wat tegensputterden maar over algemeen gaat dit altijd goed. </p><p>Ik zie echt tegen de avonden nu op. Dit gebeurt vaker dan dat het niet gebeurd. Sinds begin april eigenlijk. Dan gaat het een paar dagen goed en dan is het weer raak. </p><p>tot die tijd altijd een goed slapende baby gehad. Sliep heel snel hele nachten door. </p><p>iemand tips? Merk dat ik het mentaal erg zwaar vindt worden. Zie tegen de avonden op. En om me heen hoor ik dat andere kindjes hier niet zo last van hebben. Tandjes? Slaapregressie? Ik zoek iets om het te verklaren. Zit te denken aan een slaapcoach maar dan denken we ach het zal er wel bij horen. </p><p>Haar in slaap laten jengelen doen we ook wel en vaak gaat ze na 5 min slapen maar ik laat haar ook niet tot overstuur aan toe huilen dus ga ik erheen. Het in slaap laten huilen is als we al 2-3 keer erheen zijn geweest en ze echt zo moe is maar de slaap niet kan vatten. </p><p>alvast bedankt voor jullie reacties. </p>
 
En wat betreft haar ontwikkeling. Ze zit zelfstandig. Via haar kont schuift ze zich voort. Kruipen doet ze niet, gaat ze vermoed ik ook niet doen. Buikligging vindt ze vanaf kleins af aan al niks. Staan kan ze maar ergens aan vasthouden. 

paar woordjes zegt ze. Ze heeft 3 tanden. Zijn pas laat doorgekomen.
 
Ik zou haar overdoen naar 1 slaapje overdag. Lekker half 12, 12 uur naar bed voor een lange slaap. Kan al heel wat uitmaken voor je nachtrust denk ik. Succes! 
 
Ik zou goed kijken naar de behoefte van je kindje hoor, voordat je op 1 slaapje over gaat! Als ze oververmoeid zijn overdag, slapen ze 's nachts alleen maar slechter... Ons zoontje van 15 maanden slaapt meestal ook nog gewoon 2 keer overdag, heeft het echt nodig.
Qua verklaring of tips, tja, dat is zó lastig! Het zou inderdaad met tandjes te maken kunnen hebben, als ze er nog maar zo weinig heeft. Bij ons zoontje kwamen er ook 4 vlak na elkaar door, daar was hij niet bepaald blij mee!
Als het lang aanhoudt, zou je eens om professionele hulp kunnen vragen. Ik denk dan aan gewoon de huisarts, maar ook een slaapcoach inderdaad of zelfs een osteopaat. Het hoort er wel een beetje bij natuurlijk, maar als ze hiervoor goed sliep, en nu lange tijd niet meer, lijkt het me reden genoeg om eens te kijken of iemand kan helpen =)
 
Onze zoon heeft dit ook een poosje gehad rond die leeftijd, was na een week /2 weken weer over.
Wat ik nu merk is dat als hij te laat naar bed gaat hij eerst inslaapt en dan na een uurtje overstuur wakker word. Ontroostbaar. 

Misschien is dat iets? Iets eerder naar bed brengen omdat ze misschien al te moe is? 
 
Tsjah kan van alles zijn. Is ze aan het dromen? Oortjes? Tandjes? 13 maanden is ook een bekende periode voor slaapregressie toch? Onze zoon had in die periode ook een " terugval"; gewoon aan het ritme vast gehouden en er ff doorheen, ging vanzelf de goede kant weer op. Alles is tijdelijk. Go with the flow:) 
 
Wij hebben dit ook als er tanden en kiezen doorkomen. Daar heeft hij zo een paar weken last van. Hij heeft al 7 tanden en 2 kiezen die half door zijn en 2 die onderweg zijn. Zodra er weer een onderweg is is het standaard na 45-60 min na inslapen overstuur wakker worden... 
 
Wij hebben dit ook als er tanden en kiezen doorkomen. Daar heeft hij zo een paar weken last van. Hij heeft al 7 tanden en 2 kiezen die half door zijn en 2 die onderweg zijn. Zodra er weer een onderweg is is het standaard na 45-60 min na inslapen overstuur wakker worden... 12 maanden nu.
 
Terug
Bovenaan