Dreumes 20 maanden praat niet

Hoihoi
Mijn zoontje van 2.5 gaat begint nu pas echt met praten. 2 neefjes van ons zelfs pas met 3 jaar. 1tje zei op zn 3e verjaardag enkel papa en bal.
Met beiden goed gekomen hoor, praten voor 10. Als hij verder sociaal kind is enzo zou ik het even afwachten.. hij is nog zo klein joh..
 
Ik zou echt t gehoor laten testen. Als daar niks mis mee is, dan zou ik me absoluut nog geen zorgen maken. Mijn dochter was ook superlaat met praten. Ik herken veel in wat je zegt. Ze gaat nu naar de logopedist, omdat ze al ruim 3 is, maar plotseling begint ze te praten, alsof ze door heeft dat het nu toch echt wel een x moet ?? Haar taalniveau is dan ook plotseling voldoende. Oftewel, wacht het echt nog maar een jaartje af, mits er niks mis is met z'n gehoor dan natuurlijk. 
 
Mijn oudste zei met 2 jaar ook niet veel. Vanuit cb doorverwezen naar logopedie, maar dat was puur omdat mijn gevoel zei dat het bij hem niet automatisch en vanzelf zou gaan. Bij hem klopte het ook en heeft uiteindelijk 2 jaar lang logopedie gehad. Nu met 6 jaar is praten nog niet zijn hobby, ook door bijkomende problemen zoals bij te veel prikkels het niet meer met woorden kunnen oplossen (door vermoeden add) en een niet zichtbaar open gehemelte (harde gedeelte niet aan elkaar). Maar dit is pas na die tijd ontdekt. En ik denk dat het wel in zijn voordeel gewerkt heeft dat we dit toen niet wisten, anders had dit misschien juist in de weg gestaan.
mijn advies: volg je gevoel, en ook bij het consultatiebureau kunnen ze middels een eigen logopedist testen of het nodig is voor de kleine! Mijn tip: vraag ernaar en vraag om afspraak daarvoor!
 
Terug
Bovenaan