Dreumes eet geen groentes...

@Mano S
Haha grappig, misschien moet ik dat ook eens proberen! Dat heb ik nog niet gedaan.
@Roze Wolkje
Hopelijk is de fase idd snel voorbij! Voorheen at ze wel gewoon, dit is echt pas sinds een week of 2. Ik probeer idd ook overdag een extra mandarijntje ofzo te geven, gelukkig is ze daar wel helemaal gek op. Maar om je kind 3 jaar alleen maar brood te geven vind ik best bizar haha. Gelukkig is het uiteindelijk goed gekomen.
 
Onze dochter is nu 3,5 en eet sinds ze een jaar is ook heel slecht groente. We hebben al van alles geprobeerd, maar de meeste dingen werken helaas maar tijdelijk. Wel krijgt ze bv de helft van het vlees van haar direct op haar bord en moet ze eerst groente eten voordat ze de rest krijgt. Soms helpt het, maar meestal wil ze dan gewoon niets meer. Verder heeft belonen met bv sprinkels of slagroom in haar toetje tijdelijk geholpen, maar dat lijkt nu ook weer over. ze krijgt trouwens ook niets anders, ze kan eten wat er op tafel staat en anders maar gewoon niks.
We blijven het aanbieden maar proberen er niet teveel aandacht aan te geven. Uiteindelijk bepaalt ze toch zelf wat ze wel/niet eet. Het gaat langzaamaan wel steeds beter en ze proeft in ieder geval steeds vaker. Eerst wilde ze echt geen komkommer en dat eet ze nu wel heel goed. En sinds kort eet ze ook (rauwe) wortels.
Spinaziepasta is 1 van haar favorieten, dus dat eten we nu gewoon regelmatig.
 
Ze vinden olijfjes lekker, ik koop ze altijd voorgesneden in potjes die je op de pizza doet. Helaas eten ze bij ons ook geen stukjes groenten maar blijf het wel aanbieden.. mais en doperwtjes leg ik vaak op hun bord naast het hoofdgerecht, ben al blij als ze toch een paar stukjes binnenkrijgen maar wat ik wel doe is tussen de middag een soepje die ik zelf maak met 100 soorten groenten erin verwerkt; die pureer ik dan, dat eten ze altijd! 


Omeletjes in stukjes gesneden gaat hier ook goed. Daar doe ik soms ook in mini stukjes gesneden groenten in. 
 
Mijn dochter is 4 en ze heeft nog nooit groente gegeten op een paar uitzonderingen na ze groeit en ontwikelld zich goed dus als dat bij haar ook het geval is dan zou ik me geen zorgen maken je kan natuurlijk altijd naar het consultatie bureau of huisarts gaan om je gerust te stellen 
 
Maak je er niet druk om. Volwassenen vinden groenten heel belangrijk, maar voor kinderen levert het niet zoveel op. Die hebben behoefte aan veel calorieën in  weinig eten. Groenten vullen de maag snel maar leveren weinig calorieën op. Vertrouw dus maar op je kind dat het neemt wat nodig is. Bied gevarieerd aan, maar dring niet op en maak er geen strijd van. Hier kun je er wat meer over lezen. 
 
Bedankt voor jullie reacties! Ik laat het nu maar even voor wat het is en blijf het aanbieden, wellicht veranderd het nog. :) 
 
Heeft iemand leuke tips hoe je eigen gemaakt eten wel zo lekker kunt maken dat mijn dochtertje van 11 maanden het zal opeten. 
Potjes olvarit gaat er zo in maar als ik zelf een prakje van groenten met kip maak eet ze 3 happen en is het klaar. Ik zou het fijn vinden als ze straks wel met de pot mee kan eten en wil af van de potjes.
Dank jullie wel voor de tips.
Gr, Manon
 
Hier ook blijven aanbieden. Vaak eet ze goed als we stamppot met gevarieerde groenten onder stamppot, tomatensaus met gepureerde groenten en zelfgemaakte soep. Wat ze dan aan losse groenten extra eet is meegenomen. Ook wisselt het vaak zonder reden. De ene keer eet ze de maaltijd goed en de volgende keer niet. 
Vooral geen strijd van maken, maaltijd gezellig houden en geen nadruk wat wel/niet eten. Proberen we spelenderwijs en soms beetje om de tuin leiden aan de eet te houden. Toetje krijgt ze altijd. 
Grappige bij ons is dat ze absoluut niet uit een potje eet?. 
 
Terug
Bovenaan