Dreumes en zin doordrammen

<p>Hi mama’s </p><p>mijn lieve dreumes man van 16 mnd zit nu in de fase van; ‘ik eet mijn korstjes toch niet op ook al wil jij dat wel’. </p><p>Ik heb heel veel geduld, as we speak zit ik nl al 20+ minuten (gezellig) te ontbijten met zoon lief. </p><p>Hebben jullie tips voor hoe jullie je kindje toch de korstjes lieten eten zonder elke ochtend dit soort taferelen?</p><p>liefs</p>
 
Ik heb zelf geen dreumes maar wel vrienden met kinderen van ongeveer dezelfde leeftijd. Persoonlijk zou ik er niet tegen in gaan. Zoals je zelf al aangeeft is het een fase en zal hij op den duur waarschijnlijk wel weer alles opeten. Ik zou het wel blijven vragen maar als hij het niet wil, dan laat maar. Het zou mij geen frustraties of kwade woorden waard zijn. Ben namelijk nog nooit een volwassene tegen gekomen die zn korstjes niet opeet haha. 
 
Hihi herkenbaar. Hier een meisje van 20 maanden die ook drama maakt van haar korsten. En sinds kort ook driftbuien in de supermarkt, midden op straat etc :p Het wordt alleen maar erger naarmate ze ouder wordt. 
Met de korstjes doe ik het zo: Ik leg een cracotte neer en die mag ze nádat ze haar hele boterham op heeft. Ze wil die cracotte graag hebben en zo heeft ze een reden om dr korstjes op te eten. Toch probeert ze elke dag weer om die cracotte te pakken te krijgen voordat dr korstjes op zijn haha. Maar ze weet nu wel dat ze hem echt pas krijgt als ze dr korstjes op heeft. Dus dit werkt voor ons prima!
Ook krijgt ze pas een tweede boterham (met lekker zoet beleg) als de eerste helemaal op is. Je moet ze iets als 'beloning' geven als de korstjes op zijn, hoe klein ook. Een cracotte of een boterham met jam is al een beloning voor ze. Probeer het eens. Ff doorzetten, dan snapt je ukje dat wel! Succes ;)
 
Hihi herkenbaar. Hier een meisje van 20 maanden die ook drama maakt van haar korsten. En sinds kort ook driftbuien in de supermarkt, midden op straat etc :p Het wordt alleen maar erger naarmate ze ouder wordt. 
Met de korstjes doe ik het zo: Ik leg een cracotte neer en die mag ze nádat ze haar hele boterham op heeft. Ze wil die cracotte graag hebben en zo heeft ze een reden om dr korstjes op te eten. Toch probeert ze elke dag weer om die cracotte te pakken te krijgen voordat dr korstjes op zijn haha. Maar ze weet nu wel dat ze hem echt pas krijgt als ze dr korstjes op heeft. Dus dit werkt voor ons prima!
Ook krijgt ze pas een tweede boterham (met lekker zoet beleg) als de eerste helemaal op is. Je moet ze iets als 'beloning' geven als de korstjes op zijn, hoe klein ook. Een cracotte of een boterham met jam is al een beloning voor ze. Probeer het eens. Ff doorzetten, dan snapt je ukje dat wel! Succes ;)
 
In deze fase moet je goed bedenken of het wel belangrijk is dat ze iets perse moeten. Mijn oudste was in die periode echt een moeilijke eter, nu (bijna 4 jaar) is ze langzaam ook nieuwe dingen aan het uitproberen. We hebben qua eten nooit moeilijk gedaan. Als ze iets niet wil, dan maar niet en ook niks anders. Door geen dwang op te leggen is de situatie ook niet erger geworden. 
 
Je kunt een kind niet dwingen om zijn korstjes op te eten. Blijf het aanbieden en maak er geen strijd van. 
Ik geef inderdaad pas een tweede boterham als de eerste op is. En wat bij mijn kindjes heeft geholpen in die fase... Is snij 1 korst af en daar mogen ze op knagen terwijl ik de rest van de boterham smeer. Dan is het korstje ineens geen probleem. 
Belonen met iets lekkers doen wij niet. Eten is bij ons geen middel om te belonen of te straffen. Je eet het of niet, maar je krijgt niets anders ter compensatie. Dan maar honger. Dat halen ze wel weer in bij het volgende eetmoment. 
 
Mijn dreumes van 20 maanden heeft de laatste tijd dat hij het bovenste korstje niet wil opeten (dus in de ronding van de boterham zeg maar), maar de andere korstjes rondom eet hij wel op. Ik heb het idee dat dat komt omdat die bovenste korst harder is en echt anders smaakt. Ik heb het een tijdje geprobeerd om hem die wel te laten eten, maar dan spuugt hij het gehele stuk gewoon uit. Daar krijg je alleen maar meer zooi van, en uiteindelijk eet hij minder. Ik snijd nu die korst er gewoon vanaf, de rest van de boterham en de korstjes eet hij nu prima op. Ik ga er vanuit dat het een fase is en dat over een tijd gewoon weer de boterham er in zijn geheel in gaat. Zo niet, dan ook goed, dan heeft ie alsnog bijna een hele boterham op. Ik ga hem niet forceren; ik was zelf vroeger een hele moeilijke eter en het forceren heeft het alleen maar erger gemaakt. Als hij het wel weer wil eten, dan geeft hij dat zelf wel aan. Ik ga liever mee in zijn tempo. ;) 
 
Terug
Bovenaan