Mijn zoontje van 14 maanden doet dit ook. Hij balt ook zijn vuistjes en wordt rood en "gromt" heel theatraal als hij bijvoorbeeld iets niet mag (qua eten) of ik iets van hem af pak waar hij mee speelt maar wat niet de bedoeling is (elektrische vliegenmepper). Soms gaat hij ook op de grond liggen en echt hard huilen, van boosheid. Meestal blijf ik bij hem in de buurt en zeg ik "kom eens hier" en geef hem dan een knuffel. Ik vind dit niet iets om hem voor te straffen, aangezien zijn emoties wat dit betreft echt zijn en hoewel ik me niet kan voorstellen dat het einde van de wereld is wanneer je even geen cracotte krijgt is dit voor hem blijkbaar wel heel vervelend. Ik geef hem niet zijn zin, maar laat wel merken dat het oké is als hij boos is en leid hem vervolgens af, zodat hij 'eruit' komt. Er zijn ook wel eens momenten dat hij erin blijft hangen ondanks dat ik probeer hem af te leiden (vooral als hij moe is), dan laat ik hem vaak wel even en sluit ik me er zelf voor af, want heb dan het idee dat het erger wordt door mijn reactie erop.
Kan niet beoordelen hoe jouw dochtertje is, maar mijn zoontje is idd voor een time-out echt nog wat te jong, dat zou hij niet begrijpen. Ik denk dat je het beste kunt proberen te redeneren vanuit je dochter, hoe moeilijk dat soms ook is. De belevingswereld van kleine kinderen is nou eenmaal heel anders (en een stuk kleiner) dan die van ons, relativeren kennen ze nog totaal niet.
Ik ben overigens geen moeder die in alles mijn kind volgt hoor, ik denk dat ik best streng ben. Dingen die niet mogen mogen ook echt niet en ik veeg toch wel een snottebel weg, ook al belandt meneer in een tantrum ervan. Maar toevallig heb ik wat betreft de 'overdreven' emotionele reacties van mijn zoontje op bepaalde dingen laatst wat onderzoek gedaan en wat ik overal zie terug komen is dat het belangrijk is dat je die emoties er wel laat zijn en erkent. Je kunt nog geen volwassen reactie verwachten van een kind van 14-15 maanden 😉.