Dreumes genoeg vochtinname, tips?

MonaLies

New member
Hi dames,

Inmiddels is onze dochter op 11 april alweer 1 jaar geworden. Vorige week hadden we weer een check-up op het consultatiebureau en kregen we hier het advies (zoals we zelf ook ergens al wel wisten) te stoppen met de fles, over te gaan op halfvolle of volle melk en het leren uit een normale beker te stimuleren. Lang verhaal kort; onze dochter kan ECHT nog NIET uit een normaal bekertje drinken. Wij geven haar in de ochtend dus nog een fles (ook omdat zij tot ze 15 mnd is nog vloeibare medicijnen krijgt), en in de avond ook. Tussendoor proberen wij steeds met haar te oefenen uit een normaal bekertje, een bekertje met kleuren, een bekertje met printjes, een bekertje met een rietje, een bekertje met een uitsparing voor haar neus... etc. etc. etc. Ze laat het gewoon langs haar kin afglijden of spuugt het uit net als een fonteintje. Hier word ik dus, jawel, de bezorgde moeder van, want: hoe krijgt ze nu voldoende vocht binnen?! Van twee flesjes op een dag en de rest uit fruit of yoghurt halen? Ik betwijfel het..... ik maak me zelfs zorgen over het feit dat ze misschien wel uit kan drogen hierdoor? Wie o wie heeft er tips, oefenen onder de douche/in bad.. allemaal al geprobeerd, we zijn echt al een tijdje bezig, maar ze lijkt het niet te snappen; tenminste, ze moet er natuurlijk aan wennen, maar hoe kan ik er in de tussentijd voor zorgen dat het met die vochtinname wel goedkomt?!

Daarnaast nog een vraagje over met de pot mee eten, hoe deden jullie dit? Brood eten gaat hartstikke goed, af en toe fruit tussendoor ook, yoghurt, eieren... maar zodra er een aardappel of pastapenne aan te pas komt, wordt dit vakkundig tegen de grond gesmeten. Is dit een kwestie van: als ze honger krijgt zal ze vanzelf gaan eten?

Reacties als: het gaat geleidelijk, het komt wel, ze moet eraan wennen. Dat weet ik natuurlijk echt wel ;) Ik schrijf dit berichtje puur en alleen omdat ik wel wat tips van mama's met ervaring kan gebruiken!

Alvast bedankt hiervoor.
 
Mijn baby is ook net 1 maar krijgt borstvoeding. Mijn andere kinderen hebben ook langer borst/fles gehad. Zou daar pas mee stoppen als het drinken goed gaat. Eerst oefenen. Rietjes beker kan ook. Geen haast, komt vanzelf. Qua eten: ken je de Rapley methode? Aanbieden en zelf laten pakken. Maar de een is er sneller aan toe dan de ander
 
Heb je de 360° van Munchkin beker al geprobeerd? Daar moet wel echt op gezogen worden, dus kan ze niet naar beneden laten druipen.
 
Als ze met eten gaan smijten straf geven. Ze moeten op zijn minst leren het op het bord te laten liggen, of het op gepaste wijze weg te doen, als ze niet willen eten.
 
Je kind is net 1 jaar, het hoeft niet gelijk perfect. Je zorgt dat ie voldoende drinkt met fles, en oefent op vaste momenten. Met een kliederschort en dan maar knoeien.

Wij waren begonnen met oefenen uit een beker met yoghurt. Dat gaat langzamer en kan je kind makkelijker in de mond houden. Misschien zou appelmoes ook wel lukken ?
Wij deden het in een doorzichtige beker, zodat je kan zien wanneer je moet helpen met kantelen.

Tja en warm eten deed ik toen alleen tussen de middag, dan is die niet zo moe, en heeft het meer geduld om wat te proberen of om gecorrigeerd te worden.
 
Terug
Bovenaan