Tja, ik wil ook wel de hele dag tv kijken en filmpjes kijken. Maar zo werkt het gewoon niet.
Mijn 2 dochters zijn 3 jaar en 17 maanden. Tv kijken doen ze ook graag, maar we hebben er vaste tijdstippen voor. Van 9.30-10.00 (tijdens het fruit eten) en van 17.00-17.45, tot het etenstijd is. De oudste mag daarnaast van 13.00-14.00 op de tablet als haar zusje slaapt.
In uitzonderlijke gevallen mogen ze nog even samen op de tablet. Zoals vanmiddag. We hadden een uur in de sneeuw gespeeld en ze waren steenkoud, hadden koude voeten en waren allebei aan t huilen. Dan mogen ze even samen op de tablet onder een deken om te kalmeren.
Dus vaste tijden, dat werkt hier echt! Ze kunnen natuurlijk nog geen klok kijken (de oudste wel een beetje), maar ze weten gewoon dat ze in de ochtend eerst een paar uur moeten spelen en zodra ik zeg: zullen we fruit gaan eten?, dan pakken ze de afstandsbediening. Dat snapt de jongste ook heel goed. Na het fruit eten/tv kijken gaan we altijd op pad van 10.15-11.30 ongeveer.
Verder afleiden! Duidelijk zijn. Nee, we kijken nu geen tv! Kom, we gaan even samen kleuren/verven/bouwen met de blokken. Ga erbij zitten op de grond en speel mee. Leid haar af. Ze onthoudt echt geen uur lang dat ze persé tv wilt kijken, ze blijft wél een uur lang in haar gehuil hangen en op den duur doorbreek jij dat alleen nog maar met de tv aan te doen. Precies wat je dus niet wilt.
Sowieso in de ochtend, zodra we beneden komen, dan gaan we eerst aankleden en ontbijten aan tafel. Daarna vaak nog een puzzel ofzo aan tafel. Dan is er al bijna een uur om. Zéker geen tv om 6.30 s ochtends, geen discussie mogelijk!
Ik ben niet heel moeilijk met tv kijken en de tablet, maar wil gewoon dat ze bepaalde uren per dag zelf spelen. We gaan ook altijd 2x per dag de deur uit, in de ochtend een uur en eind van de middag ook een uur. Dat breekt de dag.
Als ze verveeld worden en gaan zeuren om de tv of tablet, gaan we verven of kleien of buiten spelen of een duplo huis bouwen ofzo!
Vaste tijdstippen, afleiding en echt duidelijk nee blijven zeggen is belangrijk! Niet toegeven omdat zij zo dramatisch doet hoor! Hoe moeilijk ook.. maar als je hierin duidelijk bent, snapt ze dat snel genoeg. En als ik ze afleidt met een activiteit als verven of kleien, zijn ze daar dolgelukkig mee en de tv helemaal vergeten!