Dreumes kieskeurig met eten

<p>Mijn dochter van bijna 20 maanden is op dit moment heel kieskeurig en lastig met eten, ze krijg nog 2x 150/5 opvolgmelk per dag, in de ochtend en voor slapen gaan. ontbijt eet ze maar half broodje met stukjes fruit, lunch zoms gebakken ei met crackers, beide eet ze maar die helft op. daarna fruit of koekje, avond eten is ook nu drama.. ze zegt elke keer baa baa baa als ik wil haar voeren. mischien proef ze maar 2 of 3 happen haar avond eten en daarna wou ze niet meer. ik zelf eet nooit toetje na avond eten, daarom krijgt ze ook nooit toetje, en gewoon fles voordat ze naar bed ga.</p><p>hoe moet ik dit aanpakken?? </p>
 
Ik zou sowieso stoppen met de ochtendfles, logisch dat ze daarna geen zin meer heeft in ontbijt want een fles is al een maaltijd... en met 20 maanden is dat echt niet meer nodig eerlijk gezegd.

Mijn jongste dochter is nu 19 maanden en eet:
Ontbijt 1 boterham en gewone melk
Tussendoor fruit en koekje en water
Lunch 1 of 1.5 boterham met pindakaas/appelstroop/kaas
Tussendoor koekje of rijstewafel ofzo
Avondeten met de pot mee en toetje
100cc halfvolle melk voor het slapen gaan

Er zijn periodes dat ze ineens brood of avondeten weigert. Dan geef ik vaak een cracotte of rijstewafel ontbijtkoek. Soms wil ze niks en tuft ze bijvoorbeeld dr hele ontbijt uit, dan eet ze maar niet. Een uur later eet ze ineens een flinke portie fruit dus ze haalt het wel weer in.

Gebakken ei is niet erg gezond elke dag, lust ze geen gekookte ei? En waarom geen lunch met gewoon brood of weigert ze dat? Eventueel Griekse yoghurt of kwark met fruit en granola is ook een prima ontbijt/lunch.

Ik snap dat je de flessen blijft geven omdat ze dan ' nog íets binnen krijgt', maar daar ligt juist het probleem denk ik. Die flessen zijn voor haar voldoende om op te leven. Zodra je daarmee stopt, is ze hongeriger en gaat ze vanzelf eten.

En tja, er zijn gewoon periodes in het leven van een dreumes en peuter dat ze besluiten in hongerstaking te gaan, maar daar is nog nooit een kind dood aan gegaan ;) Ze zorgen er écht voor dat ze genoeg binnen krijgen om te groeien en kunnen gerust zonder lunch of avondeten!
 
En laat haar lekker zelf eten en ontdekken! Dat kan prima, ze hoeft niet meer gevierd te worden. Of een beetje afleiden met boekjes aan tafel werkt hier vaak ook wel.

Ik Geef trouwens vaak rond 17u een bakje tomaat/komkommer/paprika voor de tv en dat knabbelen mn dochters dan zo op. Terwijl ze dat aan tafel 'niet lusten'. Zo hebben ze hun groentes al binnen!
 
Lekker zelf laten eten en opvolgmelk is echt niet meer nodig. Onze dochter is net 1 (13 maanden) en eet:

1 snee brood met een beker melk. Evt nog een stukje ontbijtkoek, cracker etc;
Fruit + drinken;
2 sneetjes brood + drinken;
Tussendoortje + drinken;
Avondeten (wat de pot schaft)
Bekertje melk voor het naar bed gaan
 
Hier is het hetzelfde hoor! Onze zoon is alleen wat jonger. We laten hem zelf eten. Dan speelt en eet hij, de ene keer veel en de andere keer niets. Maar dat is maar zo!
Is er een reden dat je nog opvolgmelk geeft?
 
zij is altijd lastig met broodje, soms eet ze wel soms wou ze helemaal geen broodje. yoghurt vindt ze ook niet lekker, alleen maar die zoete yoghurt, maar liever niet te vaak geven want daar zit veel suiker in. ik voel me zoms moedeloos, en weet niet meer wat moet ik aan haar geven. ???
ik geef nog opvolgmelk omdat ze gewone melk niet lust, paar weken geleden wil ze nog in de ochtend havermout pap eten, maar nu weigert ze ook haar pap. 
 
Die van mij 13 maanden 3 flessen omdat die lekker vind maar geen volle 150 en 3 scheppen altijd kiss minderen maar als ze zo lekker vind wel lkkr laten
 
Misschien kun je die flessen sowieso minderen, 90cc ipv 150cc lijkt me een prima stap. Want 150 is echt veel, dat is gewoon een complete maaltijd.

Als ze geen gewone melk drinkt kun je ook soja melk of karnemelk proberen of gewoon water is ook prima. En dan geef je de zuivel in de vorm van kwark of (griekse) yoghurt.

Pure yoghurt lusten mijn dochters ook niet, als ik er fruit door meng of een klein likje vruchtenyoghurt dan eten ze het wel. Dat likje vruchtenyoghurt kan geen kwaad hoor.
 
Terug
Bovenaan