Dreumes naar KDV, waar op letten

<p>Hoi iedereen! </p><p>Wij zitten eraan te denken om ons zoontje van 21 maanden binnenkort naar een kdv te laten gaan. Zodat ik meer tot mezelf kan komen en zodat mijn zoontje ook met andere kindjes kan spelen en kan wennen aan andere mensen. Maar voor ons is dit terrein nieuw. Dus graag hoor ik waar wij een beetje op kunnen/moeten letten.</p><p>Op de site van de overheid kwam ik meerdere KDV's tegen, waarbij een onderscheid wordt gemaakt met voorschoolse educatie ja/nee. Wat moeten wij ons daarbij voorstellen? Echt een soort lesprogramma waarbij hij ingeschaald/gescored gaat worden willen we niet, die tijd komt nog wel, maar als het laagdrempelig 1-10 leren tellen is, en alle kleuren leren enz. Dan vinden wij dat uiteraard goed....</p><p>Graag jullie tips </p>
 
Voorschoolse educatie is volgens mij niet meer dan dat ze leren in een kring te zitten en idd dingen leren als tellen, kleuren, vormen (ipv alleen maar spelen). Van scores heb ik iig nog nooit gehoord..
 
Voorschoolse educatie ja/nee is (volgens mij) vergelijkbaar met wat ze op een peuterspeelzaal aanbieden. Dan zou je zoontje straks niet apart naar een peuterspeelzaal hoeven.
Kijk naar de uren die je af zou willen nemen en of dit aansluit bij wat op het Kdv kan. Soms ben je verplicht hele dagen van 7 - 19 te betalen, ook als je dit helemaal niet nodig hebt. En kijk ook naar het uurttarief. Je krijgt maar toeslag over een bepaalde maximale prijs.
Als er is zou ik kijken naar een dagverblijf in hetzelfde gebouw als de school waar je hem straks naar toe wilt laten gaan. Dan is het gebouw enzo al bekend en wordt de overgang naar school makkelijker. Onze kinderen zaten op een dagverblijf wat een samenwerking is met de school en ook in hetzelfde schoolgebouw. Vanaf de 3/3,5 wordt er gewerkt aan de overgang, zoals in de klas gaan kijken (als de kleuters er zelf niet waren), eten in de grote aula met eigen groepje, meegymen met de kleurers en buitenspelen op het grote plein tegelijkertijd met de kleuters. Mede hierdoor is de overstap naar school heel soepel gegaan en daar eigenlijk geen problemen mee gehad. 
 
Voordeel dat je kindje al wat ouder is, is dat je weet wat hij/zij leuk vindt. Onze peuter is echt een buiten kind en we zijn een tijdje terug over gestapt naar een antroposofisch kdv, daar spelen ze heel veel buiten (weer of geen weer dus hij loopt in zo'n heerlijk ielm pak) en draait veel om de natuur. Ze maken verse soep en voeren de kippen etc. Als je kind juist niet zo van buiten spelen houdt, is zoiets natuurlijk weer minder leuk. Je kunt ook letten op horizontale of verticale groepen, dat betekent dat ze soms aparte babygroepen hebben en soms juist alles door elkaar qua leeftijd. Ook dat heeft natuurlijk voor en nadelen.
Ik vond verder bij ons vorige kdv teveel wisselingen in personeel en nu met de corona maatregelen een kindje zelf naar binnen moet, zag ik m'n zoontje een beetje verzuipen in een grote hal met veel speelgoed (en was het huilen bij t afscheid). Nu op het nieuwe kdv komt een leidster die zijn handje pakt en zegt: ik heb een leuk puzzeltje voor je klaar gelegd, waardoor hij gelijk geïnteresseerd is en zonder problemen gedag zwaait.
En andere ouders in de buurt zijn uiteraard ook een goede informatiebron van ervaringen!
Succes met zoeken en kiezen!
 
misschien niet een hele inhoudelijke tip, maar bedenk ook wat handig in jouw leven past. Ik doe alles op de fiets en heb nooit een hele strakke planning, maar wel altijd ‘tijd te kort’. Voor ons is een opvang dicht bij huis dus ideaal. Ben ik laat, dan fiets ik vanuit werk meteen door, maar ben ik vroeg, bereid ik soms net in 20 minuten alvast het avondeten voor, voordat ik onze spruit ophaal. Mijn werkdag begint vroeg en ook dan is het fijn dat ik niet hoef om te fietsen. Daartegenover; toen we zochten, werkte mijn man nog geregeld in het buitenland en was een opvang vanaf half 8 echt ‘nodig’, als ik pas om 8u mijn dochter kan brengen, ben ik zelf te laat. Nog voordat ze begon, wisselde mijn man van baan en nu was 8u geen probleem geweest. Ook heb ik in 1,5 jaar tijd slechts 1 keer mijn dochter na 6u opgehaald en dat kwam toen door een lekke band. We betalen al die extra tijd wel, best zonde.

Vlak voordat onze dochter zou starten, wisselde de opvang van organisatie en daarmee ook van inhoud. Hoewel het niet iets was waar we voor om wilden fietsen, zijn we nu blij met de warme maaltijd tussen de middag, de yoga-juf en muzieklessen. Maar het meest nog met de flexibele houding en de liefde voor de kinderen.

We verhuizen binnenkort en gaan op ruim 30 minuten fietsen van de huidige opvang wonen. Met een kleine op komst is dat voor ons geen optie (werk is straks 10 minuten fietsen). In de nieuwe zoektocht ontdekte ik al snel dat ik toch echt keuzes moest maken en uiteindelijk was bij ons locatie grotendeels doorslaggevend. Met daarnaast een goed gevoel en kleinschaligheid. Ik vermoed dat mijn dochter iets van mij ADHD heeft en het lijkt me voor haar niet fijn om op een opvang te zitten met veel kinderen. Ze gaat nu naar een opvang met een baby, een dreumes en een peuter groep, waar iedereen elkaar kent. En wat ik heel leuk vind; onze nieuwe buurkinderen (een rijtje vol) gaan naar dezelfde opvang, dus dat kunnen straks fijne vertrouwde vriendjes worden.
 
VVE krijg je niet zomaar, dit krijgt een kind via het CB zodra het al een poosje op de peutergroep zit en 'achterloopt'. Geen enkel kind begint direct op VVE-basis.

Een kind dat VVE-gecertificeerd is, krijgt gratis 2 (geloof ik) dagdelen van de gemeente en gaat zo 3 a 4 dagdelen naar de peutergroep terwijl je als ouder dan maar 1 of 2 dagdelen betaald.

Elke locatie heeft VVE zover ik weet, maar 95% van de kindjes maakt hier geen gebruik van. Als je kindje goed mee komt en zich goed ontwikkeld, komt VVE nooit aan bod!

Verder.. kies een opvang waar je je fijn voelt en waar je rustig kan opbouwen met bijvoorbeeld 1 of 2 ochtendjes, in een groep met leeftijdsgenootjes voor je kind!
 
Alles wat je noemt (1-10 tellen, kleuren etc).. dat hoort gewoon bij de basis van een kinderdagverblijf of peutergroep en dat zal je kindje zeker leren, op elk kinderdagverblijf wat je kiest!
 
Ik was net bij me 2 de intake kdv waar ik oplette is de routine van me zoontje dat deden ze ook ze vroegen over zijn slapen tot eten spelen alles waardoor ik goed gevoel had toen ik gesprek had mocht die kleine van me met de andere kindjes spelen ik kon mee kijken in het kantoor op de camera beelden hij deed het goed leidsters betrokken hem bij
 
Terug
Bovenaan