misschien niet een hele inhoudelijke tip, maar bedenk ook wat handig in jouw leven past. Ik doe alles op de fiets en heb nooit een hele strakke planning, maar wel altijd ‘tijd te kort’. Voor ons is een opvang dicht bij huis dus ideaal. Ben ik laat, dan fiets ik vanuit werk meteen door, maar ben ik vroeg, bereid ik soms net in 20 minuten alvast het avondeten voor, voordat ik onze spruit ophaal. Mijn werkdag begint vroeg en ook dan is het fijn dat ik niet hoef om te fietsen. Daartegenover; toen we zochten, werkte mijn man nog geregeld in het buitenland en was een opvang vanaf half 8 echt ‘nodig’, als ik pas om 8u mijn dochter kan brengen, ben ik zelf te laat. Nog voordat ze begon, wisselde mijn man van baan en nu was 8u geen probleem geweest. Ook heb ik in 1,5 jaar tijd slechts 1 keer mijn dochter na 6u opgehaald en dat kwam toen door een lekke band. We betalen al die extra tijd wel, best zonde.
Vlak voordat onze dochter zou starten, wisselde de opvang van organisatie en daarmee ook van inhoud. Hoewel het niet iets was waar we voor om wilden fietsen, zijn we nu blij met de warme maaltijd tussen de middag, de yoga-juf en muzieklessen. Maar het meest nog met de flexibele houding en de liefde voor de kinderen.
We verhuizen binnenkort en gaan op ruim 30 minuten fietsen van de huidige opvang wonen. Met een kleine op komst is dat voor ons geen optie (werk is straks 10 minuten fietsen). In de nieuwe zoektocht ontdekte ik al snel dat ik toch echt keuzes moest maken en uiteindelijk was bij ons locatie grotendeels doorslaggevend. Met daarnaast een goed gevoel en kleinschaligheid. Ik vermoed dat mijn dochter iets van mij ADHD heeft en het lijkt me voor haar niet fijn om op een opvang te zitten met veel kinderen. Ze gaat nu naar een opvang met een baby, een dreumes en een peuter groep, waar iedereen elkaar kent. En wat ik heel leuk vind; onze nieuwe buurkinderen (een rijtje vol) gaan naar dezelfde opvang, dus dat kunnen straks fijne vertrouwde vriendjes worden.