Dreumes onder de douche

<p>Hallo allemaal,</p><p>Ik heb advies nodig over het douchen van ons zoontje van 19 maanden. <br /><br /></p><p>Wanneer wij hem onder de douche doen, houdt mijn man hem vast en ik sop hem in. Echter, ons zoontje heeft een beetje last van watervrees en hij begint nu te groot te worden om langdurige op te tillen wanneer hij tegelijkertijd met zijn armpjes en beentjes trappelt. <br /><br /></p><p>Ons zoontje kan zelfstandig staan en lopen, maar ik durf hem nog niet te laten staan onder de douche, ivm gladheid. <br /><br /></p><p>Heeft iemand tips?</p>
 
Wij zitten altijd onder de douche :).
Meestal gaat mijn zoontje eerst even staan, met de rug onder de straal, en daarna zittend spelen. Maar moet zeggen, hij heeft geen waterangst.
Succes!
 
Hier idd ook altijd zittend onder de douche (zonder watervrees). Tegenwoordig zit ze vaak zelfstandig in een grote curverbox waar we haar badspeelgoed in bewaren. Dat is wel fijn, want dan kun je zelf ook af en toe gaan staan zodat je wat minder opgevouwen uit de douche komt haha.
 
Inderdaad zitten onder de douche met een antislip mat voor als ze toch ineens opstaan! Veel speeltjes mee om het leuk te maken (al blijft een lege shampoo fles het aller leukste).
 
Hoi! Wij doen ons zoontje slipstops aan (soort sok/schoentjes). Hierdoor glijden ze niet uit en kun je ze laten spelen onder de douche. Werkt hier goed!
 
Als de vloer zo glad is zou ik inderdaad een antislipmat kopen. 
Verder zou ik een "feestje" onder de douche creëren, die veilig voor hem is. Wij hebben zo'n strandsetje onder de douche, met een emmertje en gietertje. Emmertjes over elkaars hoofd leeggooien is natuurlijk té grappig. 
Misschien als je ook zo'n setje hebt, kan je zoontje van een veilige afstand toekijken hoe jij en pappa een emmertje met een hoop lol, maar niet te wild, op elkaars hoofd leeggooien. Als de angst er dan vanaf is en de interesse gewekt, dan zou ik zachtjes een beetje water over hem "gooien" beginnend bij zijn voetjes.
Je kan in een emmer ook een sopfestijn maken,laten zien dat water met zeep heel veel sop maakt. En ik zou zo'n waterrad kopen die je met van die zuignappen aan de wand kan plakken, die hang je dan buiten de waterstraal en dan emmertjes water erop legen.
Ik denk dat het belangrijkste is om de watervrees weg te nemen,dus laat hem in de douche spelen, met superleuk speelgoed wat speciaal voor onder de douche is (dus dat waterrad en een strandsetje o.i.d.) en dan naast het stromende water laten spelen. Als hij dan niet onder de straal gaat, dan niet, niet dwingen,want dat versterkt de angst. Desnoods was je hem op een ander moment gewoon op het aankleedkussen met een washandje.
Dan maakt hij vanzelf de klik dat spelen in de douche superleuk is en vergeet hij zijn angst een keer en komt hij erachter dat je zoveel leuke dingen met water kan! 
Heel veel succes en heel veel doucheplezier voor jullie gewenst ?
 
 
Hier ook één met flinke waterangst (gehad). Ze is nu bijna 2,5 jaar en er eindelijk bijna vanaf. Wij hebben een bad, dus het is iets makkelijker ontsnappen aan het water hier. Wij hebben inderdaad een antislipmat gekocht en elke keer wat leuke dingen in bad gezet. Bij ons werkte het om eerst even te laten wennen, terwijl we zelf aan het douchen waren. Als er dan wat rust was deden we stapje voor stapje het water over haar lichaam. Eerst over ons eigen voet, dan die van haar. Eerst onze eigen benen nat, dan die van haar. Billen waren hilarisch, dus dat was een extra feestje. Haren hebben we lang maar half kunnen wassen, met een washandje ging het net, maar dikke drama vaak. Dat hebben we niet geforceerd, dan maar half. Het afspoelen ging vaak op de arm van m’n partner, tegen die tijd was ze gewend en ging dat prima. En nu.. ze is niet dol op douchen, maar het gaat met minder tot geen drama, zolang we het wel nog steeds rustig aan doen. En in bad gaan vindt ze steeds iets leuker (een grote teil kopen is misschien nog een optie bij jullie?).
Het komt goed! En een washandje is vaak ook prima, zeker in deze tijd van het jaar.
 
Wij hebben een opla badje. Hij zit daarin terwijl ik onder de douche sta. Af en toe even de handdouche erbij om bijv zijn haar uit te spoelen maar het merendeel van de tijd zit hij gewoon lekker in zijn badje te poedelen. Als bij eruit gaat spoel ik hem op de arm af onder de regendouche. Ik vind het ook veel te zwaar om hem lang vast te houden.  
 
Terug
Bovenaan