Dreumes vanaf wanneer zelf laten eten?

<p>Hoi iedereen! </p><p>Vanaf hoe oud kan een dreumes echt helemaal zelf gaan eten? Voedsel met grote stukken eet hij wel al helemaal zelf, zo zet ik zijn bord met stukken boterham en schaaltjes met fruit of rauwkost voor zijn neus en dat zit onze kleine man van net 1 jaar super gecoördineerd op te peuzelen. </p><p>Bestek lukt nog niet, vanaf wanneer gingen jullie proberen het avondeten en het bord pap zelf te laten eten?</p><p>Ik zit zo te genieten als ik hem zo heerlijk kieskeurig eerst de aardbeitjes uit het schaaltje fruit zie pakken met zijn kleine vingertjes, dus ik kan stiekem niet wachten tot hij zelf zijn lepeltje kan vasthouden en kan gebruiken </p>
 
Onze dochter, nu 13 mnd, eet sinds ze ong 11 maanden is met een vork. Sinds dr verjaardag lukt het haar ook om zelf eten aan de vork te prikken. Lepel zullen we het nog maar niet over hebben haha ? ze snapt het principe, maar de yoghurt belandt dan echt overal 
 
Ik heb mijn dochter nooit gevoerd. Vanaf 6 maanden grote stukken zelf, later ook kwark en pap enzo. In het begin deed ze dat met haar handen. Inmiddels is ze 17 maanden, eet behoorlijk goed met een lepel en vork begint nu te komen.
Ik zou er een plastic kleed onderleggen, bestek erbij geven en lekker met alles laten oefenen. 
 
Denk dat het helemaal van het kind zelf afhangt. 
De 1 kan het heel vroeg en wil het ook graag zelf doen, de ander andersom.
Ik zou het telkens blijven aanbieden en dan zie je vanzelf wel wanneer hij het oppakt.
Mijn zoontje kon echt elke maaltijd altijd zelfstandig eten toen hij 3 was??
Mijn dochter at met 7 maanden blokjes brood en rozijntjes keurig met de pincet greep. ??‍♀️
 
Ligt er idd een beetje aan waar ze zelf aan toe zijn. 
Wij hebben ook vanaf 7 maanden met de hand zelf laten eten. Regelmatig laten oefenen met de lepel tussendoor. 
Nu met 14 maanden wat vaker de lepel en vork aan het bieden en het gaat eigenlijk heel goed!
 
Hier ook vanaf 7/8 maanden alles in stukjes zelf gegeten.
Soms hebben we wel "prakjes" of dingen als macaroni waarbij we hem helpen. Maar de aardappel/groente/vlees at hij heel snel zelf.
Nu 16 maanden en eet eigenlijk altijd nog met zn handen. Vork/lepel lukt niet echt, raakt gefrustreerd en laat zich moeilijk helpen want zelf doen...
Op de avonden dat hij in bad gaat ben ik er wel makkelijker in met zelf yoghurt/kwark eten met de lepel om te oefenen.. Maar ook dat eet hij liever met zn handen..
 
 
Mijn zoontje is bijna 2 en het ligt er echt aan wat we hem voorschotelen. Nasi bijvoorbeeld gaat echt nergens over hahaha. Hij draait de lepel net voor zijn mond al half om en dan ligt t al op zijn schoot. Het opvangbakje van de slabber haalt t niet eens ? De havermout sochtends daarentegen gaat weer supergoed, ook savonds stamppot en spaghetti gaat ook goed. Heel wisselend dus, wij voeren hem dus ook nog wel eens. Ik denk hier ook pas laat mee begonnen hoor, rond de 17 maanden ofzo? Het boeide hem gewoon nog niet zo en wij vonden get ook wel prima, zonder dat geklieder hahaha
 
Wat omschrijf je dat leuk, zo lekker de aardbeitjes oppeuzelen, heel herkenbaar! Hier ook avondeten al heel lang gewoon met de handjes, wel mes en vork erbij en elke poging die hij daarmee doet wordt aangemoedigd. Maar met de handen is prima, ik maak hapjes die hij goed zelf kan eten. Bijv fusili pasta, kip blokjes, wortel en paprika. Bij iets met een sausje dan voer ik hem of geef de volle lepel aan. 
Zelf yoghurt eten oefenen we ook met de lepel en inderdaad, het plafond of de vloer zitten zeker wel eens onder. Maar het met smaak en plezier gezond eten gaat nog even voor de tafelmanieren. Ons zoontje is nu 1,5 trouwens.
 
Terug
Bovenaan