Dreumes voorbereiden op komst broertje/zusje

Bedankt voor jullie reacties. Ik neem
hem inderdaad ook mee naar de vk maar hij heeft daad alleen maar oog voor het speelkeukentje wat er staat haha. Ik ga me eens verdiepen in alle boekjes. Maar vraag me ook af in hoeverre ze het echt beseffen. Ben zo benieuwd hoe hij straks echt op de baby gaat reageren.
 
Ik vond het erg spannend hoe m’n zoontje van 21 maand zou reageren. Ons tweede kindje is inmiddels 2 weken oud en het valt me echt reuze mee! Hij vindt het heel interessant allemaal. Hij kijkt vaak even bij de baby en gaat daarna gewoon weer als vanouds met z’n speelgoed spelen. Als ik voeding geef komt hij er bij zitten met een boekje of filmpje op de mobiel :)
Echt voorbereiden lukt niet op deze leeftijd denk ik. Zo lang je genoeg aandacht blijft geven aan de oudste, dan komt het helemaal goed!
 
Ik denk inderdaad ook niet dat je je kindje al kunt voorbereiden op een broertje of zusje als ze zo jong zijn. Dat beseffen ze echt nog niet, ze hebben echt geen idee wat een baby is en wat dat dan inhoudt. Mijn oudste is inmiddels bijna 21 maanden en ik ben bijna 32 weken zwanger van zijn broertje of zusje. Hij noemt wel het woord baby en ik heb het idee dat hij door heeft dat mijn buik wat groter is, maar verder beseft hij het zich echt niet. Meestal gaat hij mee naar de VK, ook naar alle echo's, maar dan vindt hij de auto's in het speelhoekje duizend keer interessanter dan naar zo'n scherm staren naar iets wat in mama's buik zit. Het beste wat je kunt doen, in mijn ogen, is straks zo nuchter mogelijk omgaan met de nieuwe situatie als de baby er straks is, de oudste veel betrekken en nog genoeg aandacht geven en het allemaal z'n beloop laten. Ik ga er vanuit dat er echt wel wat jaloezie in het begin bij zal komen kijken, maar dan meer omdat hij niet meer de enige is. Het is aan ons hoe we daarmee omgaan, wat bepaalt hoe het verdere verloop is.
 
Fijn om jullie ervaringen te lezen. Mijn zoontje wijst nu naar iedereen zijn/haar buik en roept baby. Soms wel een beetje ongemakkelijke situaties. Maar inderdaad nuchter ermee omgaan proberen wij ook. We gaan het zien. Spannend!
 
Hi,
 
ik heb zelf ook een zoontje van inmiddels 2 jaar en ben nou 33 weken zwanger. ik neem hem ook altijd mee naar de verloskundige, maar ik denk dat hij er ook niet veel van begrijpt. Ze zijn nog een beetje jong om dat te kunnen begrijpen vind ik dan.. ik praat wel met hem er over en hij vind het altijd leuk om met zn doktersset naar mn buikje te luisteren?, maar denk dat pas als ze er werkelijk is, hij t een beetje gaat begrijpen.
 
Hoiii hoi,
 
Ik ben bevallen van mijn tweede dochter toen mijn eerste dochter bijna 1 jaar was. Ze schelen BIJNA 12 maanden. Tijdens mijn zwangerschap ben ik eigenlijk helemaal niet bezig geweest met de gedachte "hoe gaat mijn oudste hierop reageren". Ik kan je wel vertellen dat ik me er ook zeker niet op had kunnen voorbereiden. 
 
Ik had een ontzettend fijne thuisbevalling die in totaal maar 2 uurtjes duurde. Ondanks dat opa en oma er waren om op mijn oudste te passen was ik me tijdens de bevalling constant aan het druk maken om haar. Toen alles en iedereen weer tot rust was, kreeg ik een enorm schuldgevoel tegenover haar. Dit ga jij vast en zeker ook krijgen, maar dit zijn de hormonen :') Ik heb zoooveeel gejankt die eerste dagen uit schuldgevoel tegenover mijn oudste. Omdat ik haar niet mocht optillen, ik mocht niet de trap af, mocht haar niet eens zelf uit haar bedje tillen. Op dat moment dacht ik, ze voelt zich in de steek gelaten. Ik ben namelijk thuismoeder en ik zorgde 24/7 voor haar. Zij was nog nooit bij opa en oma gebracht om op te passen. Nog nooit zonder mij geweest. Ik deed letterlijk alles gewoon zelf.. Achteraf gezien, toen de hormonen wat tot rust waren gekomen en ik weer helderder kon denken, besefte ik, ook al kon ik die handelingen tijdelijk niet doen, dat ze zich niet in de steek gelaten hoefde te voelen. Ik was er immers nog steeds en besteedde elke vrij minuut met haar. Haar reactie op de baby was ook totaal niet jaloers. Het is wennen, maar na een weekje ging alles weer zijn gangetje. Ze was voornamelijk nieuwsgierig en nu ze allebei wat ouder zijn, zijn ze zo lief samen. Echt hartverwarmend om te zien. In ieder geval proficiat met je zwangerschap en ik hoop dat je een fijne bevalling hebt (net als mij hehe) 
 
Terug
Bovenaan