Dreumes weigert warm eten

<p>Hoi allemaal,  ik zit inmiddels echt even met mijn handen in het haar. Mijn dreumes van 21 maanden is een enorm slechte eter. Dat wil zeggen, qua ‘avondeten’ </p><p>‘S ochtends ontbijt hij met een flinke bak havermout met banaan, dat vindt hij heerlijk. Tussendoor wat fruit (hij lust bijna alle soorten). als lunch twee boterhammen met beleg (hij eet alleen pindakaas, jam en heeeel soms chocopasta) alle andere dingen (kaas, hummus, etc) wil hij niet. Bij de lunch bied ik altijd komkommer, tomaat, verse soep, of paprika oid aan, maar dat eet hij eigenlijk nooit op. Soms een paar stukjes komkommer of paprika.  ‘s middags na zijn slaapje probeer ik meestal een groene smoothie te maken met spinazie en ananas etc. Eerder dronk hij dat zo op, nu ben ik blij als er drie slokken in gaan. soms is er nog wat te snacken ‘s middags. Zoals ontbijtkoek, een volkoren koekje of iets in die trant. </p><p>En dan komt het avondeten. En dat eet hij dus gewoon niet. Wat ik momenteel ook probeer. Hij eet geen groente, maar ook geen (droge) pasta, aardappelen, vegaburgers, rijst, linzen of noem het maar op. Gewoon niets. Hij proeft niet eens. Hij maakt heisa en wordt ontzettend verdrietig. Hij krijgt elke dag, zonder uitzondering, een bakje yoghurt als toetje. Dat eet hij meestal wel redelijk op. </p><p>ik heb álles geprobeerd. We maken er sowieso geen strijd van. Ik word niet boos en dwing hem ook niet tot eten (natuurlijk heb ik wel een paar keer een hap in zijn mond gestopt, maar dan spuugt hij het meteen uit en roept ‘bah’) we eten met zijn allen aan tafel, maken het gezellig, hij mag helpen koken, alle adviezen van het internet heb ik opgevolgd. Ook de adviezen van het cb maar die brengen mij niet verder. Ook heb ik zijn eten gepureerd aangeboden, en bied ik soms belachelijk dure vriesverse maaltijden aan van Spruitje. Eet hij ook niet op. Het warme eten als lunch aanbieden, vroeger of later werkt ook niet. Hij eet het gewoon niet. Ik heb altijd vers gekookt, maar uit wanhoop ben ik potjes gaan aanbieden. Ook dat eet hij niet. En met niet bedoel ik ook echt niet, geen enkele hap. soms is er ineens een fase dat hij een week lang wel wat mee eet. Soms 5-7 happen neemt. Als ik diezelfde maaltijd de week erna, of een paar dagen later weer aan bied is het ‘bah’ en spuugt hij het weer uit of proeft überhaupt niet.  ik word inmiddels aardig radeloos. Als hij 50 gram groente per week binnenkrijgt is het veel. Ik maak me zorgen. Wanneer gaat dit over? Wat kan ik nog doen? Naar mijn idee doe ik álles volgens de adviezen. hij groeit goed, zit op zijn eigen lijntje, iets onder het gemiddelde.  tips? Adviezen? Gouden tip? Ervaringen?</p>
 
Helaas geen tips voor je, alleen herkenning. Mijn zoontjr heeft vanaf ongeveer zijn 2e jarig tot zeker een halfjaar of langer daarns ook deze periode gehad. Moedeloos werd ik ervan. Ik had ook alles geprobeerd. Mee helpen koken vond hij super leuk en dan at hij soms wel is een worstje of paprika oid, maar zodra het op zijn bord lag moest hij er niks van hebben. Altijd bij het avondeten, de rest vd dag ging het goed. Ik heb het maar gelaten en altijd wel een toetje aangeboden. En ineens van de 1 op andere dag was het over en nu eet hij zo goed als alles haha. Ik kan dus alleen meegeven, het kN echt lang duren, maar het komt uiteindelijk goed. Succes!
 
Wat doe je het al goed! Hier een goede eter die sinds z'n tweede verjaardag ook waardeloos eet, met name in de avond. 3 korrels rijst en dan roept hij 'genoeg!'. Hier maak ik er ook geen strijd van en er gaat met moeite een toetje in naderhand.. overdag eet hij wisselend, ook niet meer wat het was. Hij is een kilo lichter in 3 maanden, maar hij had nog best wat babyvet. Hij drinkt ook slecht, ook zo lastig.
Wat ik wel doe is hem in de auto vaak snacks geven als paprika, mais of komkommer. En dus altijd een flesje drinken, zodat er wat vocht in gaat. Als hij zich in de auto zit te vervelen, dan eet hij de paprika wel op.
Bij het kdv eten ze altijd soep tussen de middag en blijkbaar vindt hij dat daar heel lekker (thuis soms), dus er gaat wel groente in, maar niet zoveel als ik zou willen.
Zo'n smoothie die jij maakt is nog wel een goeie tip om eens te proberen, al ben ik benieuwd of hij het gaat drinken.
Ik heb het verder maar een beetje los gelaten, het komt vast vanzelf weer goed. Ik ga geen dure andere maaltijden maken, want hij kan bijv pasta rode saus super lekker vinden en een week later weg schuiven, dus het ligt niet aan z'n smaak.
Ik hoop wel over een tijdje weer m'n lekkere eter terug te krijgen, was een stuk leuker koken! Geen oplossing voor jou dus, vooral herkenning!
 
Helaas een fase die lang kan duren. Mijn dochtertje heeft ook een hele tijd amper tot niet willen warm eten en werd er ook moedeloos van. Als ik bijv paprika aan het snijden was dan wilde ze wel. Maar zodra het door het eten zat, hoefde ze het niet meer. Ik ben daarom al als snack wat meer groente gaan geven. Verder at ze veel fruit overdag. Af en toe gaf ik haar een grote bak fruit als avondeten.

Nu eet ze nog niet altijd alles en soms moet ik er een mooi verhaal van maken. Zo wil ze graag prinses zijn en dan zeg ik dat het prinsessenbroccoli is bijv. Dan eet ze het wel op. En verder laat ik het maar gaan. Ze gaat het vanzelf wel weer eten.

Een zoontje van een vriendin heeft ongeveer 2 jaar lang geen normaal avondeten gegeten en van de ene op de andere dag wilde hij ook weer mee eten. Hopelijk duurt het bij jullie niet zo lang, maar maak je vooral niet te druk.
 
Heel herkenbaar! Toen onze oudste dochter 1,5 jaar was, wou ze ineens ook geen warm eten meer. Deze fase heeft heel lang geduurd! Nu is ze bijna 4 jaar en sinds een half jaar eet ze weer wat beter avondeten. Bij het meeste roept ze bah, maar ze moet van ons 3 happen doen omdat ze nu 3 jaar is. Dit doet ze nu ook altijd wel, dat is het voordeel dat ze nu iets ouder is, dan snapt ze dat van die aantal happen.

Bij haar is fruit juist altijd drama geweest. Het enige wat ze eet is banaan. De rest weigert ze en krijg ik er niet in. Heb het inmiddels maar los gelaten, maar lastig is het wel.
 
Ik herken t, vreselijk. Ik gebruik nu chantage, alleen een toetje als een hapje wordt gegeten. En zet eind van de middag alvast een bakje rauwkost neer, voor de nodige vitamine. Verder... tjsa.. hoop ik dat ze ooit gaat eten haha
 
Mijn zoon is 4 en eet nog nooit avondeten. Niks. Zelfs geen vlees. (Al zeker vanaf 2 jr niet) Hij is kerngezond en bijna nooit ziek. Ik ga me niet druk maken. Hij eet fruit, brood drinkt melk en soms een smoothie. Enige groente wat hij goed eet is paprika. Die krijgt hij rauw en eet hij zo op. Dikke prima. Ik stimuleer hem elke avond maar daar blijft het ook bij. Succes en je doet het goed!
 
Bij ons duurt die fase al ruim een jaar en ook van alles geprobeerd. Begon al met 7 maanden. Heb ook alles geprobeerd en het nu maar een beetje opgegeven we bieden het aan en maken er geen strijd van. Het blijft wel frustrerend maar ze worden vanzelf groot!
 
Terug
Bovenaan