Dreumes weigert warm eten

Ik volg op Instagram heel graag @kids.eat.in.color. Zij geeft heel veel tips met betrekking tot lastige eters en altijd zonder oordeel en ze schept realistische verwachtingen. Er zijn vast meer van dit soort accounts te vinden, eventueel ook Nederlandstalig als dat je voorkeur heeft. 
Ik vind het heel leerzaam. Heel veel van wat daar wordt geadviseerd doe je al, dus je doet het hartstikke goed! Vooral doorgaan met blijven aanbieden, er geen strijd van maken en gezellig houden. De vrouw achter het account adviseert nog om bij elke maaltijd iets te serveren waarvan je weet dat je kind het graag lust. In jouw geval misschien brood? Niet als vervanging van de maaltijd, maar erbij. Je maakt dus gewoon een bordje met wat je hebt klaargemaakt voor het avondeten, maar geeft op het bordje ook iets waarvan je weet dat het normaal gesproken er goed ingaat. Zij geeft zelfs soms het dessert tegelijkertijd met de maaltijd. Veel ouders zijn dan bang dat het kind alleen het toetje opeet, maar in de praktijk is dat niet zo. Het toetje wordt minder speciaal en omdat er iets bij de maaltijd zit wat ze sowieso lekker vinden, is de hele maaltijd minder spannend waardoor ze eerder geneigd zijn ook andere dingen te proeven. Wat ook kan helpen is alle ingrediënten van de maaltijd "los" op het bord te leggen. Gemengde gerechten zoals groenten in saus, of rijst met groenten en vlees erdoorheen zijn enger dan losse ingrediënten die ze makkelijker herkennen. 

Écht lastige eters hebben soms wel 100 "exposures" nodig om iets te proeven. Dus 100x broccoli op hun bordje voordat ze het daadwerkelijk oppakken en proeven. Dat gezegd hebbende, qua ontwikkeling gaan de meeste kinderen door een fase waarin ze iets moeilijker eten. Heeft ook te maken met dat ze door beginnen te krijgen dat ze zelf kunnen beslissen. Heel normaal dus en het is niet gezegd dat je zoontje voor altijd een lastige eter blijft. Je doet het super! 
 
Hoi, ik vindt dat je al super bezig bent hoor. Je kleine krijgt al veel goede dingen binnen. Snap je frustratie wel, hier een 2 jarige die de noodzaak van (avond) eten ook niet altijd ziet. Ontbijt, fruit, lunch en tussendoortjes gaan meestal wel oké, maar dat avondeten pfff. We proberen van alles, want ik vind het toch vervelend hem zonder eten naar bed te doen. Afhankelijk van zijn bui eet hij wel of niet mee. Als we groente, aardappels en (vega) vlees eten, dan eet hij meestal wel wat. Pasta's, rijst en andere dingen moet ie vaak niet. Als hij erg moeilijk is geweest die dag, dan krijgt hij een bordje met van alles. Dan pak ik wat kaasjes (La vache quirit), plakjes worst, tomaatjes/paprika en fruit. Dat zet ik neer op de salontafel voor hem, geef hem een vork en zet Nijn aan. Meestal eet hij dan z'n bordje leeg. Vast niet pedagogisch verantwoord, maar dat is een 2 jarige sowieso niet. Als hij echt niks wil, dan geef ik een banaan of krentenbol. Dat is echt het nood voedsel bij drama avonden. Maar dan heeft ie in ieder geval iets gegeten. Hij vindt groente niet fantastisch, maar at het tot voor kort gewoon netjes op. Toen kwam dus deze niet eten fase. Even terug ontdekte hij iets op mijn bord wat hij niet had en moest en zou dit ook hebben, anders waren de groentes vies. Nu krijgt hij dus een heel klein beetje mayonaise waar hij dan z'n wortels in dipt. Maar hij eet dan dus wel z'n groente in ieder geval op. Het is een heel slank mannetje, dus dat mini beetje mayonaise zal hij niks aan overhouden. De gerechten die hij wel lust en mee eet, hebben we geoefend met potjes Olvarit. Hij kreeg dan eerst een potje, dan was de ergste honger weg. Daarna at hij dan nog wat met ons mee. Zo leerde hij de smaken kennen en ging het waarderen. 
Wees creatief en maak je vooral niet druk. Als ze honger hebben, dan komen ze echt wel. Succes!
 
Owjee, wat herkenbaar. Mijn zoon eet al vanaf 9 maanden tot nu 3,5 jaar slecht zn warme maaltijd (of koud avondeten). 
Wij koken eens in de zoveel tijd altijd groenten en pureren deze, gaat erna in ijsblokjeshouders de vriezer in en doen deze, ontdooid natuurlijk, in zijn pap 'sochtends, hebben dit langzaam opgebouw tot 50 gram. Hij krijgt ook dha visoliedruppels erin. Daarbij proberen we met  eiwitrijke skyrr, noten en ei zn eiwitbehoefte in te vullen. 
Wij zijn ook bij een logopodist geweest. Deze gaf als tip om de timer op een half uur te zetten en dan een beetje aan te bieden en als binnen het half uur het bord leeg was om dan een beloning te geven. En hem daan steeds meer te geven. Bij ons werkte dit helaas niet.
Hij krijgt doorgaan 3 minihapjes van ons eten in een kommetje, is dat op dan krijgt hij applaus, high five, boks en iets lekkers. 
Wij hebben ook nog groentepannenkoejes, knijpfruit met groente en brownies met zwarte bonen geprobeerd. Maar dit alles was helaas maar een paar keer dat het goed ging. Hij heeft wel ook lange tijd die gepureerde groente op de boterham gehad.
Hopelijk heb je er iets aan. Overigens is mijn zoontje eigenlijk nooit ziek, dus hij lijdt er denk ik weinig onder. 
 
Terug
Bovenaan