Dreumes zelf willen eten tips

<p>Hi, </p><p>Iemand tips voor een kindje van 13 maanden dat zelf wilt eten? </p><p>En dan heb ik het vooral over bijvoorbeeld rijstgerechten ect. Hij weigert ‘gevoerd’ te worden. Ik moet hem dan echt afleiden door hem zelf een lepel te geven waarmee hij kan roeren/scheppen in zijn bord. Maar dit wordt een meega zooi omdat hij met zijn handen erin gaat graaien of gaat schieten met zijn lepel. Nou vind ik een beetje rommel mbt tot het leren eten niet zo erg, maar dit slaat nergens op? haha</p><p>Herkenbaar? Hoe ga je om met de fase waarin ze zelf willen lepelen maar het eigenlijk nog niet kunnen. Rommel maar accepteren? Of heeft iemand andere tips? </p><p>X</p>
 
Zo leuk idd die rommel ? wij doen het nu nog veelal accepteren, aangezien ons zoontje van ook 13 maanden nog niet begrijpt dat hij dingen vies maakt, is allemaal nog lerenderwijs. Wij geven allerlei stukjes op zijn bord/plateau waarvan hij kan pakken wat hij wil en van wat meer 'smurrie' dingen geven we elke keer geportioneerd ? zodat hij inderdaad niet het héle bakje met inhoud op de vloer gooit. Aan het begin van het eetmoment is het veelal nog wel van alles in zijn mond stoppen en daarna wordt het meer spelen, maar dat betekent ook dat het een grote puinbak wordt en dan haal ik dingen maar weg ? staan er nu nog wel zo in van hij moet het toch ooit leren en stiekem vind ik het ook genieten om hem met een vorkje dingen net wel raak of mis te prikken en iedere keer weer vooruitgang met zijn lepelervaringen ondanks dat hij helemaal onder zit ? daarna maar in bad toch ?
 
@Niynti, thanks voor het reageren. Altijd heerlijk om te horen dat andere kindjes ook troep maken?? 
Eet jullie zoontje uiteindelijk dan wel ‘genoeg’? Hier eet hij namelijk duidelijk minder in vergelijking met toen ik hem nog makkelijk kon ‘voeren’.
Ik denk altijd van hij zal wel genoeg hebben dan, maar soms is dat echt al na drie happen... ?
 
Wij doen het ook precies zo als niynti. Steeds beetjes op haar plankje en aanvullen. Tussendoor nog een hapje aanbieden van de vork of lepel. 
Mijn dochtertje krijgt vast genoeg binnen, ze groeit immers goed. Dat ze soms minder eet, dat is dan maar zo. Als we hier fussili eten gaat ze los. Dan eet ze alles op inclusief het eten van haar broer als die niet snel genoeg is. 
 
Hier laten we onze dochter ook maar een beetje zelf eten, jammer dan van de bende. En idd niet in 1x haar hele bord vol scheppen. 
Ik heb een mandje met goedlope kartonnen boekjes die ze zelf mag lezen aan tafel. Als ze daarin bladert, kan ik wel een paar happen gevoerd krijgen ;) 
Mijn dochter is nu 20 maanden. Ze eet lang niet meer zoveel als de eerste 12-15 maanden! Ga er maar vanuit dat je kindje het komende jaar veeeeeel minder gaat eten dan hij nu doet/dan je gewend bent. Dat hoort ook echt gewoon bij de leeftijd. Sommige avonden eet mijn dochter echt niks of maar 2 happen. Ze gaan echt uitproberen tussen de 1-2 jaar!
Toch wordt ze nooit wakker van de honger ofzo. En ze ziet er prima uit, genoeg spekjes op dr lijf! Dus ik  me daar niet druk om. In het begin maakte ik dan een boterham omdar ik perse wilde dat ze wat at, nu doe ik dat niet meer. Dan eet ze maar niks. Vanavond heeft ze ook alleen een paar kidneybonen en een stukje wrap op.. ik vind het best ;)
 
Hier laten we onze dochter ook maar een beetje zelf eten, jammer dan van de bende. En idd niet in 1x haar hele bord vol scheppen. 
Ik heb een mandje met goedlope kartonnen boekjes die ze zelf mag lezen aan tafel. Als ze daarin bladert, kan ik wel een paar happen gevoerd krijgen ;) 
Mijn dochter is nu 20 maanden. Ze eet lang niet meer zoveel als de eerste 12-15 maanden! Ga er maar vanuit dat je kindje het komende jaar veeeeeel minder gaat eten dan hij nu doet/dan je gewend bent. Dat hoort ook echt gewoon bij de leeftijd. Sommige avonden eet mijn dochter echt niks of maar 2 happen. Ze gaan echt uitproberen tussen de 1-2 jaar!
Toch wordt ze nooit wakker van de honger ofzo. En ze ziet er prima uit, genoeg spekjes op dr lijf! Dus ik  me daar niet druk om. In het begin maakte ik dan een boterham omdar ik perse wilde dat ze wat at, nu doe ik dat niet meer. Dan eet ze maar niks. Vanavond heeft ze ook alleen een paar kidneybonen en een stukje wrap op.. ik vind het best ;)
 
Hihi wat een feest der herkenning allemaal he ? zelf niet vies zijn van wat (maar vaak ook véél) viezigheid helpt ook maar is ook  een hele kunst, soms krijg ik er de kriegels van ? maar dan schiet ik er toch maar weer een fotootje van van hem in zijn puinbak en beklodderd gezichtje. Door over de dag verspreid meerdere eetmomentjes te verdelen weet ik in ieder geval dat hij het (hoog)nodige binnen krijgt en aan zijn spekjes en groei te zien zit dat geloof ik ook wel goed. Maak mijn borst wel al nat voor de fase die gebruiker beschrijft ? nu lijkt hij alles nog te lusten, maar hij zal straks inderdaad kieskeuriger worden, helemaal niet meer willen eten of alleen maar met zijn eten willen spelen oeff benieuwd hoe we er dan in staan ?
 
Hahah herkenbaar 
dat Mn dochter er een rommel van maakt vind ik niet erg tis zo weer opgeruimd ik maak me meer druk over de hoeveelheid ze dan binnen krijgt 
maja tis natuurlijk super stoer zelf eten en dus laat ik haar ook maar gewoon super stoer wezen en ik dan ga ik er maar van uit dat ze eet tot ze vol zit 
 
Terug
Bovenaan