Dringend advies nodig...

Lieve meiden,

Ik ben een moeder van het juni2006-forum hier, maar heb vandaag het vreselijke nieuws gekregen dat het kindje van  mijn beste vriendin in haar buik is overleden na 40 weken en 2 dagen. Hebben jullie tips waar zij terecht kan en weten jullie wat er aan nazorg wordt geregeld vanuit het ziekenhuis? En hoe kan ik haar helpen? Ik heb zelf twee miskramen gehad (met 7 en 13 weken), maar dit is toch  wel anders omdat het kindje voldragen is. Ik voel me zo hulpeloos. Alle informatie is welkom. Bedankt.

Ruby

Hallo,

Wat een vreselijk nieuws. Zelf ben ik mijn zoontje verloren met een 42 weken zwangerschap. Ik weet dus wat je vriendin mee maakt. Zelf ben ik goed opgevangen door het ziekenhuis, mijn huisarts en veel lieve mensen om me heen.

Ik weet nog dat ik erg in een roes geleefd heb. Ik heb m ijn zoontje ook niet lang bij me gehad na de bevalling, maar de verpleegkundige had afdrukjes van zijn handjes en voetjes gemaakt. OOk hadden ze wat haartjes geknipt van hem. Verder heeft mijn man nog wat foto's van Roan gemaakt.

Wat er precies aan nazorg is weet ik niet. Ik weet wel dat ze in het ziekenhuis daar mee over weten. Ik had er niet zo'n behoefte aan. Wel mail ik met "lotgenoten" en dat sleept mij er erg door heen.

Ze zal nog een zware tijd tegemoed gaan. Ik weet natuurlijk niet hoe zij er mee omgaat. Maar zelf vond ik het wel prettig om mensen om me heen te hebben die over het verlies van mijn kindje durfden te praten. Ik kan er ook goed over praten. En zeg ook altijd dat ik misschien wel ga huilen, maar dat ik niet wil dat ze daarom stoppen. Zelf had ik ook mensen in mijn omgeving die zwanger waren en ik wilde dat het gewoon met mij deelde, hoe moeilijk dat soms ook is. Maar dat is per persoon verschillend. Tast af, vraag aan haar wat ze wil en ontzie haar niet.

Ik wens je heel veel sterkte en natuurlijk ook je vriendin.

Groetjes, Marlise.

Ikzelf heb in 2004 mijn zoontje verloren na 39 weken en 3 dagen.
Het ziekenhuis maakt als het goed is foto's van haar kindje net na de geboorte.
Qua nazorg is er niet zoveel vanuit het ziekenhuis, wel heeft ze gewoon recht op kraamzorg.
Ik mail ook met lotgenoten, en daar haal ik veel steun uit.
via

http://www.lieve-engeltjes.nl

Kan ze zich aanmelden voor een mailinglist, als ze daar behoefte aan heeft.
Ook kan jij zelf naar die site gaan, en dan boven in het balkje op tips klikken, als je dan verder naar beneden gaat en op do's en don'ts klikt, krijg je veel informatie om haar zo goed mogelijk bij te staan in deze moeilijke tijd.

Heel veel sterkte!!!!

groetjes mamarovileur

Hoi,

Wat vreselijk voor je vriendin dat ze dit moet meemaken.
Ik weet jammer genoeg precies hoe zei zich voelt, want ik ben ook in maart 2004 bevallen van mijn eerste zoon die levenloos ter wereld is gekomen na 34 weken zwangerschap.

Aan de site lieve engeltjes had ik ook erg veel. Door al die verhalen te lezen en met lotgenoten te mailen voel je je niet zo alleen in je verdriet.

Ze zal trots zijn op haar baby ook al is overleden en zal er waarschijnlijk veel over willen praten. Probeer een luisterend oor te bieden en vraag zelf ook dingen.
Bekijk samen de foto's die gemaakt zijn en als het kan natuurlijk ook samen de baby bekijken en aanraken als dat kan.

Vanuit het ziekenhuis zullen ze wel wat aanreiken, maar het meeste moet van hunzelf en van familie en vrienden komen.

Sterkte voor jou en voor hun in het bijzonder de komende periode toegewenst

Liefs Mira

Lieve marlise, mamarovileur en mama mira,

Ten eerste wil ik jullie ook nog heel veel sterkte toewensen met jullie verlies. Echt ontzettend bedankt voor jullie berichtjes, dat helpt me echt enorm. Mijn vriendin is op dit moment in het ziekenhuis en ze heeft af en toe weeen, maar het wil nog niet echt vlotten. Ik heb vandaag een herinneringendoos voor haar gekocht met daarbij een plakboek en een fotomapje zodat ze foto's en kaarten 'een plekje' kan geven. Denken jullie dat ze dit zal waarderen? Ik ga het haar geven als ze weer thuis is ofzo. In ieder geval bedankt.

Liefs, Ruby

Hoi Ruby,

Ik hoop dat het kindje inmiddels is geboren
Vreselijk dat je vriendin daar nu in zit, ik leef echt helemaal mee.

Even over het cadeau wat je haar wil geven,
Ik denk dat ze dat echt heel fijn vind om te krijgen. Want het is fijn als je een speciale plek hebt voor die dingen. En  ze zal er zelf wel eerst geen zin in hebben om er achter aan te gaan

Als je nog wat wilt weten dan mag je me gerust vragen hoor.

Liefs Mira

Ik weet wel zeker dat ze het op prijs stelt, ze zal waarschijnlijk zoveel mogelijk herinneringen aan heer kindje willen hebben.
Ik ben blij, dat ze zo'n vriendin als jij heeft, want mijn vriendinnen lieten zich maanden niet zien, na de geboorte en crematie van mijn zoontje.
sterkte voor jou en natuurlijk je vriendin.

groetjes mamarovileur

Hallo,

Veel sterkte gewenst voor jou en je vriendin.
Ik heb afgelopen juli afscheid moeten nemen van mijn heel klein dochtertje, ik heb toen ook als cadeautje een fotomapje gekregen, verzilverd met nijntje erop. Heel schattig, vond het erg ontroerend dat iemand daar aan denkt om te geven. Ik heb afgelopen week de fotos erin gedaan, prachtig( voor hoever je het natuurlijk prachtig kunt noemen) een schitterende herrinering.

Ik denk dat je vriendin het ook mooi zal vinden.

Groetjes Meintje

Terug
Bovenaan