drinken bij 1 jaar: hoeveel melk en hoeveel andere dranken

Hoi!

Mijn dochter (bijna 12 mnd) drinkt nu nog 3 flessen van 200 cc per dag. Ik begreep dat de avondfles op een gegeven moment vervangen wordt door yoghurt na het eten. Zijn jullie daar al mee begonnen?  En hoeveel melk en ander vocht moeten ze dan met een jaar per dag nog binnenkrijgen?

Ben namelijk een beetje bang dat als ik een fles minder doe, dat ze dan te weinig drinkt per dag.  Want eigenlijk drinkt ze alleen echt veel tegelijk als het melk is. Andere dingen drinkt ze ook wel, maar alleen maar een paar slokjes. Ben wel benieuwd hoe dat bij jullie gaat.  

groetjes,
Anna

Christian (bijna 12 maanden) kreeg ook nog veel melk, meer dan 2 x wat geadviseerd wordt op zijn leeftijd. Ik heb wat zitten schuiven en rommelen en nu een schema met minder melk, dat meer richting de richtlijn van 300 ml zuivel komt.

Ons schema is nu:
- in ochtend bordje pap met 165 ml melk
- tussendoor water en soepstengel
- lunch boterhammen en water
- tussendoor fruithap en water (en soms nog soepstengel/liga)
- warme maaltijd (ca 250-300 gram) en toetje 100 ml
- fles melk voor slapen gaan 135 ml

Hij krijgt nu dus ca  400  ml zuivel en drinkt zelf ca 150-200 ml water uit een bekertje. Het water is eigenlijk 'extra', want dat vocht hebben ze op deze leeftijd niet perse nodig. Er zit namelijk ook aardig wat in fruithap en toch ook in warme maaltijd. Ik heb gehoord 2 x melk/fles en fruithap bevat genoeg vocht. Toetje geef ik vanaf 8.5 maanden en wordt hier errug lekker gevonden (als ik hem kans geef dan zou hij rustig het dubbele eten). Hij is ook een waterfanaat, dus vocht is hier nooit een probleem.

Hoe klein ze ook zijn, als ze dorst hebben geven ze dat heus aan. En wellicht als je melk weglaat, krijgt je kindje vanzelf zin in meer ander drinken?

PS hoewel Christian goed water drinkt is dat ook zelden meer dan 50 ml in 1 keer, hoor. Maar 4-5 keer per dag aanbieden en dan 40-50 ml drinken is ook 150 ml...

Hoi Anna,

Ik heb een dochter van ruim 13 maanden en die krijgt 's morgens een beker melk van ongeveer 150 ml, tussen de middag ook en 's avonds voor ze gaat slapen een fles pap van ongeveer 160 en soms 180 ml, maar als ik kant en klare heb is het 200 ml. Tussendoor krijgt ze wel thee of roosvice, maar daar drinkt ze niet veel van. Ook krijgt ze yoghurt toe na het eten. Dus hier nog best een hoop zuivel. De reden waarom ze vaak niet zoveel zuivel meer adviseren is omdat het vet is en ze er wat dikker van kunnen worden, nou daar heb ik hier geen last van want het is een mager sprietje.

Succes

Wel grappig om te lezen wat iedereen geeft en hoe verschillend het allemaal is.

Ik ben laatst op het CB geweest en daar werd mij geadviseerd om te stoppen met de avondfles. Mijn dochter is bijna 11 maanden.

ochtend papfles 230/240
10.00/11.00u fruit
12.00u boterham + 150ml opvolgmelk
15.00u liga met dixsap
17.30u warm eten en een toetje

Sap bied ik op willekeurige momenten op de dag aan.

Maar aangezien ze erg slecht warm eet geef ik haar af en toe toch nog een papfles voor het slapen gaan.

Heeft iemand daar trouwens ervaringmee? Mijn keintje eet echt alles wat voor haar neus langs komt maar na een paar happen weigert ze nog verder warm te eten, of het nu vers is of uit een potje,maakt niets uit. Ze eet wel graag warme pap dus het ligt ook niet aan de warmte?

Hallo,

ik heb van het cb te horen gekregen dat ik de laatste fles moest laten vervallen. Mijn zoon was toen 8 maanden.
Hij krijgt nu
180ml +6 scheppen opvolgmelk+4 scheppen groeipap
Fruit 1a2 stuks
Boterham en fles van 210ml+7 schepen opvolgmelk
Liga+apelsap 80ml
groentehap
en ipv de avondfles geef ik hem nu yogurt ongeveer 125ml. Deze geef ik niet direct naar het avond eten, maar ongeveer 1uur later.
Ik vond dit zelf erg vroeg om nog maar 2 flessen over te houden, en ik was ook bang dat mijn zoontje niet meer zou doorslapen 's-nachts. Maar hij is nog steeds erg vrolijk en slaapt ook nog lekker door. Zo zie je ook maar weer dat elk CB weer iets anders zegt.
Succes!!

hoi,
dit is het eet- en drinkschema van onze zoon, 13maanden oud:

* 07.00u fles 210 water, 7schepjes melk en 6 papschepjes
* 09.30u fruithap met dixap
* 12.00u 1 snee brood, 150ml water met 5 schepjes melk. Deze drinkt hij echter zeer wisselend. Omdat hij genoeg melk binnenkrijgt, dwingen we niets, we bieden t meerdere keren aan.
* 16.00u beker magere yoghurt (ca 150ml)
* 17.30 u 250gr warm eten, veelal met pot mee
* 18.30u 150ml water met 5 schepjes. (ook deze drinkt hij heel wisselend, maar toch zeker 100ml per keer. Het is ook een rustgevend moment, net voor t slapen gan, dus wij houden het er voorlopig nog wel in!!)
Bij ons geeft CB aan dat de avondfles eraf kan, maar dat je dat vanzelf merkt, doordat je kindje deze zal laten staan. De yoghurt zou als toetje mogen, maar ik vind de tijd tussen boterham en warm eten dan zo lang, dus laat ik het nog even zo.

Over de dag heen, drinkt hij nog ca 250ml dixap, soms zelfs meer. Dus komt hij gemiddeld 700-850ml per dag, vocht in eten niet meegerekend.
Ik kijk naar hoeveelheid natte luiers en naar hoe zoontje zich gedraagt. Heb niet het idee dat hij te weinig binnenkrijgt.
Groetjes, mira

dag dames!

bedankt allemaal voor jullie reacties, wel fijn om te lezen hoe jullie het doen. Denk dat we de avondfles na het eten  gaan vervangen door een toetje, kijken hoe dat gaat.  Denk niet dat ze het erg vindt want ze is dol op yoghurt. Ben alleen zelf nog zo gehecht aan die fles, die is zo gezellig!  Maar ach, dat gevoel heb ik over een jaar nog steeds waarschijnlijk en ik kan haar niet eeuwig de avondfles blijven geven. Ik ga gewoon lekker in plaats daarvan na het eten een boekje met haar lezen voor het slapengaan, dan zitten we ook knus bij elkaar.

groetjes, Anna

Terug
Bovenaan