Drinken

Heyhey,

Ik heb een vraagje; Mijn dochter van net 1 jaar drinkt het liefst melk, diksap etc. Uit haar fles en als ik een tuitbeker, anti lekbeker etc. Geef dan drinkt ze daar vele malen minder uit, terwijl ze het wel kan.. Vanaf wanneer gaven jullie een beker ofiets inplaats van altijd de fles?

En wat ik mij ook afvraag, ik bied heel vaak warme/lauwe thee aan of water.. Maar ook hiervan drinkt ze niet/niet echt. Hoe hebben jullie dat gestimuleerd? Want altijd diksap ofiets lijkt mij ook niet heel gezond, ondanks ik het enorm verdun...

Graag lees ik jullie adviezen:)
 
Wij hebben vanaf het begin niks anders aangeboden dan thee, water en (karne)melk bij het brood eten. In het begin moest hij natuurlijk wennen aan de smaak, maar inmiddels weet hij dus niet beter. 
We zijn geloof ik vanaf 6 maanden langzaam begonnen met water en thee uit de fles laten drinken zodat hij aan de smaak kon wennen. Toen hij dat goed dronk, hebben we hem geleerd uit de 360 graden beker te drinken. Hier kon hij goed uit drinken voordat hij 1 was, dus meteen vanaf zijn verjaardag zijn we gestopt met de fles.
 
Ik heb eigenlijk nooit diksap aangeboden. Alleen maar water of heeel soms thee. Ben ook al vroeg begonnen met een 360 beker. De fles is hier echt alleen voor melk. Ze drinkt sinds ze 12 maanden is ook heel goed uit een rietjesbeker. Ze krijgt nu alleen de opvolgmelk (1x per dag) nog uit de fles en gewone melk uit de rietjesbeker. Wie weet helpt die beker bij jou ook? Je zou evt de fles dan gewoon weg kunnen doen. Dan is het geen optie meer en lukt een andere beker wellicht vanzelf beter.
 
Wij geven ook alleen water/melk/thee. In de zomer maken we ook limo van het sap wat uit de watermeloen komt.
Ik heb een lange tijd alleen water uit een flesje gegeven en dus het andere, lekkerdere drinken uit de 360 beker. Wilde hij dus iets anders dan water, dan moest hij wel. Daardoor is het nu een hele goeie water drinker ?
Net voor de 20 maanden ging hij aan de speen trekken met zijn tanden, toen de 2e speen in een week kapot gebeten was heb ik zijn fles voor zijn neus weggegooid, sindsdien is het alleen de 360 beker.
Hij dronk hier ook enorm veel uit zijn fles, zeker meer dan een liter. Nu met de 360 is dat vele malen minder, maar langzaam wordt het echt wel weer meer, nu er geen andere optie is. Maar ik denk maar zo: zolang er plasluiers zijn en zijn poep komt er vrij makkelijk uit, zal het in ieder geval niet te weinig zijn.
 
Hier ook zo’n lastige drinker gehad. Als we het op water hielden dan was ze vorige zomer serieus overleden aan uitdrogings problemen denk ik....dus we hebben zeker tot 20 maanden door laten gaan in haar flesje, en dat was dan melk, hele lichte 0.0 karvan cevitam (is veel beter dan diksap of slimpie) of ice tea green aanlengen met water (alleen de lipton versie qua suikers). Nu is ze bijna 2,5. Kerngzond, nooit uitgedroogd, goede plasluiers, nooit ziek en de tandarts was zeer tevreden weer ☺️? We zijn vanaf die 20 maanden (herfst) ook weer begonnen met oefenen uit open beker/360 antilek beker. Ik raad de rietjes beker écht af. Veel geknoei en je kind leert er niks nuttigs van. En gewone vruchten sappen ook niet doen. Hoewel er nu dus appelsap kids pakjes bestaan, laatst geprobeerd bij de jumbo.
Zelf natuurlijk alles geproefd, voor mij is alles net zo saai als water maar ze drinkt het allemaal gelukkig...? en een keertje verse jus ofzo is geen ramp: ze moeten toch ook een beetje wereldwijs worden qua smaak ? succes, en maak je dus niet te druk over de bekersoort: het belangrijkste van alles is dat je op het tempo van jullie zélf een gezond kind grootbrengt ? en je bent er toch goed mee bezig dat is al super! Volg je instinct, en je kind, niks forceren wel aanbieden. Alleen niet te snel van tactiek veranderen door advies of kritiek van anderen want dan raak je de controle kwijt en word je kind verward en dat zorgt voor tegenslag. (Dat geldt in alle situaties) go with the flow ?❤️
 
Hier dezelfde 'fout' gemaakt, slechte drinker en dan toch al vrij snel diksap en melk aan gaan bieden. Hij drinkt ook uit tuitbekers etc steeds een slokje maar altijd onvoldoende. Dus hier een peuter die nog regelmatig uit z'n fles drinkt. Hij heeft al een half jaar geen speen meer dus komt vast wel goed met die mond motoriek uiteindelijk. Hij krijgt bij z'n middagslaapje een fles met water en een beetje melkpoeder (minder poeder dan de verhouding aangeeft) en voor t slapen gaan voor de tv ook een verdunde fles (daarna tandjes poetsen en naar bed). Op de dag diksap of limonade uit een gewone beker of z'n fles, de rest werkt niet. Heb t maar een beetje los gelaten. We poetsen 2x per dag z'n tanden en hij krijgt verder nauwelijks zoetigheid. Maar heb wel geleerd dat ik bij de tweede heel lang wacht met diksap aanbieden haha en het netjes bij thee en water houd.
 
Ik ben het niet eens met bovenstaande reactie over rietjesbekers. Drinken uit een rietje is vele malen beter voor de mondmotoriek dan een tuitbeker of fles. Ik vond die 360 graden bekers altijd een beetje raar: wanneer drink je als volwassene nou uit een beker die de vorm heeft van een open beker maar waar je wel aan moet zuigen? Hier leert een kindje niks nuttigs van voor de rest van zijn leven ?  Mijn kleintje drinkt dus of uit een open beker, of uit een antilek rietjesbeker. Nooit uit een fles. 
 
Hoihoi! Hier eentje van 1,5 wie alleen maar uit haar fles drinkt hoor. Heb alle beker geprobeerd, rietjes 360 tuit etc etc. Wil ze gewoon niet hebben. Hier ging gelukkig water er wel heel lang in. En rooibos mango thee geef ik, die is cafeine vrij. En teissire ranja suikervrij, gewoon een klein beetje voor de smaak. Je hoeft echt niet alleen water te geven hoor, maar diksap hoor ik idd geen goede verhalen over en vruchtsapjes uit een pak zou ik ook niet snel doen ivm suikers.
geen stress, andere beker komt ooit vanzelf wel! 
 
Terug
Bovenaan