Druk kind / advies van CB

A

Anoniem

Guest
Vorige week woensdag was ik met Lukas bij het CB. Nou is Lukas een erg druk kind wat heel snel ik in zijn ontwikkeling. Na hooguit 5 minuten observatie kregen wij (mijn man was mee omdat ik toen niet goed kon lopen) allerlei vragen over Lukas. wat doet hij allemaal, zit hij wel eens stil, etc . Ze gaf  vervolgens het advies om een cursus te volgen 'Peuter in zicht' omdat Lukas een mannetje is/ zal worden dat veel structuur nodig heeft. Ik was best blij met dat advies want ik heb het altijd al een handenbindertje gevonden en zij gaf mij daar wel bevestiging in. Maar toch vraag ik me wel eens af of ik me niet aanstel. ik zou graag weten of andere moeders zich in het volgende herkennen:

* overdag kort slapen
* zodra hij wakker is zijn bed uit willen niet rustig kunnen spelen in bed
* als hij speelt dan is het alleen maar aan dingen zitten wat niet mag of op dingen klimmen
* samen spelen gaat misschien een minuutje goed daarna niet meer
* hij gaat nooit uitzich zelf rustig zitten en spelen, bijv. in een boekje bladeren of iets heel intensief bestuderen
* als hij de kans krijgt loopt hij het hele huis door en is met van alles bezig maar nooit langer dan een paar seconde
* we hebben de zithoek helemaal afgezet zodat hij niet constant het hele huis door kan maar hij probeert dan alleen maar te ontsnappen (en we hebben een grote zithoek waar hij al zijn energie in kwijt kan, er staat zelfs een glijbaan in).

Ik heb thuis dus ook alle prulletjes etc weggezet. Soms zie ik hier foto's voorbij komen van bijv. bloempotten in de vensterbank, fotolijstjes op tafeltjes ect. Dat kan hier dus echt niet.

Van het weekend waren we bij vrienden en die wilde graag dat we Lukas meenamen maar we zijn bewust pas heel laat gegaan (zodat hij ff beneden kon blijven, meeeten en dan naar bed) omdat hun hele huis vol met prulletjes staat en wij anders de hele middag achter hem aan konden lopen.

Een lang verhaal, maar herkent iemand zich hierin? moet ik er misschien anders mee omgaan? kortom tips, trucs, adviezen en een stukje herkenning zijn van harte welkom!

Annemieke

P.s. verder is het het liefste mannentje van de wereld hoor, wat iedereens hart gestolen heeft, inclusief het mijne en dat heeft hij heel heel heel heel goed gedaan!

Hiya Annemieke,

Ik heb hier ook echt zo'n jongetje....op het moment is ie helemaal bezig met wat ik "gooi en smijtwerk voor gevorderde" noem. Alles, maar dan ook alles wat ie in z'n handen krijgt moet gegooid worden. En prulletjes of bloempotten etc. vergeet het maar mooi die kan ik dus niet in huis hebben. Het kattevoer en water moet op de keukentafel staan, anders eet ie het voer op en gooit ie de waterbak leeg haha. Voor de kattenbak moet een hekje anders eindigd al zijn speelgoed erin. Maar hij neemt af en toe wel pauze, gaat ie met z'n tutdoek op de grond liggen, duim in de mond en even rusten.
Haha terwijl ik dit typ heeft Max een paar schoenen van mijn man te pakken en die smijt ie op de koffietafel, en de inhoud van zijn wasmand ligt over de hele keukenvloer heen.
Zodra hij zijn dutje gaat doen (ineens ook maar een uur i.p.v. twee) dan ruim ik de restanten van "Orkaan Max" op. Ik merk wel aan mezelf dat ik er beter tegen kan als ik me er gewoon bij neerleg....tja dan is mijn huis maar een puinboel vol met speelgoed en potten en pannen etc. het boeit me niet zo...ik ruim wel weer op als Max naar bed is. Ik probeer hem gewoon veel mee naar buiten te nemen en hem lekker z'n energie daar kwijt te laten raken. Ik zit er niet zo mee hoor, als we maar plezier hebben met z'n tweetjes dan is het al snel goed. Behalve natuurlijk als ie dingen doet die niet mogen, maar dan doen alle kindjes.
Ben zelf ook niet zo'n voorstander van gelijk maar een soort van diagnose stellen over een kind.......structuur is goed voor alle kindjes. En ondernemende kindjes zijn nou eenmaal wat drukker. Haha dus hou je haaks, tel tot 10 en misschien kan je wat meer spelletjes doen met Lukas die wat fysieker zijn. Met Max werkt kussengevecht en tikkertje (nou ja..tikkertje, elkaar om de beurt achterna zitten) erg goed en zo raakt ie lekker wat energie kwijt die er anders misschien op een vervelende manier uit zou komen.

Ajuus, ilja

Nou ik kan op alle punten ja zeggen en dan bij allebei mijn kinderen. Tja mijn kinderen zijn druk, snel en altijd bezig. Maar denk dat dat gewoon karakter is. Als mijn kinderen hun zin niet krijgen ( en dan heb ik het niet over mijn zoon van nu, maar van toen de tijd dat hij net als mijn dochter nu niet goed kan praten) zetten ze het op een kotsen of gaan met hun hoofd tegen de muren/ vloeren bonken. Ik maak mij er geen zorgen om, word beter naar mate ze ouder worden. Dan begrijpen ze je beter en kunnen ze ook zichzelf beter duidelijk maken wat ze wel en niet willen.
succes!
Groetjes Lillian

Hoi Annemieke,

Ik   herken je verhaal ten dele. Julian is ook een ondernemertje en nergens bang voor. Stapt overal op af, ook al is hij er voor de eerste keer. Vanaf het begin krijgt hij al veel structuur qua slapen en eten. Ook in boxgebruik; na het ontbijt even in de box, na het middagslaapje (nou ja slaapje hij slaapt toch minstens 2 uur als hij thuis is) en na het warm eten.
Als hij wakker wordt smiddags is het direct huilen of in ieder geval kenbaar maken dat hij wakker is, en uit bed wil (nu ook, dus ik moet snel typen). Sochtends laat ik hem altijd een tijdje in bed, dat is hij dus gewend.
Het concentreren op bijv. een boekje gaat wel beter sinds hij zelf kan lopen. Ik denk dat hij daarin nu zijn energie beter kwijt kan en er dus weer ruimte komt voor iets nieuws. Soms zit hij zelfs een halve minuut bij een van ons op schoot!!

Ook wij hebben het liefste mannetje van de wereld en zijn supertrots, maar ik moet hem idd ALTIJD in de gaten houden, anders gaan hier ook de bloempotten over de grond. De salontafel is al leeg sinds hij zich er aan op kon trekken. Maar ik ben niet van plan om ALLES aan de kant te zetten voor hem; hij moet ook leren dat sommige dingen niet mogen. De gevaarlijke dingen staan wel buiten zijn bereik. Maar het kost ontzettend veel energie en ik ben vaak ook blij als hij savonds weer in bed ligt.
Maar nogmaals: hij is het liefste en mooiste mannetje van de hele wereld hoor!

Groetjes,
Ellen mv Julian

Hoi Annemiek

Wat fijn dat je wat herkenning krijgt bij het CB, en zo'n advies om een cursus te volgen is ook prettig lijkt me! En dat jij heel veel van je drukke mannetje houdt, daar twijfelt al helemaal niemand aan!!!

Maar goed, je vraagt om herkenning/tips etc. Uit eigen ervaring ken ik het niet, Gijs is altijd al een heel rustig mannetje geweest (en begint nu pas drukke jongensspelletjes te doen) en Sophie is heel ondernemend, maar kan ook heel goed rustig en alleen spelen.

Uit  mijn omgeving ken ik het wel. Het zoontjes van onze beste vrienden echter heeft precies hetzelfde gedrag als Lucas. Los van waar jij het overh ebt, was hij ook nog eens heel lomp naar andere kindjes: altijd duwen, speelgoed afpakken, slaan........... echt niet leuk, en zijn moeder heeft hij vaak tot wanhoop gedreven. Het is niet leuk als jou kind steeds andere kinderen aan het huilen maakt, of zoals jij omschrijft, je maar later op visite gaat want anders zit je toch niet op je gemak met al die prullen in de buurt.

Wat hebben ze gedaan: structuur en duidelijkheid geboden. Telkens als ze wat gingen doen, van te voren aankondigen. Ze heeft een cursus gevolgd 'opvoeden doe je zo'' en ze heeft geleerd om heeeeel veel geduld te hebben en telkens weer opnieuw uit te leggen, te straffen, te belonen etc etc.

Inmiddels is het mannetje vier en het is nog steeds een uitgelaten, druk kereltje. Maar het hele primaire is eraf, hij kan zich beter beheersen, leert dat hij zich verbaal kan uitdrukken en dat dat niet altijd fysiek hoeft, hij luistert beter en speelt sinds een tijdje ook prima alleen..... Mijn  rustige Gijs is intussen zijn beste vriend en ze halen het beste in elkaar naar boven.

Wat ik maar wil zeggen: begeleid hem, geef hem kaders en structuur, accepteer hem om wie hij is, bedenk dat je het niet alleen hoeft te doen en tegen de tijd dat je kereltje wat ouder is, leert hij steeds meer. Het opgewonden standje van nu, zal heus nog wel een keer een boekje met je lezen, verlegen achter je wegkruipen en uren kunnen spelen met een trein een puzzel of een boekje........... Daarbij is geduld een schone zaak... (en wat een verhaal is het weer geworden, pffff)

Groetjes
Susan

Ik kan je helaas geen tips, trucs en adviezen geven.

Maar ben wel erg blij dat deze "gedragskenmerken" in een vroeg stadium worden gesignaleerd en de ouders hier begeleiding in krijgen!! Dat was ooit wel eens anders..

Fijn dat jullie het "gedrag" niet ontkennen en de hulp accepteren. Met een klein beetje  begeleiding zijn jullie straks alledrie enorm geholpen en zal er weer wat meer rust in huis komen..

Lucas mag trots op zijn ouders zijn..

Esmé mv kay

En wat ik nog even vergeet, maar wat wel erg belangrijk is:
Lukas kan zich gelukkig prijzen met ouders zoals jullie die er alles aan doen om het beste uit hun kindje te halen.

Succes hoor Annemiek!

Susan

Terug
Bovenaan