druk kind

Hallo meiden

Ik loop al een tijdje met wat twijfels rond.
Onze zoon is vaak heel druk. Hij kan bijvoorbeeld niet buiten de box geconcentreerd ergens mee spelen. In de box dus wel. Hij rent dan van de ene kan van de kamer naar de andere kant en pakt alles vast wat ie pakken kan. Hij probeerd dan ook uit te dagen. Express iets pakken waarvan hij weet dat dat niet mag en dan heel onschuldig kijken. Of kijken van kom je nou of niet??
Soms denk ik weleens of dit wel normaal is. Anderen zeggen weleens dat hij ADHD heeft, maar dat geloof ik niet. Ik word er wel onzeker van.
Kunnen jullie kindjes ZELF spelen?? Als ik met hem wil spelen dan heeft ie even interesse hooguit 1 tot 2 minuten en dan word ie weer afgeleid.
Wat denken jullie moet ik me zorgen maken?
Ook gaat ie steeds vaker bijvoorbeeld slaan of aan de haren trekken en daar word ik zo boos van.
Hebben jullie tips?????
Alles is welkom!!!
Groeten
go

Hoi go,

Ik wil je even geruststellen: dit is echt heel normaal, vooral voor kindjes van de leeftijd van onze kinderen! Maak je alsjeblieft geen zorgen, er komen zo ontzettend veel prikkels op ze af en ze willen op het moment ook erg veel maar kunnen veel dingen nog niet. Daar komt frustratie uit voort en kunnen ze bijv. gaan slaan. Het is een fase en gaat gewoon vanzelf voorbij, echt waar. Het enige wat je kunt doen als hij gaat slaan is hem kort er op wijzen en vervolgens overgaan op iets anders, anders krijgt het te veel aandacht en wordt het alleen maar interessanter voor hem. Nogmaals, maak je niet druk, zonde van je energie!!!

Veel succes en als je meer vragen hebt, dan hoor ik het wel!

Groetjes,
Josephine

hey meis,

je moet je absoluut niet al te druk maken....ik heb het ook gedaan maar het helpt niet....

Yoëll is ook superdruk en superactief de hele dag vanaf dat ie wakker word tot dat ie `s avonds naar bed gaat.....maar de wijkverpleegkundige zegt gewoon dat ie ontzettend ondernemend is etc, en dat je hem bij dingen wat ie "verkeerd" doet of moet negeren of moet afleiden....tis heel moeilijk en ik kan het ook echt niet altijd maar het helpt wel.....

hier word met eten gegooid, over de bank geklommen, op de tafel geklommen en op het aanrecht als ik niet uitkijk.......met speelgoed gooien en soms ook bijtperiodes......

maar ik probeer hem momenteel zoveel mogelijk te negeren...dit vind ie niet leuk en komt dan snel naar me toe en heb het gevoel dat ie daarmee "sorry" bedoeld....

suc6 in ieder geval

Liefs Denise

(ow en dit is bij ons al vanaf dat Yoëll kon lopen....en hij liep al met 9 maand pfff hahaha)

ik kan je geruststellen, dit is echt normaal gedrag.
laat ik het zo zeggen, devany is veel ondernemender en drukker dan jaleesa (6jr) was toen ze net zo oud was en jaleesa heeft adhd.
ik vind dat mensen nogal snel roepen dat een kind adhd heeft.
maak je dus geen zorgen.
adhd wordt vaak ook pas geconstateerd als ze naar school gaan.

veel succes met de kleine ondernemer!

groetjes van miranda mv devany en jaleesa.

Hoi

Je kunt jezelf wel een beetje helpen met een druk kind.
Ik werk met kinderen met ADHD...maar echt..dat kun je op deze leeftijd echt nog niet zeggen hoor....en  als daar op schoolgaande leeftijd echt twijfels over zijn,  gaat daar een psycyhiater een mooi uitgebreid onderzoek voor doen bij kinderen met ADHD en niet de buurman, opa of oma die jouw kind toevallig een beetje druk vinden.
Oordelen doen mensen snel, maar probeer daar niet zo naar te luisteren.
Lang niet ieder druk kind heeft ADHD!!!

Maar een paar simpele tips voor ieder druk kind....

* zorg voor een prikkelarme omgeving, dus laat hem liever kiezen uit 2 of 3 stukjes speelgoed ipv een kist vol (zet die weg en haal er om de beurt wat uit)
* zorg voor een prikkelarme omgeving in dingen in zijn kamer, dus niet vol met knuffels, speelgoed..enz...drukke kinderen hebben rust in hun hoofd nodig. Dus zorg dat zij niet overspoeld worden met dingen die ze zien. Een plankje met 1 boekje en maar 1 knuffel in bed is veel duidelijker. Het gaat erom dat het kind rust heeft en niet dat wij ouders het kamertje zo leuk willen hebben....niet elk kind vindt dat prettig.
* zorg voor een duidelijke structuur van de dag. Een heel vast dagritme. Wijk hier niet teveel van af. Dit zorgt ook voor rust in hun lijf. Ze weten wat er komen gaat en dat geeft rust.
* corrigeer, maar met korte duidelijke instructies. Ze begrijpen toch nog niet alles, maar je toon en je gebaar zegt genoeg. Maar heel kort en duidelijk. Dit geldt ook voor kinderen die ouder zijn.
* en als hij in de box wel rustig is....geef hem af en toe de rust.
Laat hem op een plekje spelen die grenzen heeft. Dat begrenst zijn gedrag ook.
Eigenlijk vraagt hij om die grenzen op de momenten dat hij echt veel te druk is.
Probeer die signalen op te pikken en geef hem dat een rustig plekje zonder veel prikkels. Dit is voor hem ook prettig.

Weet niet of je hier wat aan hebt....het zijn wat tips...zie maar of je er wat mee wilt doen.
Maar maak je niet te druk, drukke kinderen zijn er gewoon. Meestal heeft dat niets te betekenen en zijn ze gewoon ondernemend.

Succes Pascal

Druk zijn hoort ebij idd. Julian kan ook de hele kamer "doorvliegen"; ben ik nog bezig iets terug te zetten in de vensterbank, spingt hij al op de bank en net als ik daar iets van wil zeggen is hij de kat aan het plukken, hahaha!
Maar alleen maar wachten tot het voorbij gaat dat doe ik niet. Ik geef Julian al vanaf het begin een heel duidelijk dagstructuur. Eten gebeurt altijd in de eetstoel, ook zijn fruit, zonder tv of speeltjes. Na Sesamstraat gaat de tv weer uit. Als er gespeeld is, samen speelgoed opruimen voor het eten. Duidelijk en consequent probeer ik te zijn. Hij weet zo goed waar hij aan toe is. Dat hij zijn grenzen verkent, ja, dat hoort er zeker bij, maar als hij erg druk wordt dan ga ik liever even met hem naar buiten dan er als een politieagent achter aan te rennen. Kan hij zijn energie goed kwijt en de buitenlucht werkt voor allebei ontspannend.
En wat je ook in de gaten kunt houden is de hoeveelheid suiker die hij binnenkrijgt, sommige kindjes (en volwassen ook trouwens) reageren hier heel sterk op. Ze hebben suikers niet nodig, dus ik ben er heel voorzichtig mee.

Succes met je wervelwindje!
Ellen mv Julian

Joh,maak je niet druk!
Delano is  juist een rustig mannetje maar is eerder een uitzondering geloof ik(kijk,en daar kan ik me soms druk om maken...).
Volgens mij hoort het er allemaal bij hoor.
Ik  zou wel boos worden om zo'n opmerking over ADHD,mensen hebben altijd direct hun mening klaar,en kletsen maar wat!
Groetjes Tanja.

Haha ADHD, sorry hoor maar wat voor 'n mensen zijn dat die dat tegen je durven te zeggen!! Niet dat ADHD het einde van de wereld is maar op deze leeftijd is dat niet vast te stellen. Komt later pas op school (ben juf vandaar), maar dat is ook al eerder geschreven.

Ik vind de tips die hierboven  stan wel erg bruikbaar en waarschijnlijk ook voor jouw druktemakertje van toepassing. Ik zou ze uit proberen maar wel consequent zijn want daar valt en staat alles mee....

Sterkte!!
Renske

Terug
Bovenaan