dubbele nationaliteit

Ik zoek mensen die mij wat meer kunnen vertellen  over een dubbele nationaliteit.
Mijn vriend is namenlijk  engels en ik ben gewoon nederlands.
Ik ben nu 19 weken zwanger en we zijn eigenlijk wel benieuwd of de kleine een dubbele nationaliteit kan krijgen of dat wij een keuze moeten maken. Voor ons lijkt die dubbele wel makkelijk  dan kan ie zelf  op latere leeftijd beslissen wat voor een nationaliteit bij hem past.  Maar misschien is een dubbele helemaal niet nodig omdat hij op latere leeftijd zoiezo makkelijk over kan stappen omdat zijn vader engels is. Ik zou het echt niet weten, ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen.

alvast bedankt,

kiertje

hoi Kiertje!
Helaas, dit is niet mogelijk. Mijn man is Israelier en dat is 1 van de weinige landen waarvan je je eigen paspoort mag houden als je gaat emigreren, maar zelfs dan heeft het niets te maken met je kind. Mijn dochter is NL geboren en kreeg dus automatisch de Nederlandse nationaliteit. De enige manier dat je kindje een Engels paspoort zou krijgen is als het geboren zal worden in Engeland, maar dan zou je ook weer een geen gezeik (sorry) hebben met de Imigratiedienst hier in NL, en helaas weet ik daar alles van.
Groetjes, Stephanie

Het fijne weet ik er niet van, maar het is wel mogelijk.

Mijn neefje heeft de nederlandse en poolse nationaliteit. In dit geval is de vander nederlander en de moeder poolse.

Ik zou het gewoon eens navragen bij diverse instanties.

Miep

Hoi !
Nou volgens mij kan het wel hoor ! Ik heb zelf al mijn hele leven twee nationaliteiten, een duitse en nederlandse. Natuurlijk krijg je eerst automatisch de Nederlandse nationaliteit als je hier geboren wordt. Het zal wat papierenwerk kosten, maar ik ga zeker proberen om onze baby ook meteen de Duitse nationaliteit mee te geven. Verder ben ik zelf ook getrouwd met een Israelier en wij gaan zeer zeker naar de Israelische ambassade om te kijken wat er mogelijk is voor onze baby. Ik weet wel dat men in Nederland de dubbele nationaliteiten af wil schaffen, maar zover ik weet is die wet er nog niet doorheen.
Je zult gewoon bij de betreffend ambassade moeten informeren !
Birgit

Ik zou idd naar de desbetreffende ambassade bellen, om te vragen hoe de procedures zijn.
Wij hebben onze dochter ook ingeschreven bij het Turkse consulaat en wachten nu op haar identiteitsbewijs. Daarna komt ze bij mijn man in zijn Turkse paspoort (eigen paspoort mag pas bij 15 jaar) en krijgt ze binnenkort wel een eigen Nederlands paspoort.

Nina

hoi

Ik heb zelf de nederlandse en de iraakse nationaliteit. . Mijn man heeft de engelse en de iraakse.   En onze dochter heeft ze wel allebei. (de NL en de ENG, maar de iraakse moeten we zelf aanvragen voor haar maar die kan ze alleen in irak gebruiken) .
Mijn man zegt dat als jou man jullie kindje ook in engeland gaat inschrijven. Dan krijgt hij/zij  wel een dubbele nationaliteit. Maar alleen als jou man de NL nationaliteit niet heeft of weigert. Dat heeft mn man dus ook gedaan en daarom heeft onze de dochter ook beide.
Het is egt ingewikkelt allemaal maar je moet heelwat doen om beide nationaliteiten te krijgen.
Nou ik wens je veel succes.

Groetjes Lina
35wkn zwanger

Ik ben zelf nederlandse en Belgische. Mijn vriend is Nederlander en onze dochters hebben automatisch de beide nationaliteiten gekregen. Het schijnt zo te zijn dat ik tot mijn 27 beide nationaliteiten heb en dat ik daarna moet kiezen. Ik heb deze verhaaltjes al eerder gehoord dus ik weet het niet zeker ik wacht maar gewoon af. Het is in ieder geval mogelijk maar wel heel verschillend. Ik weet ook niet waar het op gebaseerd wordt.

Groeten Nova

Hai,

Ik vind het wel interessant te lezen wat jullie allemaal schrijven. Er is inderdaad nogal een hoop onduidelijk als het gaat om nationaliteiten. En het ligt inderdaad aan je eigen nationaliteit(en), die van je echtgenoot/ wettelijke vader van je kind, en het land waar je kind geboren wordt.
Sommige landen hebben als het ware een 'grond'beginsel: dwz de plek waar je geboren bent bepaalt je nationaliteit.
Andere landen hebben een 'bloed'beginsel: het ligt aan de nationaliteit van de ouders, of een van de ouders welke nationaliteit het kind krijgt.
Maar verreweg de meeste landen houden er een soort combinatie op na.
Sommige landen zijn weer pertinent tegen een dubbele nationaliteit, dus dan is het vanzelfsprekend uitgesloten.
Ik geloof dat ze in de EU tzt van de mogelijkheid om van 2 lidstaten de nationaliteit te hebben afwillen, maar dit kunnen ook wetenschappelijke proefballonnetjes zijn.

Gewoon navragen bij de ambassade is het allerbest!

Succes!
Groetjes,
Wietske

Terug
Bovenaan