Duimzuigen

ik ben ook voorstander van een speen, omdat je die makkelijk weg kan halen. Maar als hij dit niet pakt is het wat anders.
Toevallig heb ik van de week een workshop gehad op mijn werk (onderwijs) door een logopedist. Zij vertelde dat duimzuigen een normale reflex is tot 6 maanden, daarna is het aangeleerd ( het is lekker, het kan rustgevend werken of een gevoel van veiligheid geven). Het duim zuigen moet dan afgeleerd worden (in gevallen dat het om lekker gaat). Het kan inderdaad slecht zijn voor je gebit maar hoeft niet. zelf heb ik tot mijn 9e geduimd en nooit een beugel gehad. Dus het zegt niks.
 
Esje; ik denk dat je dan idd niks anders kan dan hem een alternatief te bieden en als de duim dan toch te erg trekt kan je waarschijnlijk niet zoveel doen. Of hulpmiddelen gebruiken; bijvoorbeeld een wantje aan doen bij het slapen. Maar of dat nou zo prettig is voor iedereen?

Maris; Helemaal gelijk, niet iedereen die duimt heeft vanzelfprekend een beugel nodig. Ik heb zelfs tot mijn 20e geduimd ( wel in bed dan) en heb ook nooit een beugel gehad. Nog sterker, toen ik in een MRI moest vroeg de verpleger me drie keer of ik nu eindelijk mijn gebit uit wilde doen??????
 
Ik zou zeggen lekker laten duimen, mijn zoontje had zijn speentje eigenlijk alleen in de auto en de ene keer dat hij hem in bed had, werkte hij hem met schild en ring volledig in zijn mondje. Was gelukkig nog op zijn kamertje, maar hij had het al behoorlijk benauwd en ik kreeg hem er bijna niet uit. In een vinger kunnen ze in ieder geval niet stikken! Ik ben blij dat hij zijn duim pakt.
 
Ik ben meer voorstander van speen, is inderdaad gemakkelijker af te leren.
Echter mijn zoon (nu een half jaar) begint sinds kort met zijn duim. Wel grappig maris dat jij schrijft dat het vanaf 6 maand is aangeleerd, want hij begint er nu pas mee... (En wij hebben hem dit echt niet geleerd ;))
Bij mijn zoon is het in bed de speen, en daar buiten de duim (soms..) Ik wil ook niet dat hij buiten bed op de speen zuigt, maar nu ga ik toch twijfelen of ik dat toch moet doen omdat hij nu met zijn duim begint...
 
Mijn kinderen hebben allemaal een speentje gehad. Op dat moment (en nog) was ik daar heel blij mee, zelf heb ik tot mijn 12e geduimd en ik moest lang een beugel. Mijn oudste was 2,5 toen ze stopte met de speen, dat ging heel goed en geen gezeur. Na een half jaar zonder speen zat er (opeens!) een duim in haar mond en die is er niet meer uitgegaan ;-) Ze is nu bijna 8 en ze vindt het ontzettend moeilijk om eraf te blijven. Mijn middelste 2 kids hebben ook met 2,5 hun speentje weggedaan, duimen allebei niet en mijn jongste (volgende week 2) heeft nog alleen een speentje in haar bed.
 
Terug
Bovenaan