Dus, niet laten huilen!

Ik denk dat de meeste
het ook doen (net als ik): je kindje nooit laten huilen. Maar ik las
net iets hierover in een medisch vakblad, dat wil ik jullie zeker niet
onthouden. Dan kun je daar je schoonouders of andere goedbedoelende
kennissen die menen dat je hem gewoon even moet laten huilen (tenslotte
deden ze dat vroeger ook...), mee om de oren slaan! Er komen namelijk
steeds meer bewijzen dat laten huilen nooit goed is. Even een korte
samenvatting van het artikel:

"In het 1e levensjaar vindt 80%
van de totale hersenontwikkeling plaats. Als een kindje hoge
stress-niveaus heeft (als je dus niet goed inspeelt op de behoeftes van
je kindje, o.a. laten huilen, te laat voeden, weinig lichaamscontact,
weinig praten, pedagogische tik), dan hebben ze hoge cortisol spiegels
(= stresshormoon). Dit hormoon maakt het stress-systeem in de hersenen
erg gevoelig en ook overactief, waardoor kindjes heel snel en
"overdreven" reageren op stress-situaties. Omdat de hersenen nog in
aanleg zijn, worden ze zo gevoelig en overactief aangelegd en zullen
die kindjes ook op volwassenen leeftijd snel en overdreven blijven
reageren op stress! Dit heeft ook nadelige invloeden op de weerstand,
de mentale ontwikkeling en lichamelijke gezondheid, op kinder- maar ook
volwassen leeftijd. (O.a. meer depressie/angststoornissen, meer
slaapstoornissen, hoge bloeddruk, grotere kans hart- en vaatziekten)

De
stress reactie van een kind kan onderbroken worden door een snelle,
adequate reactie van moeder in de vorm van lichaamscontact EN praten
(oppakken en sussen). Hiermee daalt de cortisol spiegel weer. Huilen is
niet altijd een graadmeter voor stress, bij het laten huilen wordt een
kindje uiteindelijk stil, maar de cortisol spiegel blijft hoog!

Lichaamscontact
is heel erg goed, hoe meer hoe beter. Kindjes die heel veel worden
opgepakt, geknuffeld etc, huilen minder en slapen beter. Deze effecten
gelden vooral in het eerste levensjaar, maar waarschijnlijk ook in het
tweede."

Dus, dames, knuffelen, knuffelen en knuffelen en niet laten huilen!

Fijn om te lezen dat iets dat je moederinstinct je verteld ook echt wetenschappelijke basis blijkt te hebben!

Groetjes, Karin

Maar huilen met inslaap komen is toch anders? of niet? Hier huilt hij bijna altijd met gaan slapen ook als ik hem op mijn arm heb.... Ook blijft hij dan huilen tot dat hij slaap... Het is trouwens geen echt huilen maar meer jammeren.... En hoe doe jij dat dan?

grt suuz mv joshua 8-2-07

Hai Karin

Bedankt voor je artikel.
Bij babyinfo,nl staat ook dat als je een baby vaak laat huilen, dat het kind dan later ook meer kan gaan huilen omdat het zich minder veilig voelt. Mijn buren zijn daar een voorbeeld van. Het is daar een en al gemopper, gevit en gehuil. Opmerkingen als "ik ben blij dat je morgen naar oma gaat want dan hoef ik niet de hele dag bij je te zijn" en "huilen? ik zal je een reden geven om te huilen...." "stel je niet zo aan..." hoor ik regelmatig. Het bezorgd mij vaak buikpijn en ik zit in de zomer regelmatig met een brok in mijn keel achter in de tuin mee te genieten. Deze kinderen lieten ze ook gewoon huilen (ze heeft honger... maar kan best effe wachtgen, dat moet ze maar leren) en huilen nu heel vaak.
Maar dit was misschien meer iets voor het klaagtopic. (ik heb niet eens alle ellende benoemd...)

Wij zijn meer tijd, energie en aandacht kwijt, maar ik ben trots op ons!!!!

Suuz,
 Bij je pakken is prima, hoor! Het huilen stopt niet altijd. Huilen is ook een vorm van ontladen voor hen. Als je er voor joshua bent op zo'n moment ben je prima bezig, vind ik!!!!
Het gaat meer om laten huilen terwijl hij alleen ligt. Niet ingaan op huilen als signaal.

Rosanne

oja.. en als loek niet kan slapen en huilt. Dan neem ik hem bij me in bed. Als ik bij hem ligt ontspant hij en slaapt hij veel beter (in en door). Tegen alle commentaar in! Hij is het vast afgeleerd voor hij 16 is

troewens... na zo'n dutje samen (of alleen inslapen, daarna ga ik weg) slaapt hij vaak de volgende keer weer prima alleen in zijn eigen bed!

Nee ik ga er wel altijd na toe en controleren of hij gewoon aan het onladen is (meestal oogjes dan dicht en op zijligging) of dat hij echt aan het huilen is en niet wil slapen (draait hij op de rug, en soms lachen als je bij hem bent) Trouwens ik hou een max van 10 minuten  aan terwijl  dat gewoon jammeren is.... Dus dat is niet erg??

zo'n dutje samen doen wij hier ook best vaak! Vaak gaat hij veel sneller slapen zonder 1 kik... wel dus in mijn bed wat ook niet mag maar ik zorg er wel voor dat hij veilig ligt...

Terug
Bovenaan