Zeker herkenbaar! Ik heb tot 6 maanden oud regelmatig met ons zoontje in mijn armen gezeten, tot grote frustratie en radeloosheid aan toe. Bij ons ook, als je hem neerlegde - wakker!
Als je ze te snel weer neerlegt schijnen ze nog in een te lichte slaapfase te zitten. Je zou dan ong 20 min moeten wachten voor ze diep slapen. Dat heb ik nooit gered, werd na 10 min al ongeduldig
Het best is als je hem wakker maar 'in slaap vallend' in bed neer legt en dan weggaan. Als hij dan gaat huilen, terug, kalm krijgen (liefst in bed en als dat niet lukt in je armen) en weer opnieuw beginnen.
Op een gegeven moment lukte het ons wel om hem dan weer in slaap te wrijven en sshhh-en in bed. Dus wij ernaast, hem in z'n favoriete houding (zijslaper) en maar wrijven en shh-en. Dat wordt op een gegeven moment ook heel frustrerend en daardoor zijn we dat ook gaan afbouwen door gewoon te proberen. Het duurt even maar ze moeten slapen gewoon echt leren en dat kost tijd.
Bij ons slaapt hij overigens altijd met speen, een hydrofiele doek in z'n handen (vindt hij prettig om vast te houden/over z'n ogen/etc) en oceaan geluid (van een white noise machine).
Bij ons deed hij vooral korte dutjes toen hij rond de 3/4 maanden was. Inmiddels (7 maanden) zit er meer ritme in, hebben we 3 dutjes op een dag waarvan de middelste het langs (1,5 - 2 uur). Overigens hebben we nu ook nog weleens korte dutjes hoor, dat hij na 15/20 minuten 's ochtends weer wakker wordt. Ik probeer hem vooral bij de middelste dan wel weer in slaap te krijgen/te laten vallen (door speen terug te geven, doek in z'n handen, geluid evt weer aan) en hem die 1,5 a 2 uur te laten volbrengen in bed.
Omdat ik zelf er van hou om een beetje ritme te hebben heb ik daar met hem ook wel op gestuurd. Eerst keek ik vooral naar de bekende babyboeken. Maar, sinds ik een aantal slaapcoaches volg op instagram heb ik betere 'schema's' gevonden op basis van zijn wakkertijd - dat heeft ons enorm geholpen om meer rust te krijgen in z'n slaap en ook vastere momenten van slaap. Dus wellicht daar ook eens naar kijken?
Ik heb het schema van mijn zoontje bij 6 maanden uitgeschreven, zie hier. Daar zit hij nu, bij 7 maanden ook nog op qua aantal dutjes. Verschil is dat hij nu 's ochtends 30 min slaapt, tussen de middag 1,5 a 2 uur en 's middags nog 15 min tot max 30 min (afhankelijk van hoe die tussen de middag is gegaan. Het begint er steeds meer op te lijken dat hij een dutje gaat laten vallen, die laatste. Dan blijft het qua slaap ongeveer hetzelfde, wellicht verschuift het qua tijden iets (1e dutje niet om 9:00 maar om 9:30 ofzo), en kan hij wel wat eerder naar bed (18:30 ipv 19:00). Maar, daar zijn we nog niet.
Hopelijk heb je hier wat aan.
Succes in ieder geval!