Dutjes van 30 min.

<p>Hallo allemaal!</p><p>wij hebben een mooi jongetje van 8 maanden oud. Hij ontwikkelt zich goed en hij is een blije, actieve en erg alerte baby (hij zit geen moment stil). Probleem is; als we ‘m neerleggen voor een dutje, wordt hij steevast wakker na 30 min. De enige manier om m langer te laten slapen is hem oppakken en wiegen. Maar da’s geen garantie, en hij laat zich niet meer terugleggen in bed en zitten we dus 3x per dag met een baby in onze armen... ook zit dr dus geen duidelijk patroon in de dutjes-lengte; hij doet 3 slaapjes per dag, maar de lengte kan variëren van 30 min tot 1,5 uur. Dit duurt al 5 a 6 maanden, en we hebben vanalles al geprobeerd; laten huilen, inbakeren (in het begin), donker vs licht, warm vs. koud, white noise, etc. </p><p>Is dit herkenbaar? Is hier wat aan te doen?</p><p> </p><p>groet,</p><p> </p><p>Peter</p>
 
Preciez zelfde onze is 6 maanden door dat we onbijten lunch diner tussen door hebben gaat beter wat wij doen wakker spelen eten samen spelen boekje lezen iets actiefs  daarna  vrijfr die ogen is die moe rond half 9 slaapt die tot half 10 ochtend gaat nu goed middag sowiezo wel slaapje maar wanneer en hoe laat is een vraag hij dat 2 slaapjes op ee  dag maar sussen in onze arme daatna leggen we hem weg
 
Heel herkenbaar! Wij hebben ons mannetje altijd gewoon na n half uurtje uit bed gehaald weer spelen etc en dan 2u later was hij weer moe.. wij zijn hier in meegegaan, toen werden het 2 slaapjes van ruim n uur en nu een slaapje van 2u! Is vanzelf gegaan, hij gaf aan wanneer hij moe was en wij luisterde ? soms wel lastig qua planning maar ach!
hij is nu 16mnd! 
 
Wij zijn er ook gewoon in meegegaan en KDV ook. Was niet altijd handig, vooral vanwege het gebrek aan ritme, maar werkte voor onze dochter prima. En zoals hierboven werd geschreven: het werden opeens slaapjes van een uur en zitten nu met 13 maanden ook op meestal een lange slaap van 2 uur. 
 
Hier zelfde, tot paar weken geleden kon je de klok bijna gelijk zetten op 30 minuten per slaapje. Ben gaan proberen naar 2 slaapjes te gaan toen ze 8 maand was. Dus sochtends rekken met eerste slaapje. Sinds twee weken slaapt ze sochtends 1 of 1,5 uur! En dan vaak smiddags nog 30 min, soms een uurtje. Wakkertijden zijn nu 3 tot 4 uur en dat gaat prima! (Bijna 9 mnd nu)
 
Tja,  het fijn om te horen dat het herkenbaar is en dat er hoop is dat het vanzelf bij zal trekken. Maar het kan zooooo frustrerend zijn en je kan het niet helpen dat je je zorgen maakt of 't ooit goed zal komen! (alhoewel ik betwijfel dat hij nog dutjes zal doen op z'n 18e... ;-))
1 ding wat ik nog tegenkwam en benieuwd naar jullie gedachten: ik las dat het ermee te maken kan hebben dat hij gewend is geraakt aan in slaap vallen in onze armen. En dat hij daarom na 30 min., als hij wakker wordt, niet goed weet hoe hij weer in slaap moet vallen omdat hij nu ineens in z'n bed ligt en niet gewend is daar in slaap te vallen.
Zou daar wat in kunnen zitten? En hoe train je 'm om in slaap te vallen in z'n bed? ik heb het vandaag geprobeerd, en in z'n bedje valt hij gewoon niet in slaap! toen ik 'm maar weer oppakte: 3 seconden en hij sliep! 
 
Zeker herkenbaar! Ik heb tot 6 maanden oud regelmatig met ons zoontje in mijn armen gezeten, tot grote frustratie en radeloosheid aan toe. Bij ons ook, als je hem neerlegde - wakker! 
Als je ze te snel weer neerlegt schijnen ze nog in een te lichte slaapfase te zitten. Je zou dan ong 20 min moeten wachten voor ze diep slapen. Dat heb ik nooit gered, werd na 10 min al ongeduldig ;)
Het best is als je hem wakker maar 'in slaap vallend' in bed neer legt en dan weggaan. Als hij dan gaat huilen, terug, kalm krijgen (liefst in bed en als dat niet lukt in je armen) en weer opnieuw beginnen.
Op een gegeven moment lukte het ons wel om hem dan weer in slaap te wrijven en sshhh-en in bed. Dus wij ernaast, hem in z'n favoriete houding (zijslaper) en maar wrijven en shh-en. Dat wordt op een gegeven moment ook heel frustrerend en daardoor zijn we dat ook gaan afbouwen door gewoon te proberen. Het duurt even maar ze moeten slapen gewoon echt leren en dat kost tijd.
Bij ons slaapt hij overigens altijd met speen, een hydrofiele doek in z'n handen (vindt hij prettig om vast te houden/over z'n ogen/etc) en oceaan geluid (van een white noise machine).
Bij ons deed hij vooral korte dutjes toen hij rond de 3/4 maanden was. Inmiddels (7 maanden) zit er meer ritme in, hebben we 3 dutjes op een dag waarvan de middelste het langs (1,5 - 2 uur). Overigens hebben we nu ook nog weleens korte dutjes hoor, dat hij na 15/20 minuten 's ochtends weer wakker wordt. Ik probeer hem vooral bij de middelste dan wel weer in slaap te krijgen/te laten vallen (door speen terug te geven, doek in z'n handen, geluid evt weer aan) en hem die 1,5 a 2 uur te laten volbrengen in bed.
Omdat ik zelf er van hou om een beetje ritme te hebben heb ik daar met hem ook wel op gestuurd. Eerst keek ik vooral naar de bekende babyboeken. Maar, sinds ik een aantal slaapcoaches volg op instagram heb ik betere 'schema's' gevonden op basis van zijn wakkertijd - dat heeft ons enorm geholpen om meer rust te krijgen in z'n slaap en ook vastere momenten van slaap. Dus wellicht daar ook eens naar kijken?

Ik heb het schema van mijn zoontje bij 6 maanden uitgeschreven, zie hier. Daar zit hij nu, bij 7 maanden ook nog op qua aantal dutjes. Verschil is dat hij nu 's ochtends 30 min slaapt, tussen de middag 1,5 a 2 uur en 's middags nog 15 min tot max 30 min (afhankelijk van hoe die tussen de middag is gegaan. Het begint er steeds meer op te lijken dat hij een dutje gaat laten vallen, die laatste. Dan blijft het qua slaap ongeveer hetzelfde, wellicht verschuift het qua tijden iets (1e dutje niet om 9:00 maar om 9:30 ofzo), en kan hij wel wat eerder naar bed (18:30 ipv 19:00). Maar, daar zijn we nog niet.
Hopelijk heb je hier wat aan.
Succes in ieder geval!
 
Hoi Peter,
je verhaal is heel herkenbaar. Het in slaap wiegen en de korte dutjes. Toen onze dochter 1 werd hebben we slaapcoaching toegepast. We hebben drie methodes bestudeerd en de keuze gemaakt voor het boek Slaap! van Susanne Willekes. Zonder te laten huilen heel gefaseerd zelf leren slapen. Het duurde ongeveer een week toen ze zelf kon gaan slapen zonder gedoe. Eerst alleen s nachts en overdag ging het tzt ook vanzelf. En de dutjes werden steeds langer. Ze slaapt nu met 1,5jr soms zelfs 3,5uur :) Ik geloof dat je beter voor 12 maanden kunt beginnen met de methode uit Slaap! (de methode is tot 12 maanden). En vooral belangrijk dat je beiden consequent en hetzelfde handelt.

Heel veel succes!
 
Terug
Bovenaan