Duurt lang voordat hij inslaapt. Roepen, schommelen

<p>Mijn zoontje van 2,5 jaar doet er lang over om in te slapen 's avonds. Voorheen kopstote hij enorm, maar dit is overgegaan in schommelen, roepen, zingen, herrie maken. Dit kan gerust een half uur, uur, soms zelfs 1,5 uur duren. </p><p>Wat we doen is beneden iedere avond eenzelfde filmpje kijken, zodat er weinig prikkels zijn voor hem. Naar boven, pyjama aan, tandjes poetsen, gordijnen dicht, boekje voorlezen, liedje zingen, knuffeltje erbij, instoppen en een kus natuurlijk. Er is duidelijkheid voor hem en rust. </p><p>Soms lijkt het erop dat hij het doen om aandacht, want zodra we de kamer binnen lopen begint hij heel hard te lachen en gaat hij snel weer liggen. Als we dan vragen of hij zachtjes wil doen en lekker gaat slapen zegt hij altijd 'ja', maar zodra we de kamer uitlopen begint hij weer. </p><p>Mensen met ervaring en/of tips? </p><p>Dankjewel! </p>
 
Zeer waarschijnlijk is het uitproberen van hem. Heb het ook met ons dochtertje gehad rond die leeftijd. Altijd zelfde bedtijdritueel, en niks veranderd. Maar toch begon ze zodra ik de deur uit was met roepen, huilen, haar kamer uit komen, dorst, filmpje willen kijken enz. Dit kon soms ook wel 2 uur duren. Na een week was ik er helemaal klaar mee en heb ik er op een avond geen aandacht aan gegeven. Gezegd dat dr deur op slot zat, anders wist ze die ook nog open te krijgen en stond ze ineens in de gang. Na een uur roepen, huilen enz ging ze toch maar in bed liggen en slapen. Daarna ging het ineens een stuk beter.

Merk dat het helpt als ik duidelijk zeg wat ik doe en me daar ook aan houd. Anders begint ze gewoon weer opnieuw. Dus als ik zeg nu ga je in bed liggen en mama komt pas terug als je slaapt, dan kom ik ook niet eerder terug. Hoe lastig dat soms ook is, want op deze manier gebeurt het wel eens dat ze haar zusje wakker schreeuwt. Ze is nu bijna 3 en nu duurt het vaak max een half uur voordat ze gaat slapen. Ipv schreeuwen en huilen is het nu roepen dat ze naar de wc moet en dan moet ze bijv 3x naar de wc voordat ze gaat slapen.

Het blijven fases en ik hoop altijd maar dat ze snel voorbij gaan.
 
Hier ook 1 van 2.5. En bij ons is het smiddags van 1 tot 3 nog slapen en daarna om 1900 nog ff tv kijken. Altijd kinderprogramma of autos op youtube dan ook tandjes poetsen. Dan pyjama en slaapbroekje aan. Verhaaltje lezen. Kus en knuffel en dan weg. Soms is het hier ook nog poosje zeuren maar slaapt meestal wel om 2000 en dan gaat hij half 8 naar boven. Ben ook nooit teruggegaan als die zijn knuffel uit bed deed gooien dan slaap je maar zonder knuffel.
 
Doet hij nog een middagslaapje? Misschien tijd om dat te stoppen of in te korten. Vaak is het middagslaapje met 2.5 jaar wel voorbij. Ze willen dan nog wel slapen in de middag, maar dan is het s avonds idd gedoe. Dus tijd om ermee te stoppen.

Mijn oudste dochter is nu bijna 4 en haar middagslaapje stopte ook met 2.5 jaar. Want ook al sliep ze in de middag maar 30/45 minuten, dan was het s avonds toch 21.00 én een hoop strijd voor ze sliep. Met het middagslaapje stoppen kost even 2 weken doorbijten en dan zijn ze om 17.00 kei moe, maar dan is het eten douchen en hop 18.30/19.00 slapen ze direct. En mijn ervaring is dat ze dan direct diep slapen tot 6.30/7.30 de volgende ochtend. Zelfs nu m'n dochter bijna 4 is, slaapt ze om 19.00 direct en ze wordt nergens meer wakker van.

Mijn jongste dochter is net 2 geworden en ql sinds ze 20 maanden is, laat ik het middagslaapje max 1.5 uur duren. Vaak van 12.30-14.00. En dan alsnog slaapt ze in de avond pas om 20.00. Ze kan gerust 6 uur wakker zijn tussen de slaapjes door en dat is ook echt wel normaal op deze leeftijd. Na 3/4 uur wakkertijd is een peuter echt nog niet moe!
Dus hier maak ik haar om 14.00 wakker en gaat ze er 20.00 weer in. Zo gaat het goed. Leg ik haar om 19.00 op bed, weigert ze. Ze gaat echt niet eerder slapen dan na 6 uur wakkertijd. Ze mag dus van mij echt niet langer dan tot 14.00 slapen.

Ik weet dat het lastig is, stoppen met het middagslaapje is echt wel even een dingetje maar je moet er gewoon een keer doorheen en 2.5 jaar is een heel normale leeftijd om het te stoppen. Of probeer het in ieder geval in te korten (45minuten slapen) of om de dag slapen.

In plaats van het middagslaapje mag m'n dochter nu 1 uur op de tablet spelletjes doen zodat ik ook even pauze heb en daarna gaan we nog even kleuren, memory spelen of verven ofzo. Het is even wennen en schakelen, maar om 19.00 je avond weer terug is me meer waard dan een middagslaapje van een uur en vervolgens tot 22.00 met je kind bezig zijn..
 
Ik laat mijn kinderen nooit televisie kijken voor het slapen gaan. Het blauwe licht verstoord de natuurlijke aanmaak van melatonine om in slaap te komen. Daarbij moet de informatie die ze ervan opsteken verwerkt worden. Als je kort daarna naar bed gaat, zal het inslapen moeizaam gaan. Blijkbaar is jouw peuter hier ook extra gevoelig voor. 
Blauwe schermen zijn één van de grootste boosdoeners van slecht en onrustig slapen, zowel bij kinderen als bij volwassenen. Ik zou dit serieus eens als eerste weglaten om te kijken wat dat doet. Geef het een paar weken de tijd om echt verschil te ervaren.
Ga eens na het eten en voor het naar bed gaan lekker naar buiten. Klimmen, zandbak spelen, rennen. Ik zou nog niet te snel iets aan het middagslaapje veranderen. Die rust hebben ze nodig en is ook echt heel belangrijk voor de verwerking van de ochtend. 
Succes ermee.
 
[quote quote=10474999]Zeer waarschijnlijk is het uitproberen van hem. Heb het ook met ons dochtertje gehad rond die leeftijd. Altijd zelfde bedtijdritueel, en niks veranderd. Maar toch begon ze zodra ik de deur uit was met roepen, huilen, haar kamer uit komen, dorst, filmpje willen kijken enz. Dit kon soms ook wel 2 uur duren. Na een week was ik er helemaal klaar mee en heb ik er op een avond geen aandacht aan gegeven. Gezegd dat dr deur op slot zat, anders wist ze die ook nog open te krijgen en stond ze ineens in de gang. Na een uur roepen, huilen enz ging ze toch maar in bed liggen en slapen. Daarna ging het ineens een stuk beter. Merk dat het helpt als ik duidelijk zeg wat ik doe en me daar ook aan houd. Anders begint ze gewoon weer opnieuw. Dus als ik zeg nu ga je in bed liggen en mama komt pas terug als je slaapt, dan kom ik ook niet eerder terug. Hoe lastig dat soms ook is, want op deze manier gebeurt het wel eens dat ze haar zusje wakker schreeuwt. Ze is nu bijna 3 en nu duurt het vaak max een half uur voordat ze gaat slapen. Ipv schreeuwen en huilen is het nu roepen dat ze naar de wc moet en dan moet ze bijv 3x naar de wc voordat ze gaat slapen. Het blijven fases en ik hoop altijd maar dat ze snel voorbij gaan.[/quote]
Dankjewel voor je reactie.
Fijn om te horen dat het herkenbaar is voor je, minder fijn voor jou natuurlijk haha.
Ik ga dat ook eens proberen. Het aangeven dat ik niet meer naar boven kom, voordat hij slaapt! Hopelijk werkt het. 
 
[quote quote=10475001]Hier ook 1 van 2.5. En bij ons is het smiddags van 1 tot 3 nog slapen en daarna om 1900 nog ff tv kijken. Altijd kinderprogramma of autos op youtube dan ook tandjes poetsen. Dan pyjama en slaapbroekje aan. Verhaaltje lezen. Kus en knuffel en dan weg. Soms is het hier ook nog poosje zeuren maar slaapt meestal wel om 2000 en dan gaat hij half 8 naar boven. Ben ook nooit teruggegaan als die zijn knuffel uit bed deed gooien dan slaap je maar zonder knuffel.[/quote]
Ik ga het ook proberen om niet meer naar boven te gaan. Misschien gaat de lol er dan voor hem vanaf. Dankjewel voor je reactie! 
 
Terug
Bovenaan