Duurt lang voordat hij inslaapt. Roepen, schommelen

[quote quote=10475007]Doet hij nog een middagslaapje? Misschien tijd om dat te stoppen of in te korten. Vaak is het middagslaapje met 2.5 jaar wel voorbij. Ze willen dan nog wel slapen in de middag, maar dan is het s avonds idd gedoe. Dus tijd om ermee te stoppen. Mijn oudste dochter is nu bijna 4 en haar middagslaapje stopte ook met 2.5 jaar. Want ook al sliep ze in de middag maar 30/45 minuten, dan was het s avonds toch 21.00 én een hoop strijd voor ze sliep. Met het middagslaapje stoppen kost even 2 weken doorbijten en dan zijn ze om 17.00 kei moe, maar dan is het eten douchen en hop 18.30/19.00 slapen ze direct. En mijn ervaring is dat ze dan direct diep slapen tot 6.30/7.30 de volgende ochtend. Zelfs nu m’n dochter bijna 4 is, slaapt ze om 19.00 direct en ze wordt nergens meer wakker van. Mijn jongste dochter is net 2 geworden en ql sinds ze 20 maanden is, laat ik het middagslaapje max 1.5 uur duren. Vaak van 12.30-14.00. En dan alsnog slaapt ze in de avond pas om 20.00. Ze kan gerust 6 uur wakker zijn tussen de slaapjes door en dat is ook echt wel normaal op deze leeftijd. Na 3/4 uur wakkertijd is een peuter echt nog niet moe! Dus hier maak ik haar om 14.00 wakker en gaat ze er 20.00 weer in. Zo gaat het goed. Leg ik haar om 19.00 op bed, weigert ze. Ze gaat echt niet eerder slapen dan na 6 uur wakkertijd. Ze mag dus van mij echt niet langer dan tot 14.00 slapen. Ik weet dat het lastig is, stoppen met het middagslaapje is echt wel even een dingetje maar je moet er gewoon een keer doorheen en 2.5 jaar is een heel normale leeftijd om het te stoppen. Of probeer het in ieder geval in te korten (45minuten slapen) of om de dag slapen. In plaats van het middagslaapje mag m’n dochter nu 1 uur op de tablet spelletjes doen zodat ik ook even pauze heb en daarna gaan we nog even kleuren, memory spelen of verven ofzo. Het is even wennen en schakelen, maar om 19.00 je avond weer terug is me meer waard dan een middagslaapje van een uur en vervolgens tot 22.00 met je kind bezig zijn..[/quote]
Dankjewel voor je reactie.
Ik heb inderdaad een tijdje geprobeerd om geen middagslaapje meer te doen en/of deze te verkorten, maar hier raakte hij oververmoeid van en sliep nog veeeeel slechter. Toen kwam hij in de nacht ook regelmatig. Daar ben ik dus weer mee gestopt haha.. 
 
[quote quote=10475036]Ik laat mijn kinderen nooit televisie kijken voor het slapen gaan. Het blauwe licht verstoord de natuurlijke aanmaak van melatonine om in slaap te komen. Daarbij moet de informatie die ze ervan opsteken verwerkt worden. Als je kort daarna naar bed gaat, zal het inslapen moeizaam gaan. Blijkbaar is jouw peuter hier ook extra gevoelig voor. Blauwe schermen zijn één van de grootste boosdoeners van slecht en onrustig slapen, zowel bij kinderen als bij volwassenen. Ik zou dit serieus eens als eerste weglaten om te kijken wat dat doet. Geef het een paar weken de tijd om echt verschil te ervaren. Ga eens na het eten en voor het naar bed gaan lekker naar buiten. Klimmen, zandbak spelen, rennen. Ik zou nog niet te snel iets aan het middagslaapje veranderen. Die rust hebben ze nodig en is ook echt heel belangrijk voor de verwerking van de ochtend. Succes ermee.[/quote]
Dankjewel voor je reactie. Dat van de blauwe schermen wist ik niet. Ik ga eens kijken of we inderdaad een andere activiteit in de avond kunnen plannen, bedankt!! 
[quote quote=10475007]Doet hij nog een middagslaapje? Misschien tijd om dat te stoppen of in te korten. Vaak is het middagslaapje met 2.5 jaar wel voorbij. Ze willen dan nog wel slapen in de middag, maar dan is het s avonds idd gedoe. Dus tijd om ermee te stoppen. Mijn oudste dochter is nu bijna 4 en haar middagslaapje stopte ook met 2.5 jaar. Want ook al sliep ze in de middag maar 30/45 minuten, dan was het s avonds toch 21.00 én een hoop strijd voor ze sliep. Met het middagslaapje stoppen kost even 2 weken doorbijten en dan zijn ze om 17.00 kei moe, maar dan is het eten douchen en hop 18.30/19.00 slapen ze direct. En mijn ervaring is dat ze dan direct diep slapen tot 6.30/7.30 de volgende ochtend. Zelfs nu m’n dochter bijna 4 is, slaapt ze om 19.00 direct en ze wordt nergens meer wakker van. Mijn jongste dochter is net 2 geworden en ql sinds ze 20 maanden is, laat ik het middagslaapje max 1.5 uur duren. Vaak van 12.30-14.00. En dan alsnog slaapt ze in de avond pas om 20.00. Ze kan gerust 6 uur wakker zijn tussen de slaapjes door en dat is ook echt wel normaal op deze leeftijd. Na 3/4 uur wakkertijd is een peuter echt nog niet moe! Dus hier maak ik haar om 14.00 wakker en gaat ze er 20.00 weer in. Zo gaat het goed. Leg ik haar om 19.00 op bed, weigert ze. Ze gaat echt niet eerder slapen dan na 6 uur wakkertijd. Ze mag dus van mij echt niet langer dan tot 14.00 slapen. Ik weet dat het lastig is, stoppen met het middagslaapje is echt wel even een dingetje maar je moet er gewoon een keer doorheen en 2.5 jaar is een heel normale leeftijd om het te stoppen. Of probeer het in ieder geval in te korten (45minuten slapen) of om de dag slapen. In plaats van het middagslaapje mag m’n dochter nu 1 uur op de tablet spelletjes doen zodat ik ook even pauze heb en daarna gaan we nog even kleuren, memory spelen of verven ofzo. Het is even wennen en schakelen, maar om 19.00 je avond weer terug is me meer waard dan een middagslaapje van een uur en vervolgens tot 22.00 met je kind bezig zijn..[/quote]
Dankjewel voor je reactie.
Ik heb inderdaad een tijdje geprobeerd om geen middagslaapje meer te doen en/of deze te verkorten, maar hier raakte hij oververmoeid van en sliep nog veeeeel slechter. Toen kwam hij in de nacht ook regelmatig. Daar ben ik dus weer mee gestopt haha.. 
 
Ik moet even wennen aan het reageren. Begrijp het nog niet zo goed haha.. Even kijken of het op deze manier bij jullie aankomt.

Bedankt voor de reacties! Ik heb inderdaad het middagslaapje geprobeerd eraf te halen en/of te verminderen, maar dit was geen succes. Hierdoor sliep hij nog veel slechter. 
Dat van de blauwe schermen wist ik niet, ik ga zeker eens kijken naar een andere activiteit in de avond. Ook het niet meer naar boven gaan en dit uitspreken naar hem ga ik proberen. Ik ben benieuwd! 
Dankjullie wel voor het meedenken
 
Bekend probleem. Ik denk dat het tijd wordt om te stoppen met het middagslaapje. Wij hebben ook een dochter van 2,5 en zij sliep nog zo’n 1,5 a 2 uur in de middag. ‘S avonds echt altijd drama met in slaap vallen. We mogen niet klagen hoor, want ze blijft wel in bed en is rustig aan het babbelen en spelen. Zodra ik stopte met het middagslaapje gaat ze zonder problemen stipt om 7 uur naar bed en slaapt ze binnen 5 minuten. 


Het is een lastige leeftijd, want eigenlijk zitten ze er nog een beetje tussenin. Ze zijn wel moe begin van de middag, maar als ze gaan slapen dan zijn ze ‘s avonds niet moe genoeg. 


Wat ik tegenwoordig doe is in de middag even een uurtje “chillen” op ons bed. Boekje lezen, filmpje kijken, gewoon een rust momentje inplannen. Dit werkt voor ons nu prima.
 
Terug
Bovenaan