dwarsligging stuitligging

Ik zou je bij 25w nog niet al te druk maken over hoe de baby ligt. In principe gaan de meeste baby's pas veel later draaien en minder dan 5% van de baby's blijven in een stuit. Dat je placenta voor de uitgang ligt lijkt me problematischer. Beide geven namelijk grotere kans op keizersnede, in combinatie bijna zekerheid.
Ik ben nu 37w en heb ook een baby in stuit. Helaas heb ik niet de goede ervaring met het draaien, de kans dat dit succesvol is is ook maar 50%.
Veel succes de komende weken, laat je niet teveel gek maken. Dat jij en de baby gezond blijven is belangrijker. Zelfs in een stuit komt hij er wel uit hoor. :)

Met 25 weken nog niet teveel zorgen! Het is vaker zo dat je baby nog niet met het hoofdje beneden is met die termijn, en al helemaal als de placenta laag ligt. Ook dit verandert in de meeste gevallen nog! Dus niet teveel stressen! Het is wel fijn een extra screening te hebben.
Overigens hebben wij een stuitbaby die gewoon koppig de hele zwangerschap zo ligt al. Het draaien is hier niet gelukt en heeft hij dus zelf ook niet gedaan. Inmiddels 37+1 en een keizersnede gepland. MAAR dit is echt iets waar je, mocht hij over 10 weken nog zo liggen, dan eens over na moet gaan denken en nu nog niet! 

Het kwam vandaag ondanks alles toch wel binnen bij mij.
De placenta licht trouwens aan de achterkant en dan 10 mm te laag. De VK had het erover dat zoals het er nu naar uitziet ( zeker de placenta) we aan een keizersnede moeten denken. Ze hoopt dat de kleine nog gaat draaien en de placenta boven de 20mm komt.
Ik probeer het los te laten en dat gaat naar een nacht slapen ook wel gebeuren, maar nu is het even moeilijk.

Ik zou me ook nog niet te druk maken over hoe het ligt, het heeft nog zoveel ruimte!
Bij mij lag de placenta ook voor de uitgang met 20 weken. Idd ook net 32 weken een extra echo gehad en toen lag de placenta goed (dit is echt in 99% van alle gevallen zeiden ze!)
Mijn baby lag ook in stuit, zagen ze toevallig op die echo met 32 weken. Het krijgt idd tot 36 weken de tijd om uit zichzelf te draaien.
Ik ben nu 36+4 zwanger. Afgelopen vrijdag hebben ze geprobeerd om de baby te draaien maar bij mij is het niet gelukt. Het is een grote baby (ik heb al een dochter die ook 4400 gram woog bij geboorte) 
Het draaien deed bij mij wel écht pijn!!! De gynaecoloog heeft het 4x geprobeerd, ik zakte door de grond van de pijn en mijn buik voelde 2 dagen daarna blauw en beurs. Het was het proberen zeker waard, maar bij mij dus niet gelukt. Ik hoor ook van vrouwen dat het geen pijn doet, maar ik denk dat in hun geval de baby nog ruimte genoeg heeft. Mijn baby ligt al vast met zn kont in mn bekken en ze kregen het er niet uit geduwd.
Ik krijg nu een keizersnee. Ik baal ervan en zie er tegenop, maar je hebt het helaas niet in de hand! 
Ik hoop voor je dat ze op de echo met 32 weken zien dat je baby gewoon goed ligt, het heeft nu echt nog ruimte genoeg! 
Hopelijk loopt het voor jou niet zo af als voor mij en kun je gewoon vaginaal bevallen! 

Mijn zoontje lag dwars bij die termijn en bij mijn dochter lag de placenta voor de uitgang. Placenta ver genoeg weggeschoven door de groei van mijn baarmoeder en mijn zoontje was ruim op tijd uit zichzelf gedraaid.

Overigens is een stuitbevalling ook een optie, mocht het zover komen. 
Maaaarrr....in het ziekenhuis werd dat me zwaar afgeraden. Ze doen maar zo'n 20 stuitbevallingen per jaar in het ziekenhuis en hebben er weinig ervaring in. Daarnaast wordt 65% van de stuitbevallingen uiteindelijk toch een keizersnee. En als ze je baby groot schatten (wat bij mij dus zo is) wordt een stuitbevalling zeer afgeraden omdat de kans groot is dat het gewoon niet past of het hoofdje niet snel genoeg komt/vast komt te zitten. Best spannend. 
Ik wilde eerst liever een stuitbevalling maar toen ik dit allemaal zo hoorde, besloten km toch voor een keizersnee te gaan.

[quote quote=10223567]Ik wilde eerst liever een stuitbevalling maar toen ik dit allemaal zo hoorde, besloten km toch voor een keizersnee te gaan.[/quote]Ik heb over stuitbevallingen ook geen beste verhalen gehoord, zit hier in de familie en vriendenkring. Het lijkt me ook niet heel prettig met mijn bekkeninstabiliteit en overbelaste rugspieren.
[quote quote=10223567]En als ze je baby groot schatten[/quote]De kleine man hier is groot. Bij de 20 weken echo keurde ze het net goed, ze zij dat hij 25 cm groot was op dat moment.

Ik ga het los laten naar alle goede berichten die ik hier lees en wacht het rustig af.

[quote quote=10223567]Overigens is een stuitbevalling ook een optie, mocht het zover komen. Maaaarrr….in het ziekenhuis werd dat me zwaar afgeraden. Ze doen maar zo’n 20 stuitbevallingen per jaar in het ziekenhuis en hebben er weinig ervaring in. Daarnaast wordt 65% van de stuitbevallingen uiteindelijk toch een keizersnee. En als ze je baby groot schatten (wat bij mij dus zo is) wordt een stuitbevalling zeer afgeraden omdat de kans groot is dat het gewoon niet past of het hoofdje niet snel genoeg komt/vast komt te zitten. Best spannend. Ik wilde eerst liever een stuitbevalling maar toen ik dit allemaal zo hoorde, besloten km toch voor een keizersnee te gaan.[/quote]

Goh, bijzonder dat ze het zo afraden. Bij mij in het ziekenhuis deden ze er niet moeilijk over. In principe mag ik zelf aangeven wat ik wil, wanneer ik maar wil. Nu eerst gekozen voor een stuitbevalling, tot een bepaalde datum dat we alsnog overgaan op keizersnede. Maar als ik na 1 wee alsnog een keizersnede wil kon dat zo geregeld worden. ;)

Terug
Bovenaan