@ Esmee
Ik ben bijna deskundig inmiddels denk ik....
vanaf februari weet ik dat er een vermoeden van dyslectie is. Vanaf dat moment heb ik mij ingelezen over dyslectie.
Ik wil weten wat ik tegen kan komen, weten wat zijn rechten zijn, weten waar ik hulp kan krijgen en welke hulp ik hem kan bieden
Zo zit ik ook wel in elkaar. vind het ook nog interessant dus dat maakt het gelukkig ook "leuk" om over te leren.
Ik werk natuurlijk in de kinderpsychiatrie.
Daar werk ik met orthopedagogen die veel met dyslectie te maken hebben en ook hun geven geregeld info als die er is.
Mick weet zelf dat hij waarschijnlijk dyslectie heeft.
Ik heb hem uitgelegd dat er in elk hoofd allemaal weggetjes zijn. Die weggetjes zorgen ervoor dat je ergens komt. Bv bij je gehoor, je ogen, bij kunnen rekenen, bij kunnen spelen, kunnen voetballen en ook bij lezen.
Dat weggetje bij het lezen is alleen bij Mick niet goed gemaakt. Er zitten gaten en hobbels in en grote kuilen.
Dus om bij dat lezen te komen, moeten we altijd een omweg rijden of soms komen we er even niet omdat de kuil te diep is.
Het weggetje van voetbal heb ik ook verteld is zo mooi gemaakt, daar race je overheen, daarom zit je ook in het selectie team...dat kun je weer heel goed.
laatste zei een jongetje in de klas tegen hem dat hij sloom was (nu kun je dit over Mick echt niet zeggen..haha) en hij zegt
Joh, ik heb dyslectie ik kan er niks aan doen hoor dat mijn weggetje niet goed gemaakt is.
Knap he!
en ik zie inderdaad je "foutjes"die MIck ook maakt.
De niet klankzuivere woorden..die zijn het moeilijkste...
zoals de ng en de nk...
herkenbaar, toch ook weer grappig om te zien
dikke zoen voor jullie allemaal
het helpt toch ff dit neer pennen
x