dyslectie

Lieve Pas,

Meis wat een toestand zeg voor die knappe middelste van je! Jouw bravouremannetje heeft het nou even heel moeilijk en z'n mama erbij.....

Wat me in je aangrijpende verhaal, zo mooi verwoord nog het allermeeste raakte en wat zo waar is: je schrijft: gelukkig heeft hij mij.....

En dat mag je nooit vergeten! Wat een kanjer ben jij en wat goed dat je je zorgen zo af en toe van je afschrijft, huilt en praat! Dat maakt dat er nog meer ruimte is om die boeven van je op te vangen, te begeleiden en te helpen waar je maar kan. En wat kun jij dat goed!!

Ben hier een hele tijd niet geweest, maar jou verhaal van de pijlen van Cupido en dit verhaal van Mick (toch?) grepen me zo aan dat ik 'gewoon' moest reageren. Sterkte meid met alles en dan ben ik ook nog benieuwd hoe het met jou is.... De afgelopen maanden heb je toch die therapie gevolgd? Heeft het gebracht wat je hoopte?

Aan dit hele verhaal heb je oplossingsgericht en ervaringsgewijs helemaal niks, maar wilde je toch laten weten dat ik met je meevoel!

Liefs
Susan
 
Hey Susan

Wat fijn weer ff van je te horen!
Kom weer eens vaker kijken, want het is toch fijn om af en toe weer van elkaar te horen

met mij gaat het goed hoor.
Mijn revalidatieprogramma is afgelopen en dat is heerlijk. Heb nu meer tijd en een hoop geleerd.
Vooral leren accepteren en incasseren (haha, hangt ook op het voetbalveld) en dat is goed
Natuurlijk is de reuma nooit over, maar ja..ik weet er wel meer van af, wordt er minder door opgevreten zeg maar...

dus het gaat best goed met mij
en inderdaad mijn mooie mannen maken alles goed!

Ik weet dat ik het goed doe met mijn kinderen.
Klinkt misschien raar omdat ze vol vertrouwen te zeggen, maar zo voelt het .
maar we hebben allemaal op onze tijd onze zorgen en ik vind het vaak lekker om te schrijven. Over leuke dingen maar ook over de moeilijke dingen.
Het maakt het voor jezelf inzichtelijk en dan is het van je borst zeg maar.

En hier is het toch redelijk anoniem maar toch ook weer vertrouwd. Denk dat je wel weet wat ik bedoel.

En dat zinnetje: hij heeft mij...
Gelukkig heb ik hem ook!


Hoor graag hoe het met jou is!

x Pascal

 
@ esmee

Ik denk dat ik inmiddels bijna deskundig ben..haha.
Hele internet de laatste maanden al afgestruind.
Ik ben sinds februari op de hoogte van een vermoeden van dyslectie. Ik heb dus direct een goed boek gekocht
Houvast bij dyslecitie.
Ik ben natuurlijk werkzaam in de kinder psychiatrie en heb collega's die orthopedagoog zijn en psychiater. Dus ook zij voorzien mij van voorlichting

Ik ben dan ook iemand die veel erover wil weten, want dan kan ik Mick zoveel mogelijk helpen.
Ik vind het ook interessant dus het is geen straf om me erin te verdiepen. Mijn interesse ligt toch al die kant op, dat maakt het makkelijker.


en het woord cortsluitingkje...zoals je het schreef in je haast...
ik herken hier zoveel in..

vooral dat ingkje...geschreven zoals je het hoort
klankzuivere woorden gaan wel
maar de niet klankzuivere woroden als inkje...wordt inderdaad snel ingkje

ik voel me helemaal weer fijner door jullie..
dank jullie hoor!

x
 
@ Esmee

Ik ben bijna deskundig inmiddels denk ik....
vanaf februari weet ik dat er een vermoeden van dyslectie is. Vanaf dat moment heb ik mij ingelezen over dyslectie.
Ik wil weten wat ik tegen kan komen, weten wat zijn rechten zijn, weten waar ik hulp kan krijgen en welke hulp ik hem kan bieden

Zo zit ik ook wel in elkaar. vind het ook nog interessant dus dat maakt het gelukkig ook "leuk" om over te leren.

Ik werk natuurlijk in de kinderpsychiatrie.
Daar werk ik met orthopedagogen die veel met dyslectie te maken hebben en ook hun geven geregeld info als die er is.

Mick weet zelf dat hij waarschijnlijk dyslectie heeft.
Ik heb hem uitgelegd dat er in elk hoofd allemaal weggetjes zijn. Die weggetjes zorgen ervoor dat je ergens komt. Bv bij je gehoor, je ogen, bij kunnen rekenen, bij kunnen spelen, kunnen voetballen en ook bij lezen.
Dat weggetje bij het lezen is alleen bij Mick niet goed gemaakt. Er zitten gaten en hobbels in en grote kuilen.
Dus om bij dat lezen te komen, moeten we altijd een omweg rijden of soms komen we er even niet omdat de kuil te diep is.
Het weggetje van voetbal heb ik ook verteld is zo mooi gemaakt, daar race je overheen, daarom zit je ook in het selectie team...dat kun je weer heel goed.

laatste zei een jongetje in de klas tegen hem dat hij sloom was (nu kun je dit over Mick echt niet zeggen..haha) en hij zegt
Joh, ik heb dyslectie ik kan er niks aan doen hoor dat mijn weggetje niet goed gemaakt is.
Knap he!

en ik zie inderdaad je "foutjes"die MIck ook maakt.
De niet klankzuivere woorden..die zijn het moeilijkste...
zoals de ng en de nk...
herkenbaar, toch ook weer grappig om te zien

dikke zoen voor jullie allemaal
het helpt toch ff dit neer pennen

x

 
dat is twee keer
hij plaatste hem niet..dacht schrijf het hele ding opnieuw...staat hij er nu 5 minuten later toch..
sjonge jonge...moet ook meer geduld hebben

dus twee keer voor jou esmee
 
Hoi Pascal,

ik heb ieder jaar wel een leerling met dyslectie of ADHD of PDD-NOS of iets anders.

Ik vind het wel bijzonder dat je een gesprek hebt gehad met de directeur erbij.
Wij voeren de gesprekken met de intern begeleider erbij, dat is ons protocol.

Sorry dat ik het zo zeg, ongetwijfeld zeer aardige en kundige mensen, maar is dit hun eerste leerling met dyslectie ZONDER onderzoek????

Ik zou eerst maar het onderzoek afwachten want dat kan dan nog verassend uitpakken. Leerkrachten kunnen en weten veel maar toch, net als de huisarts, weten we veel maar van alles net genoeg. Dyslectie is te omvattend en te complex om dat zomaar zonder onderzoek bij jullie neer te leggen.

Mijn leerling had en heeft moeite met lezen maar doet met alles mee. Een achterstand loop je ook op als je het onderwijs niet bij je aansluit. Dat kan door de methode komen of door de wijze van de leerkracht en ja, in combinatie met dyslectie ben je zomaar achter. Zeven is heel jong voor onderzoek, bij ons doen ze dat vanaf negen met uitzonderingen daar gelaten natuurlijk.

Pascal, ik hoop dat je je zoontje kunt ondersteunen. Jammer dat de professionals zich zo hebben geuit want ieder kind is bijzonder en heeft zijn eigen manier van leren, ook zonder dyslectie. Vanuit dat standpunt mag iedereen er zijn....
Het maakt mij best verdrietig want misschien valt het wel mee maar de stempel is wel gezet.

Veel sterkte
Renske
 
Hoi Renske

Dank je wel voor je lieve woorden.
Zo voelt het voor mij ook. Dat die stempel al zo hard op hem is geplakt. Ik weet al een half jaar dat er een sterk vermoeden is en van alle kanten zijn de adviezen wel om hem te laten testen en dat vind ik ook goed hoor.
Ik heb zelf bij balans en mijn orthopedagoog op mijn werk gevraagd en dat onderzoek is prima nu al.

Maar waar ik inderdaad moeite mee heb is de grote zorg die school nu al uitspreekt. Tuurlijk goed dat ze zorg hebben, maar wij zijn er echt van geschrokken terwijl ik allang geaccepteerd had dat hij waarschijnlijk dyslectie heeft.
Maar nu al spreken over in de toekomst vakken weglaten als aardrijkskunde en geschiedenis is gewoon onzin. Eventueel met hulpmiddelen is er een hoop te leren voor onze man, want zijn intelligentie is goed.

Ik heb hem maar een beetje laten bezinken en wacht alles maar even af. Ik help hem met connect lezen en vergroot nu alles voor hem in de klas met zijn meester samen. Hoop dat gisteren door het grootzorgteam (obd) goede tips gekomen zijn...

Maar dank voor je zorg
Pascal
 
Terug
Bovenaan