echo en röntgenfoto gehad

hoi allemaal,
Nynke heeft gisteren de echo gehad voor haar heupjes.
Over de echo: het ging allemaal vrij snel, hele aardige mensen en de arts keek meteen, er moest nog wel een röntgenfoto worden gemaakt, niet fijn die straling, maar ja, nodig. Nynke vond het allemaal prachtig die apparatuur. Ik had huilen verwacht aangezien we haar beentjes moesten strekken en vasthouden, maar nee hoor, de monitor was prachtig en ook het röntgenapparaat was een heel mooi ding!

Vandaag kon ik de huisarts al bellen voor de uitslag (scheelt het misschien toch dat ik nu in Meppel woon en niet meer in het grote Rotterdam!). De uitslag: ze heeft heupdysplasie aan haar rechterheupje en moet dus een spreidbroek. Eigenlijk wat ik al dacht.... Ik vind het heel zielig, maar ze schijnen er niet zo veel last van te hebben en zo komt het weer helemaal goed. Als je het namelijk na het eerste jaar pas ontdekt wordt het opereren of een versleten heup op je veertigste. En dat is nog veel zieliger... Ben dus blij dat ze er achter zijn gekomen. 3 mei gaan we naar de orthopeed.

Hou jullie op de hoogte,
groetjes,
Daphne

Hoi Daphne,

Fijn dat je zo snel de uitslag hebt gekregen! Op zich geen goed nieuws natuurlijk, maar het goede nieuws is dat ze er iets aan kunnen en gaan doen. Zoals je zelf al zegt, ziet zo'n spreidbroekje er wel zielig uit, maar ze zeggen dat het kindje zelf er geen last van heeft. Gelukkig ben je er vroeg bij, want dan kan Nynke zich er straks niks van herinneren en is het hopelijk vroeg verholpen.

Misschien ongevraagd advies, maar er zijn speciale broekjes te koop voor kinderen die een spreidbroekje dragen.

Succes ermee!
Groetjes,
Dionne (mama van Senne 27-2)

Hoi Daphne,

Fijn dat je nu eindelijk zekerheid hebt en dat jullie er op tijd bij zijn. Fijn ook dat Nynke niet gehuild heeft. Ben benieuwd hoe ze op dat spreidbroekje zal reageren, maar meestal vinden de ouders het vervelender dan de kindjes heb ik begrepen.

Wij gaan woensdag met Esther naar het inloopspreekuur van de VU voor een echo om te zien of haar heupjes goed zijn. Het allereerste bezoek aan het cb was een heupje namelijk wat stugger. Daar is nu niets meer van te merken, maar ze heeft nog wel steeds een voorkeurshouding en is twee keer gaan jammeren toen ik haar rechter heup masseerde. Dus in het kader van 'better safe then sorry' gaan wij ook maar even voor een echo.

Groetjes,

Eveline

Op internet zijn ze o.a. te koop via de websites
www.luitje.nl
www.hetgaiahoekje.nl

Er zijn ook een aantal mensen die patronen en op maat gemaakte kleding verkopen, maar dat weet ik zo niet uit mijn hoofd.

Ik heb op mijn werk wel eens te maken met kinderen met heupdysplasie of ander soort aandoeningen waarbij spreidbroekjes worden gebruikt, vandaar. Mocht je interesse hebben en het niet op internet vinden, dan wil ik wel eens voor je opzoeken. Soms is het trouwens ook gewoon te doen met elastische broekjes of wijdere rokjes, maar het ziet er  vaak wat uitgerekt uit. Ik weet niet of je zelf handig bent in het maken van kleding, want hoewel de kleding erg leuk is en vaak mooi past, is het niet goedkoop.

Groetjes,
Dionne

Heel fijn dat je op tijd met behandeling kunt beginnen!! Heupdysplasie toch aardig wat ellende veroorzaken.
Mijn schoonzusje heeft het ook en heeft inderdaad nu een geheel versleten heup en ze is nu net pas 30 geworden!! Ze vergaat van de pijn, zit al bijna een jaar in de ziektewet omdat ze nauwelijks meer kan lopen en zit nu te wachten op een nieuwe heup die hopelijk 30 jaar meegaat... Dat gun ik helemaal niemand! (heeft ook nog eens haar vurige kinderwens in de ijskast moeten zetten, kan nog wel even duren voordat ze veilig zwanger kan worden...)

Dan weet je toch echt dat je het voor een goed doel doet, al die spreidbroekjes, gips e.d.

Veel succes,

Groetjes, Karin
Mama van Christian (9 weken)

Hee Daphne,
Wat fijn dat je snel de uitslag hebt gekregen. Wel sneu voor je kleine meid!
Heb je enig idee hoelang ze een spreidbroekje krijgt of je hoor dat bij de orthopeed?

groetjes Sonja

Terug
Bovenaan