Echo ziet er niet goed uit; veel te veel vocht...

Hai,
12 weken zwanger en een verontrustende echo. De baby leeft wel, maar houdt heel veel vocht vast. Rondom nek en hoofd een hele helm aan vocht. Wijst vlgs gyn vaak op een ernstige (chromosomale) afwijking. Zijn er hier moeders die hetzelfde hebben meegemaakt?
We gaan de prenatale diagnostiekmolen in; vruchtwaterpunctie over 3 weken en dan afwachten. En vooral beslissingen nemen, afwegingen maken.
O, wat had ik dit graag overgeslagen.
Tot snel, Hannah

oh dit is niet leuk hana ik heb zelf ook nek plooi meeting gehad bij was die goed maar bij mij vriendin ook niet maar toen dee ze een vruxhtwaater punkie en er kwam uit dat het toch goed was heel raar en nu heeft ze gewoon een gezond kindje dus maak je niet te druk kan ook alemaal nog goed zijn nou meid wens je susces liefs jolanda

ik heb zelf in een kinderdagverblijf gewerkt, daar was eens een meisje die had het syndroom van Turner. Dat is inderdaad een chromosoom afwijking. Het houdt in dat een kindje dus veel vocht om het hoofdje heeft en dus een erg dikke nek(huid).
Het komt alleen bij meisjes voor en het betekent dat ze geen vrouwelijk hoormoon hebben en dat ze erg klein blijven, ze hebben ook erg lang moeite met vast voedsel.
Ze leven gewoon een gelukkig leven alleen ze kunnen zelf geen kinderen krijgen vanwege het gemis aan het vrouwelijke hormoon.
Ik weet natuurlijk niet of jouw kindje dat heeft maar misschien kun je er iets over opzoeken op internet.
Ik hoop dat alles goed zal zijn/gaan met jullie baby. veel sterkte ermee

Hoi Martine,
Gisteren heb ik toevallig e.e.a. gelezen over het Turner syndroom. Ook ken ik iemand die een kindje heeft gehad met dit syndroom (is halverwege zw.schap overleden) met aanvankelijk dezelfde klachten (vocht om hoofd; dikke nekplooi). Ik hou dus sterk rekening met het ooit afscheid moeten nemen óf een kindje met een afwijking. Bedankt dat je het me hebt willen vertellen. Ik weet liever wat er allemaal te koop is dan dat ik mijn kop in het zand steek.
Maandag a.s. moeten we naar het diagnostisch centrum voor een gesprek. Ben benieuwd. Laat natuurlijk ook weten hoe 't verder gaat.
Groetjes, Hannah

Morgen krijg ik een vlokkentest. Vandaag werd nog eens gezegd dat het waarschijnlijk om een ernstige chromosomale afwijking gaat, gezien de hygroma colli (vocht rond het hoofd) en de zeer verdikte nekplooi. Vlg. week maandag dan de uitslag.
Martine, er werd ook nog expliciet het syndroom van Turner genoemd, ik hou er dus sterk rekening mee dat het zoiets is.
Jullie horen later meer van me, bedankt voor het meeleven,
Hannah

Bedankt voor jullie lieve woorden.
Afgelopen dinsdag heb ik een vlokkentest gehad en is de baby opnieuw per echo bekeken. Nu was er overal rondom en in het kind vocht aan het ontstaan. Ook was de baby weinig beweeglijk. Volgens de gynaecoloog had het kindje het moeilijk en hij verwachtte dat we niet zelf een beslissing zouden hoeven nemen.
A.s. maandag krijgen we de uitslag van de vlokkentest. Maar ik ben al in de fase van afscheid nemen aangekomen. Ook mijn gevoel zegt dat het niet zo lang meer zal duren.
Dus lieve mensen, helaas...
Zit nu in mijn 14e week en dit kindje was heel erg welkom geweest.
Jullie horen nog van mij.
Groetjes, Hannah

wat erg voor je, ik wens je heel veel sterkte toe, woorden schieten altijd te kort in zo'n situatie dus kan ik verder maar beter niks zeggen.
Neem de tijd voor het verwerken sterkte, groetjes Martine

Terug
Bovenaan