ECHO'S

Ik heb bij 5 wk een echo gehad omdat ze door een pilzwangerschap niet in kunnen schatten hoever je bent, toen dachten ze aan een buitenbaarmoederlijke zwangerschap waardoor ik nog een extra echo heb gehad en 3 wk later nog een keer ter controle.

Hieruit bleek dat ik een achterover gekantelde baarmoeder heb, hierdoor krijg ik voorlopig iedere 2 wk een echo omdat ze anders de groei niet kunnen controleren.

Toevallig nog iemand ervaring met zo'n gekantelde baarmoeder?

Maar voorzover ik weet is termijnecho en 20 wk echo heel normaal hoor.

Liefs

Ik ben van het november forum en morgen ben ik twaalf weken. Maandag krijg ik mijn 4e echo. Ik heb een miskraam gehad. Daarom mocht ik met 6 weken al komen en een week later weer. Maar bij ons is gebruikelijk dat je bij de intake ook meteen een echo hebt. Rond 8 a 9 weken.
En dan met de 12 weken termijn, als je geen nek plooi meting wilt zoals ik dan krijg je een gewone echo. En dan met 20 weken. En daarna weet ik niet. Maar het is dus gebruikelijk dat je er minimaal drie krijg dus bij ons.
Ik zit in schiedam trouwens. Vlakbij rotterdam ligt dat.

Volgens mij krijgen de dames die meer echo's hebben gehad hem allemaal vanwege een medische indicatie. Er zijn veel meiden met een ( of meerdere) miskramen, vanwege een rare cycles of andere problemen ( in het verleden). Een enkeling gewoon doordat de verloskundige het apparaat heeft staan. Het lijkt dus alsof veel dames extra echo's krijgen, en dat is ook zo, maar wat ik heb gelezen is dat bijna allemaal om een duidelijke reden.

Ik heb door 2 miskramen meerdere echo's gehad maar volgens mij bedoel je de as mama's die bij een vk zitten. Steeds meer vk'en hebben de bevoegdheid om echo's te maken (vroeger niet) dus ik denk dat het daardoor komt. De ene vk is ook flexibeler dan de andere hiermee.

Laatst hoorde ik ook dat je tegenwoordig standaard met 30 en 32 weken (ofzo) een groei / liggingsecho krijgt, dat is echt helemaal nieuw.

Maar... Wil je de 20 weken echo niet? Ik snap dat t voorheen niet standaard was maar het is nu niet voor niets meer natuurlijk... En de 20 weken echo is geen zogenaamde pret-echo. Of heb je er andere redenen voor? Geloof misschien?

Groetjes

Ik krijg over 2 weken (-1dag) een termijn echo en dan heb ik de intake bij de vk.
Daarna pas weer een echo met 20 weken. Die hebben we de vorige keren ook gedaan. Mijn oudste had toen 2 vaten in de navelstreng i.p.v. 3. Dit kan problemen geven dus moest ze na de geboorte door de kinderarts gecontroleerd worden. Gelukkig alles goed. Ik heb met de oudste nog wel een extra echo gehad i.v.m. die navelstreng maar het zag er allemaal goed uit.
Met de jongste hebben we gewoon 2 echo's gehad.
Als deze zwangerschap allemaal goed gaat krijgen we weer 2 of 3 echo's en verder niet.
Vind het altijd wel heel leuk om even te kunnen spieken naar mijn kindje :) dat vind ik ook met die 20 weken echo kan er altijd wel naar uit zien. Ook vind ik het altijd wel spannend. Zal alles goed zijn??
Nu nog 13 dagen wachten op mijn eerste echo....geduld hebben is soms best lastig....

Hhmmm misschien ga ik wel een pret echo laten maken. In mijn vorige zwangerschap heb ik veel medische echo's gehad. Ik had met 22 werken een behoorlijke bloeding, op vakantie in frankrijk...de placenta bleek tegen de baarmoedermond te zitten. Dus veel controles gehad. Ondanks dat ik steeds ons kindje kon zien, waren die echo's niet leuk, maar steeds erg spannend. Dus in die zwangerschap had ik geen behoefte aan extra echo's. Maar misschien kan ik er deze zwangerschap wel van genieten.

Ik vind trouwens dat in nederland, en dan vooral als je alleen naar de vk gaat, weinig echo's worden gemaakt. Een vriendin uit duitsland krijgt standaard elke 2 maanden een echo. Maar daar ga je sowieso niet naar de verloskundige, want die zijn daar niet.

Zijn er meer meiden die een pret echo laten maken?

Liefs

Hier geen echo op medische indicatie maar inderdaad omdat de vk een apparaat heeft. Was ook verbaasd, maar het was fijne geruststelling om te zien en horen dat het hartje klopt!

Zoals we er nu tegenaan kijken willen we de 20 weken echo wel doen, maar geen nekplooimeting oid. Wat ik ervan begrijp komt er alleen een percentage uit en daar kan ik persoonlijk niet zo veel mee denk ik. En de andere onderzoekopties zou ik gevoelsmatig liever niet doen... Maarja, wat is wijsheid? Je moet idd keuzes maken die bij jullie als stel passen en waar je je rustig bij voelt. Tis tijdens zo'n zwangerschap niet altijd een kwestie van ratio. En soms weer wel :)

Pretecho? Tsja, lijkt mij super leuk! Een 3D hoeft niet (vind de plaatjes een beetje vreemd, sorry!) maar lijkt me bijzonder om ontspannen te kijken, juist omdat de echo's bij de vk niet zonder spanning zijn.
Maar mijn man vond het, voor onze eerste echo, maar onzin om er geld aan uit te geven. Zal es vragen hoe hij er nu over denkt, hij was erg onder de indruk :)

Liefs!

Terug
Bovenaan