Eczeem!

Mama ga naar de huisarts en volg het advies op. Je vergeeft het jezelf nooit als je dochter straks onder de littekens zit. Of ellende blijft hebben ( jeuk is de ergste pijn) terwijl je gewoon had kunnen smeren. En het zo snel en makkelijk op kan lossen.

Jij gaat toch ook naar de huisarts voor een recept als je wat mankeerd.

Daarnaast kamille werkt kalmerend! Kamille thee afkoelen en deppen maar.
 
Ik begrijp wel waarom je niet direct naar de hormoonzalf grijpt hoor. Onze dochter van 1 heeft ook eczeem en wij hebben van de kinderarts ook hormoonzalf gehad, maar zij adviseerde ook dat alleen te gebruiken in echte noodzaak. Hoewel de bijwerkingen zeldzaam zijn, vertelde zij dat hoe jonger je (veel) smeert met hormoonzalf, hoe afhankelijker je huid er van wordt. En dan kan het eczeem juist weer erg opvlammen als je (te snel) stopt met smeren. Ik zou me even goed laten informeren door de huisarts idd.
Mocht je kindje nou erg veel jeuk hebben, dan zou je een havermoutbadje kunnen proberen. Dit hielp hier enorm tegen de jeuk toen ze de waterpokken had. Gewoon wat havermout in een washandje doen en in het badwater hangen. Het schijnt een beschermlaagje te leggen op de huid en de huid te beschermen tegen uitdrogen. Daarnaast smeerde ik toen ze erg klein was veel met pure kokosolie, vooral veel gebruikt toen ze berg had, dat was het enige dat het echt heel vet hield. Dat is bij een peuter misschien wel erg glibberig, maar wie weet heb je er wat aan :) Succes, die eczeemhuidjes zijn zo rot voor die kleintjes!
 
2 van mijn kids hadden ook eczeem, dit bleek samen te hangen met een lactose intolerantie. Dit blijkt vaker het geval te zijn. Sinds ze alleen nog soja of havermelk drinken zijn ze er vanaf
 
Onze oudste had in zijn eerste jaar ook veel last van eczeem in zijn gezicht. We smeerden jn heftige tijden hormoonzalf en in rustigere tijden VSM Cardiflor forte. Ik heb nu ook de eczeemzalf van Bepanthen liggen. Hij is nu 3 en het komt af en toe terug op zn handjes:  hiermee houden we t controle zonder nog hormoonzalf te hoeven smeren. 
 
Er is een afbouwschema voor hormoonzalf, misschien valt die te googlen.

Onze kinderarts geeft aan dat als je de hormoonzalf niet vaker dan 3-4 keer per week smeert, de kans op bijwerkingen minimaal zijn.

In het begin smeerden we een week lang elke dag 1 x hormoonzalf. Daarna 2 dagen niet en 5 dagen wel. En dan steeds verder afbouwen.

We kunnen niet verder afbouwen dan om de 1-2 dagen omdat het dan weer opkomt. En dat is prima.

Daarnaast smeren we standaard minimaal 1 keer per dag met cetamacrogolzalf. Is zo verkrijgbaar bij de apotheek. Maar wij krijgen het op recept en dus gratis via de kinderarts. Want er gaat minimaal 1 tube per week doorheen.
Het is echt hele vette zalf met vaseline erin.

We merken ook dat zijn eczeem erger wordt door bepaald eten zoals zuivel. Dus dat geven we zo min mogelijk. Misschien valt er nog wat te proberen bij haar eten?
 
Naar een homeopaat!!! Ik ben met mijn zoontje van toen 8 maanden gegaan. Hij zat er compleet onder en niks werkte. Ik wilde ook niet met hormoonzalf smeren, incidenteel wel gedaan. Uiteindelijk van de homeopaat korrels gehad en het ging weg!! Af en toe komt het nog terug, of bijv als hij niet helemaal fit is.. 1 korreltje en het trekt weer weg!
 
Terug
Bovenaan