Hoi Nathalie,
Ik kom van het oktober 2007 forum, en had deze vraag daar toen ook al geplaatst.
Met ongeveer 11 wk kreeg ik op mijn hele lichaam (behalve mijn gezicht) eczeem / uitslag / rode vlekken en bultjes. Sommige plekken jeuken enorm en sommige branden als een gek. Heb nooit eerder in mijn leven last van eczeem gehad.
De huisarts wist hier ook niet goed raad mee en heeft mij Locoid vetcreme meegegeven (hormoon zalf). Vond het heel eng om dit te gebruiken, maargoed zowel de huisarts als de apotheek gaven aan dat ik dit wel kan gebruiken, als ik het maar 1x p.d. dun opsmeer. Het helpt wel, maar de plekken waar toen nog niks zat kwam de volgende lading en daarnaast heb ik een ander soort eczeem op mijn handen gekregen (soort blaasjes met vocht erin). Voorals s ´nachts word ik wakker en word gek van de jeuk en krijg hierdoor dus ook niet voldoende slaap.
Mijn huisarts vind het er maar vreemd uitzien en heeft me nu doorgestuurd naar de huidarts (dermatholoog).De huidarts gaf me wederom een andere hormoonzalf mee (nog vettere) en een of ander vet smeerseltje om mijn huid niet zo droog te maken. Maar wat mij ECHT hielp lees je hieronder.
DE ULTIEME TIP:
In de tussentijd kreeg ik van een vriendin te horen dat zij als kind erg veel last had van eczeem en haar dermatholoog aanraade om in "dode zeezout" te baden. Ik heb dit ook geprobeerd en wonder boven wonder zag je het wegtrekken na al 2x baden. Nu baad ik om de dag in dode zeezout en het is weg. Na het baden smeer ik me in met die rode bodylotion van Garnier (voor extreem droge huid). Mijn lichaam is nog nooit zo zacht geweest.
Dode zeezout is erg geschikt voor mensen met eczeem of psoriasus. Ik hoor nu ook van meerdere mensen om mij heen dat ze ook baat bij dode zeezout hebben. Het is te koop bij o.a. Kruidvat (pak van Lagosal).
ps. Op internet kon ik eigenlijk alleen maar iets vinden over jeuk / exceem in het laatste gedeelte van de zwangerschap (zwangerschapsjeuk).
Geniet van je zwangerschap en ik hoop dat deze tip jou en andere zwangeren met dit probleem zal helpen.
Groetjes Sylvia (18 wk zwanger)