EEN CITOTOETS VOOR PEUTERS??

A

Anoniem

Guest
Ik las net in een topic over het CB over een  CITOTOETS voor peuters.

Hoe denken jullie over dit soort dingen, aan mijn reactie te zien in het CB-topic, vind ik het de grootste onzin. Waar gaat het heen!

Ben gewoon nieuwsgierig naar jullie mening!

Groetjes Nanda

Ik vind het allemaal zo'n onzin. Tegenwoordig mogen de kinderen niet lang meer kind blijven en moeten ze meteen zoveel leren. Vroeger konden we het op de kleuterschool en in groep 3 ook zonder computer en nu niet meer menen ze. Nou dat kan allemaal nog lang zat vind ik maar ja wie ben ik he haha.

Mijn mening: Laat kinderen ook kind zijn zonder al die ingewikkelde dingen.

xx Elly mv Yari

Hiya Nanda!

Hahaha ik kom niet meer bij, een cito toets voor peuters. What's next? Moet ik alvast met Max zijn C.V. gaan schrijven, misschien wat "oefen solicitaties" doen?
Denk dat we alvast een leuk behangetje voor zijn college dormroom gaan uitpikken vanmiddag.
Zonder gekheid.....mogen die kleintjes alstjeblieft eerst lekker een kind zijn, en zich anderhalf uur lang vermaken met een schepje en wat modder ofzoiets, zonder dat we gelijk denken "ohgottegot d'r is wat mis met zijn/haar intelligentie"?
Als ik op die leeftijd een citotoets had moeten doen was ik ter plekke zwakzinnig verklaard.
Er is niks mis met af en toe een beetje in de gaten te houden of je kind niet heel erg achter blijft in mentale ontwikkeling, maar laten we wel redelijk blijven. Het is allemaal zo relatief. Vooral bij het CB lijken wel alle alarmen acuut af te gaan als de kindjes zich niet ontwikkelen als een Einstein met het lichaam van een atleet. Diversiteit is wat het leven mooi en interressant houdt.

Ajuus, ilja

Goed te horen dat het niet aan mij lag! Ik denk dat de volgende stap een test in de baarmoeder is, dan kunnen we ze meteen in een hokje stoppen.

Ik zou wel willen schreeuwen "Laat mijn kind, kind zijn en stoor haar NIET!!"

Groetje Nanda

Hoi,

Er is al een soortgelijke toets. Toen onze zoon in 2006 op de peuterspeelzaal zat is hij voor het eerst getest. Hij was toen bijna 3.  Dat gebeurde bij alle peuters. De peuterspeelzaal werkte met de piramide-methode (?). Met 3,5 en bijna 4 is hij weer getest. Ik weet wel dat het niet op iedere peuterspeelzaal is. Ik vond het destijds ook onzin. Mag een kind geen kind meer zijn? Maar er is toen een ontwikkelingsachterstand geconstateerd. (kwam door zijn epilepsie)  Op speelse wijze is hij toen bijgespijkerd. Bij de laatste toets was hij goed genoeg voor de basisschool. Hij zit in groep 1 van de basisschool. Komt goed mee. Is geen hoogvlieger, maar dat hoeft van mij ook niet.

Dus achteraf ben ik wel blij dat hij getest is. Al blijft het belachelijk vroeg.

Groetjes, Cathy

Hoi,

Ik werk in het onderwijs en CITO is voor mij een bekend begrip helaas...... Ik vind het zo'n onzin. Natuurlijk is het fijn om te zien of een kind een achterstand heeft of niet, dan kan je het kind helpen om die in te halen, maar ik vind niet dat daar een CITO voor nodig is. Bovendien is het een moment opname...het kind zou maar niet lekker in zijn velletje zitten en boem, direct een vertekent beeld! Bovendien is de CITO zo achterhaald en af en toe behoorlijk ouderwets...
Ik vind dat je als leidster of leerkracht zelf wel kan zien of een kind ' anders'   overkomt dan andere kinderen, dan kan je er altijd nog een toets of test tegen aan gooien...
Ik vind ook, laat een kind, lekker kind zijn! En laat die CITO maar lekker zitten, daar wordt teveel alles door bepaald!

Oeps ik heb geloof ik onbedoeld een discussie gestart.
Bij de peuterspeelzaal van mijn dochter werken ze ook via het piramidesysteem, we wonen in een wijk met veel kinderen met een taalachterstand. Daar nemen ze deze toets af om te kijken hoe kinderen scoren op het gebied van taal. Is eigenlijk heel simpel. Er staan twee plaatjes en de peuter moet dan aanwijzen welke de brandweerman is. Bij mijn dochter is de toets vervroegd afgenomen omdat wij het idee hadden dat ze ver voor lag  op taalgebied. Volgens mij krijg je als ouder ook niet te horen hoe je kind de toets gemaakt heeft. Bij ons wilden ze alleen zeggen dat ze het inderdaad goed gemaakt had. Ik weet dus niet of op alle peuterspeelzalen deze toets wordt afgenomen.    
Zelf werk ik ook in het onderwijs, vanaf groep 1 worden dan ook 2 citotoetsen per half jaar afgenomen. Bij ons is het echter wel zo dat in groep 8 de gesprekken over schoolkeuze al voor de Cito gehouden worden. Wij vinden de Cito ook niet zo belangrijk, helaas  vinden de scholen in het voortgezetonderwijs de Cito-scores wel heel belangrijk

Kan ik heel kort over zijn: Absurd!!

Laat ze kind zijn nu het nog kan!!

Terug
Bovenaan