EEN CITOTOETS VOOR PEUTERS??

Belachelijk! Waarom moet dat toch allemaal zo snel?!
Een poosje geleden las ik ergens dat ze ook al bij kinderen van een jaar of 2 taallessen willen gaan geven, omdat een heleboel kinderen dan al een taalachterstand hebben... PARDON???
Moet een kind van 2 dan al mee kunnen doen aan het Groot Dictee der Nederlandse Taal of zo?

Laat ze toch lekker peuter/kleuter zijn!

Groetjes Lilian
mv Amy, 17-12-2006

Tsja, ik ben het op zich eens met de dames hiervoor, maaarrrrrrrrrrr
haha, daar komt ie, nee hoor valt wel mee.
Ik vind dat je zo'n test niet mag afnemen om een kind in een hokje te kunnen stoppen. Maar als ouder heb je misschien niet door dat je kind eigenlijk een beetje achterloopt op leeftijdsgenootjes. Bijvoorbeeld kinderen met buitenlandse ouders. Wellicht komen ze in de familie goed mee, maar door een taalbarriere kunnen ze misschien wel niet goed meekomen op school. Als dat in het begin al geconstateerd word kunnen ze er met een klein beetje hulp al wat mee doen.
Ik denk echter dat dat niet handig is met zo'n toets. Daarmee communiceer je naar ouders toe dat het kind iets moet presteren.
Leid(st)ers en leerkrachten zouden hier allerter op moeten zijn. Dat zou denk ik voldoende zijn.
Het is maar net hoe je er zelf mee omgaat denk ik. Zie het als iets positiefs voor de medemens. Als je gerust bent over je eigen kind zal het geen probleem hoeven zijn. Maar misschien voor je buurtje wel ....
Liefs NElleke

Terug
Bovenaan