een derde? ja of nee?

Hoi allemaal.

Ik heb een vraagje aan moeders met 3 kinderen, maar uiteraard mogen andere moeders ook reageren.
Wij denken namelijk ook aan 3 kinderen maar we zien toch nog wat beren op de weg, waardoor we de keuze nog even uitstellen.

We hebben nu 2 heel gezellige kinderen: Ilse 2,5 en Stan 9 maanden. Ze schelen maar 19 maanden en we hebben hier bewust voor gekozen om verschillende redenen. Nu begint het weer te kriebelen (zeker als ik weer al die zwangeren hier op het forum zie en de babietjes die nu weer geboren worden) en ik zou het leuk vinden als er weer maar weinig verschil in leeftijd zou zitten.

Maar toch twijfel ik, want 2 kindjes is lekker praktisch. Even een opsomming:
-  mijn man kan 1 kind aankleden 's ochtends en ik kan er 1 aankleden.
- Ilse en Stan zitten allebei op zwemmen (baby en peuterzwemmen). Nu kan dat 1 op 1, maar een derde...daar hebben we geen handen meer voor vrij...hoe doe je dat dan? Je wilt ze toch niks onthouden wat de andere kinderen wel hebben gehad.
- fietsen gaat met 2 kinderen prima: 1 voorop en 1 achterop. Een derde...hoe doe je dat?
- in onze huidige auto passen maar 2 kinderstoelen naast elkaar. We zouden een nieuwe auto kunnen kopen, maar we rijden nu zo goedkoop...
- aan tafel kunnen we 1 op 1 aandacht geven, corrigeren en helpen. Een derde...volgens mij kom je zelf niet aan eten toe...

Maar ik zie ook heel veel voordelen hoor. Het lijkt me super gezellig in huis en je krijgt zoveel liefde terug. En wanneer ze samen spelen, gaat er een kriebel door mijn moederhartje, zucht...

Dus mijn vragen aan alle moeders van 3 kindjes of meer  (maar anderen mogen uiteraard ook reageren hoor!). Hoe gaat het bij jullie thuis met 3 kindjes en krijgen ze nog wel evenveel aandacht? Wordt je zelf niet horendol en hoe heb je de praktische zaken aangepakt/opgelost?

Ik hoor het wel
Het lijkt me zo gezellig...

Liefs Jeske
(mv Ilse 3-9-06 en Stan 12-4-08)

Wij ziietn met hetzelfde "dilemma". Alleen bij ons gaat het ook om het financieele plaatje. Kunnen alle kids dan studeren? Nu hebben ze allebei een aparte slaapkamer, hoe moet dat met een derde? Ik denk dat dat best op te lossen is, maar mijn man vindt het wel prima zo (2 kids).

Groetjes,
Nelly.

Hahaha ik zit ook in hetzelfde schuitje. Om al die redenen die jullie ook genoemd hebben. Bovendien hebben wij helemaal nog geen financiele zekerheid nu ik nog altijd geen vast baan heb en er zeker 1 wegmoet.
Mijn man wilt trouwens nog meer graag een derde dan ik........ik zie nog beren op de weg aangezien mijn zwangerschap van Elize nu niet helemaal rozengeur en manenschijn was, kan ik dat Hjerre en Elize en mijn man wel aandoen mocht het weer zo zijn??

Groetjes Han

Ja,moeilijk hè,als verstand en gevoel niet op één lijn liggen!
Hier is het zo dat ik wel een derde wil,maar mijn man niet.
Dat komt omdat ik alles op gevoel doe,en mijn man met zijn verstand,en daar heb ik   niet veel van dus moet het met mijn gevoel doen,haha.
Nee,zonder gekheid,dit is een moeilijke keuze,die alleen jullie zelf kunnen maken.
Ik ben het type die zou zeggen,ga af op je gevoel,maar of dat altijd verstandig is...
Succes met het wikken en wegen!
Groetjes Tanja

Hoi hoi,

Ook al heb ik nog geen 3 kinderen... Ben wel over een 6 weekjes de gelukkige mama van 3 kindjes...
Wij hebben ze ook vrij snel op elkaar, Lili is van 4-9-06 (dus nog 1 dag jonger) en Jell is van 18-01-08!! Gisteren 1 geworden!! Over 6/7 weekjes verwachten we de derde (geplande keizersnede...)

- Wij hebben het geluk met de slaapkamers dat we er 4 hebben. Maar ik vind stapelbedden ofzo ook reuzen gezellig (heb mijn hele jeugd met mijn zus in een stapelbed gelegen!!En daarbij  zul je altijd een dubbel geslacht hebben...Daarbij kan de baby ook een half jaar zeker in een wiegje op jullie kamer...

- Baby /peuter zwemmen doen we ook. Dadelijk doe ik het bijvoorbeeld als Lili naar de creche is dan ga ik met de Baby en vraag mijn broertje om even op Jell te passen . Of je wacht tot je oudste 2 naar de creche mogen dan heb je je handen dan vrij voor de jongste en kun je dat jaar de jongste verwennen... Daarbij missen ze het ook niet . Ze zullen later niet boos zijn dat je niet hebt baby gezwommen!!
Ik denk dat dit zich vanzelf wel oplost.

- Kwa auto hebben wij een renault scenic, , in deze passen 3 autostoeltjes naast elkaar!! Echt super!!

- aankleden, gewoon om de beurt...Dan maar wat eerder op staan.. En Lili kan het ook al zelf heel goed. (wat ook natuurlijk tegenwerkt!! Hihi...)

- En tja aan tafel,  Als het moment komt dat de jongste bij jou aan tafel mee eet is de oudste al wijs genoeg om zelf te eten.(nu denk ik ook al toch??)  Corrigeren kan ook echt wel met 2 kindjes ernaast. En smiddags eet je toch nu  ook alleen met de 2  oudste als de man werken is... Dus een derde kan er wel bij. Toch??????? Haha... En bij ons is het echt zo dat hoe minder aandacht ik aan het  fijt van wel of niet willen eten  besteed hoe beter ze eten..
Zo snel verhongeren ze ook niet...

-Fietsen???? Een BAKFIETS!!!  Of zoon karretje achter de fiets daar kunnen de oudste 2 naast elkaar en de jongste voorop!!!

Dussssssssssssssssssss niet te veel beren zien en juist al die leuke dingen bedenken!!!
Lekker gezellig in huis!! Ik vind het nu al heerlijk! En het zal zeker niet altijd rozegeur en maneschijn zijn, maar dat is met 2 kinderen hetzelfde...

Wat het financiele plaatje betreft dat kunnen alleen jullie zelf goed weten. Maar ik ben zelf opgegroeid in een gezin met veel kinderen, mijn moeder was  pleegmoeder en ik heb een adoptie broertje en we hadden het ook nooit breed. Maar voor mijn gevoel heb ik nooit iets te kort gehad en heb er zelf veel van geleerd.! En aan liefde was bij ons geen gebrek. Ook altijd veel gezelligheid en warmte in huis.

En ze worden ook steeds ouder over 1,5 jaar is de oudste alweer 5 dagen naar school..etc etc...(zwemles/voetballen ) haha....dan beginnen de volgende "problemen!!"

Succes met jullie keuzen...
Liefs een trotse zwangere mama van Lili en Jell!!

hoi,

Kan eigenlijk niks meer toevoegen aan het verhaal van Lonsj! Mijn beren zijn nu van de weg, Ik zat namelijk met dezelfde vragen. We willen tzt ook graag een derde, en dan zitten onze meiden al lang op school en zijn ze een stuk zelfstandiger. We hebben maar drie slaapkamers, dus we willen ook ff wachten tot de meiden wat ouder zijn en ze makkelijker op 1 slaapkamer kunnen (beide zinnelijk zijn, aankleden en samen spelen).
Maar als ik al die zwangere vrouwen om me heen zie kriebelt het nu toch af en toe ook al.......

Lisenka mv Tessa en Meike

Hoi Jeske

Ik heb er dan 'maar'   2, maar ik wilde toch even reageren.

Als je gevoel zegt dat het kan, denk ik dat je dat moet volgen. Volgens mij is er nog nooit iemand geweest die spijt heeft gekregen van een kindje dat geboren is, eerder van een kindje dat er niet gekomen is......

Als je denkt dat het praktisch wat lastiger wordt, zou ik denk ik gewoon even wachten (voor zover je iets te plannen hebt natuurlijk....) tot Ilse en Stan wat ouder zijn. Tegen de tijd dat je oudste naar school gaat (en zelf kan fietsen, zelf kan aankleden, zelf naar de wc kan etcetc) en je jongste een redelijk zelfredzame peuter is, heb je ook weer wat meer de handen vrij voor een nieuw babytje. Het leeftijdsverschil is dan nog niet heel groot, maar het maakt het voor jezelf wel makkelijker denk ik.

Als ik zie hoe Gijs (van bijna 5) en Sophie (2,5) heerlijk samen kunnen spelen en hoe zelfstandig Gijs al is met heel veel dingen, dan weet ik zeker dat een derde ook wel zou passen en dat ik dan tijd en aandacht genoeg zou hebben voor alledrie (al blijft het hier bij 2  hoor!).

Succes met je keuze!

Groetjes
Susan

Hoi

Hier dan een moeder met 3 kinderen...

Eerst antwoord op je vragen:
-  mijn man kan 1 kind aankleden 's ochtends en ik kan er 1 aankleden.
ik kleed er elke morgen 3 aan, deels doen ze het zelf de oudste twee, maar die moet ik wel achter hun vodden aanzitten anders gebeurd er niks. Maar als je gewoon wat eerder op staat, kan iedereen dat. Ik doe 's ochtends alles alleen met 3 kids ben toch altijd op tijd op school
Dus probleem opgelost

- Ilse en Stan zitten allebei op zwemmen (baby en peuterzwemmen). Nu kan dat 1 op 1, maar een derde...daar hebben we geen handen meer voor vrij...hoe doe je dat dan? Bij mij zwemmen ze niet alleen hun echte zwemles, maar het moet nooit zo zijn dat je iets met een ander kind gedaan hebt, dat je dat verplicht bent met een ander te doen. Met 1 kind kun je meer dan met 3. Dat is gewoon zo. Met drie kun je ook een hoop, maar je moet meer plannen, oppas regelen enz. Afwegen of je dat waard vindt of niet. Als de oudste op school zit en de tweede op de PSZ, kun je met nummer 3 in die tijd zwemmen...het valt en staat met plannen.   Dus hoeft echt geen probleem te zijn....en anders zwemt nummer 3 niet. Doe je gewoon andere dingen met nummer 3.

- fietsen gaat met 2 kinderen prima: 1 voorop en 1 achterop. Een derde...hoe doe je dat?
Haha, zo spoedig mogelijk zelf laten fietsen en anders inderdaad een fietskar.

- in onze huidige auto passen maar 2 kinderstoelen naast elkaar. We zouden een nieuwe auto kunnen kopen, maar we rijden nu zo goedkoop...
Wij hebben dus een auto gekocht waarbij we opgelet hebben dat er drie stoeltjes naast elkaar kunnen, omdat we drie kinderen hebben. Ja....dat moet je er dus voor over hebben...keuze die je maakt eenmalig en dan kun je er jaren mee verder.
By the way...Ik heb een renault scenic te koop, passen drie zitjes naast elkaar..haha..

- aan tafel kunnen we 1 op 1 aandacht geven, corrigeren en helpen. Een derde...volgens mij kom je zelf niet aan eten toe...
Het is voor een kind heel goed om een beetje zelfstandig te worden. Dus eten gaan ze steeds meer zelf doen. Leren aandacht delen, zelf dingen oplossen is iets wat alleen maar een toevoeging in hun leven is. Ik help vaak twee kinderen tegelijk tijdens het eten en kan dan gewoon nog zelf eten. Wil niet zeggen dat het altijd prettig is...maar goed...dat neem je voor lief...

Wat ik je eigenlijk zeggen wil....al die beren op de weg zijn natuurlijk op te lossen.
Er zijn zoveel gezinnen met drie kinderen of zelfs met meer.
Iedereen red het wel. Je huis zal minder blinken, je zult wat moeier zijn, af en toe denken hoe regel ik dat weer....af en toe gek worden van de drukte..
Het is gewoon drukker en meer geregel, zeker als ze eenmaal op school zitten.
Vier keer per dag naar school, paar keer per week naar voetbal, zwemles enz..
Maar ja....dat is net wat je gevoel zegt.

Wil je veel vrijheid voor jezelf, kun je die creeeren door oppas of door te kiezen voor geen derde kind.
Maar met drie kinderen ben je gewoon drukker, hoe je het went of keert.

Het is dus eigenlijk puur een gevoels kwestie.
Verlang ik echt naar die derde....dan neem je al die beren mee in je leven.

Ik kom al die beren geregeld tegen maar ik zou nooit van mijn leven mijn derde willen missen, hij geeft mij zo veel meer in mijn leven, dat ik altijd heel blij met onze keus ben geweest, ondanks alle beren. Beren kun je wegjagen namelijk...

Succes met je keuze...
Pascal

Terug
Bovenaan